کد خبر: ۸۶۴۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
تعداد بازدید: ۲۷۹
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باوجود گذشت بیش از نیمی از سال ۱۳۹۹ هنوز هیچ اتفاقی در جهش تولید در اقتصاد ایران مشاهده نمی‌شود به تشریح دلایل تحقق نیافتن شعار سال و ریشه‌های اصلی تورم در اقتصاد ایران پرداخت.

«جهش تولید» و ریشه‌های اصلی تورم در اقتصاد ایران/ هنوز هزینه‌ سیاست‌های غلط دهه ۶۰ را می‌پردازیمبه گزارش سرویس اقتصادی خبرداغ؛ محسن زاینده‌رودی در گفتگو با آنا با بیان اینکه با وجود گذشت بیش از نیمی از سال ۱۳۹۹ هنوز هیچ اتفاقی در جهش تولید در اقتصاد ایران مشاهده نمی‌شود به تشریح دلایل تحقق نیافتن شعار سال و ریشه‌های اصلی تورم در اقتصاد ایران پرداخت.

وی بیان کرد: مشکل اساسی اقتصاد ایران در چارچوب و مبانی اقتصاد خرد است و می‌توان این مشکلات را در تخصیص منابع و بهره‌وری عوامل تولید ریشه‌یابی کرد.

۳ عامل اصلی تورم در اقتصاد ایران چیست؟

عضو گروه تخصصی اقتصاد مرکز مطالعات برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، مشکلات تولید را که ریشه اصلی تورم در اقتصاد ایران است در سه عامل «نبود تمایل سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی»، «پایین‌بودن بهره‌وری عامل کار» و «پایین‌بودن بهره‌وری عامل سرمایه» دانست و اظهار کرد: این مشکلات نتیجه سیاست‌های اشتباهی است که از گذشته وجود داشته و اکنون هم وجود دارد.

زاینده‌رودی توضیح داد: در ایران انواع ریسک‌ها و نااطمینانی‌ها را برای بخش خصوصی ایجاد کرده‌ایم که حتی با بازدهی بالای بخش خصوصی، امکان حضور در صحنه رقابت جهانی را ندارد و همیشه به‌دنبال یارانه و مزیت‌گرفتن برای صادرات است.

از دید این استاد اقتصاد عواملی مانند «حضور و دخالت دولت در هر زمانی»، «نبود مشارکت نظام بانکی» و «نبودن بازار سرمایه فعال» موجب شده است که هیچگاه نتوانیم از فکر خوب و خلاق که به‌راحتی می‌توانست وارد فعالیت‌های اقتصادی شود و فقط با منابع فکری و بدون منابع شخصی، تولید را عملی سازد، استفاده کنیم.

وی معتقد است: اگر ما به اهمیت و ضرورت نقش بخش خصوصی در اقتصاد ایران اطمینان و اعتقاد پیدا کرده‌ایم و در دنیا نیز این مسلم و تأیید شده است و در سیاست‌های ما نیز مشاهده می‌شود، چرا قوانین آن را رعایت نمی‌کنیم؟ مشکل اصلی به‌راستی کجاست؟

بهره‌وری عامل کار، دومین عامل کاهش تولید

دبیر هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه‌های استان کرمان اضافه کرد: به جز ریسک‌های مطرح‌شده در اقتصاد ایران، پایین‌بودن بهره‌وری عامل کار، دومین عامل کاهش تولید است که شاید مهم‌ترین ریشه آن عوامل فرهنگی و واژگانی بوده که هدف آن تنبلی و سستی در معیارهای باارزش جامعه مانند کارکردن یا درس‌خواندن بود و بسیار مهم است و باید این باورها را که در طول سال‌های گذشته برای ما به ارث رسیده است از ذهن مردم خارج کنیم.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در کنار مسائل فرهنگی، مشکلاتی که در قوانین کار و نظام تأمین اجتماعی دیده می‌شود نیز بیشترین تأثیر را در پایین‌بودن بهره‌وری نیروی کار داشته است.

سیاست‌های غلط دهه ۶۰ شمسی آثار زیان‌باری بر اقتصاد ایران برجای گذاشت

زاینده‌رودی درباره پایین‌بودن بهره‌وری عامل سرمایه نیز یادآور شد: سیاست‌های غلط دهه ۶۰ شمسی آثار زیان‌باری بر اقتصاد ایران برجای گذاشت که هنوز شاهد آن هستیم و هزینه‌ها را نیز می‌پردازیم.

وی ادامه داد: سیاست‌هایی درباره تخصیص ارز دولتی برای واردات ماشین‌آلات مستهلک‌شده کشورهای اروپای شرقی که با هیچ معیار اقتصادی قابل ارزیابی نبود و فقط گروهی آن را انتخاب می‌کردند که کجا به‌طور مثال فلان کارخانه احداث شود و تنها با اختلاف نرخ ارز سهمیه‌ای و بازار آزاد (با سندسازی) دلارهای زیادی از کشور خارج شد و ای‌ کاش صاحبان سرمایه این پول را می‌گرفتند و از کشور می‌رفتند؛ ولی این تکنولوژی مستهلک‌شده را وارد نمی‌کردند.

لزوم اصلاح قانون مالیات و اعمال نرخ استهلاک اقتصادی

عضو گروه تخصصی اقتصاد مرکز مطالعات برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، اصلاح قانون مالیات و اعمال نرخ استهلاک اقتصادی را برای مشارکت دولت در امر سرمایه‌گذاری و به‌روزکردن تکنولوزی فرسوده در این شرایط امری لازم و ضروری دانست.

مدیرگروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان مطرح کرد: راهکارهایی که دولت‌ها در این اواخر در راستای کنترل تورم پیاده کرده‌اند، شاید به قصد خیر بوده است؛ اما به‌دلیل اینکه فاقد نظر تخصصی اقتصاددانان است، نمی‌تواند ما را به جای مناسبی در اهداف برنامه‌ها برساند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: