کد خبر: ۸۶۷۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۱
تعداد بازدید: ۳۲۶
ایده‌آلِ یک فرد یا جامعه، این است که در موقعیت جرم و خطا، کفّ نفس کرده و از آن صرف‌نظر کند؛ اما تجربه ثابت کرده است، اگر موقعیت خطا را به‌وفور پیش پای افراد قراردادی و مرتکبین، از شماره خارج شدند، بیشتر از آنان باید همان سیستمی را ملامت کنی که امکان ارتکاب جرم را نه‌تنها از میان نبرده بلکه تسهیل کرده و به‌نوعی نفس آدمی را تشویق و ترغیب نموده است.

ناخودآگاه تشویق به جرم می‌کنیم!به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه رسالت، ایده‌آلِ یک فرد یا جامعه، این است که در موقعیت جرم و خطا، کفّ نفس کرده و از آن صرف‌نظر کند؛ اما تجربه ثابت کرده است، اگر موقعیت خطا را به‌وفور پیش پای افراد قراردادی و مرتکبین، از شماره خارج شدند، بیشتر از آنان باید همان سیستمی را ملامت کنی که امکان ارتکاب جرم را نه‌تنها از میان نبرده بلکه تسهیل کرده و به‌نوعی نفس آدمی را تشویق و ترغیب نموده است. از قدیم رایج بود که می‌گفتند: مرد آن است که در دل گناه برود و گناه نکند وگرنه هنر نکرده است؛ اما هیچ‌گاه نمی‌گفتند چه مردانی را نامرد کردیم؛ چون به دل خطا و گناه رفتند و ازقضا به آن آلوده شدند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: «مِنَ الْعِصْمَةِ تَعَذُّرُ الْمَعَاصِي» مرتبه‌ای از عصمت، همین است که نتوانی مرتکب خطا شوی؛ زيرا چون شخص به معصيتی دست نيافت ناچار از آن به‌سلامت خواهد ماند و كم‌كم گناه نكردن ملكه او می‌شود و در نفسش رسوخ می‌کند.

بیشتر بخوانید: 

ولایت «ولی» بدون اما و ولی!


ساختار کشور در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر ساحت‌ها باید بر این اساس شکل بگیرد که امکان و احتمال خطا را به حداقل برساند تا بتوان به‌مرور، مراحل بعدی را توقع و پیش‌بینی کرد. نمی‌شود انسان مبسوط الید مختار را وسط قدرت و ثروت و امکانات تصور کنیم و انتظار داشته باشیم فسادی رخ ندهد؛ نمی‌شود شفافیت را نادیده بگیریم و توقع جامعه صالح داشته باشیم. وقتی ساختاری امکان ارتکاب خطا را به‌راحتی در اختیار مسئولان یا مردم قرار می‌دهد، غیرمستقیم، جرم و خطا را به آنان تعارف می‌زند!
وقتی سامانه مسکن، تجارت، گمرک، دارو و امثالهم ناقص است یا به‌راحتی می‌شود آن را دور زد، طبیعی است که فساد ایجاد می‌شود؛ از طرفی، فساد، مریضی مُسری است و فقط دامن مفسد را نمی‌گیرد؛ کل جامعه از فساد فاسد و مفسد متضرر می‌شود؛ مثل بوی تعفن، فساد حتی افراد پاک و منزه را اذیت خواهد کرد. تنها راه چاره نیز جلوگیری از وقوع فساد است وگرنه هزینه و اثر برخورد با فسادِ ایجادشده، بسیار متفاوت خواهد بود.
ایده‌آل آن است که در جامعه اسلامی هر کس خود را در محضر الهی ببیند و دست از پا خطا نکند؛ اما برای تمرین عامه مردم و ملکه شدن اجتناب از خطا می‌بایست آنان خود را در محضر قانون ببینند؛ وقتی بدانند حاکم، همان شاهد است، وقتی در هزینه - فایده کردن جرم و خطا به نتیجه رسند که ارتکاب جرم، به‌صرفه نیست، قید خطا را می‌زنند و به‌مرور مؤدب به این ادب می‌شوند. نظام اسلامی باید محیطی برای مردم پدید آورد که متناسب با زیست مؤمنانه باشد؛ دسترسی و امکان خطا سخت و پرهزینه باشد تا مبادا کسی ترغیب به ارتکاب شود نه اینکه بی‌تفاوت نسبت به لغزشگاه‌های جامعه بوده و برای رشد و تعالی آنان بی‌برنامه باشد.

منبع: مسعود پیرهادی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: