کد خبر: ۸۶۳۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
تعداد بازدید: ۲۶۵
تحلیل‌گر مسائل جهان عرب توافق صلح کشورهای عربی با اسرائیل را بررسی و عربستان و عمان را کشورهای بعدی که به عادی‌سازی روابط اقدام می‌کنند، معرفی کرد.

ترامپ با فشار به کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال ایجاد پروپاگاندای انتخاباتی است/ ایران باید لابی خود با کشورهای عربی را تقویت کندبه گزارش خبرداغ،د بعد از اینکه امارات متحده عربی به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل پرداخت، بحرین دومین کشوری بود که در ادامه آنچه که صلح میان اسرائیل و کشورهای عربی خوانده شد، به عادی سازی روابطش با این رژیم پرداخت. علی‌رغم آنچه که انتظار می‌رفت از سوی دیگر کشورهای عرب منطقه واکنش جدی به این مسائل داده نشد.

«حسن هانی‌زاده» تحلیل‌گر مسائل جهان عرب در گفت‌وگو با ایلنا، درباره عادی‌سازی روابط بحرین و اسرائیل اظهار داشت: همچنان که پیش‌بینی می‌شد بحرین دومین کشوری بود که بعد از امارات متحده با رژیم صهیونیستی رابطه آشکار و رسمی برقرار کرد و این اقدامات زنجیروار در کشورهای حوزه خلیج فارس به علت فشار آمریکا بر این کشورها برای ارتباط با رژیم صهیونیستی است؛ این مسئله یک چالش جدی برای محور مقاومت، ملت فلسطین و همچنین برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: به اعتبار اینکه امارات متحده و بحرین خلاف آیین‌نامه‌های داخلی اتحادیه عرب بدون هماهنگی با کشورهای عضو اتحادیه عرب با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار کردند، نقض توافقات داخلی اتحادیه عرب که ۲۲ کشور عربی را در بر می‌گیرد، تلقی می‌شود؛ به همین دلیل فلسطینیان و تشکیلات خودگردان فلسطین به طور مشخص از اتحادیه عرب خواستند که رابطه بین امارات و رژیم صهیونیستی را محکوم کنند اما از آنجایی که کشورهایی که عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند عمده بودجه سالانه اتحادیه عرب را تامین می‌کنند، «احمد ابوالغیط» دبیرکل این اتحادیه، از صدور بیانیه محکوم سازی رابطه امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی خودداری کرد.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه با بیان اینکه این مسئله نوعی خارج شدن دو کشور امارات و بحرین از مجموعه و منظومه‌ کشورهای عربی تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: حضور نامشروع رژیم صهیونیستی در آن سوی ساحل خلیج فارس برای امنیت ملی ایران تهدیدکننده است، لذا ایران باید در این مورد با همکاری کشورهای محور مقاومت مثل یمن، عراق، سوریه و لبنان فضای لازم را برای تقابل با حضور فیزیکی رژیم صهیونیستی در ساحل جنوبی خلیج فارس ایجاد کنند، زیرا حضور اسرائیل در منطقه به تنش‌های منطقه‌ای و ناامن سازی خلیج‌فارس کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: موضوع دوم این است که این عادی‌سازی رابطه بین امارات و رژیم صهیونیستی کمک بزرگی به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا می‌کند در حالی که هر دو از بحران‌های داخلی در کشور‌های خود رنج می‌برند. بنیامین نتانیاهو در طول سه ماه گذشته با بحران داخلی و شورش‌های خیابانی از سوی یهودیان اسرائیل مواجه است. دونالد ترامپ نیز در آستانه انتخابات تمام برگ‌های برنده خودش را از دست داده است و با فشار به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سعی می‌کند یک پروپاگاندای انتخاباتی برای خود ایجاد کند؛ این برقراری رابطه ممکن است به ترامپ کمک کند تا بار دیگر در انتخابات آینده که کمتر از دو ماه به زمان انجام آن باقی مانده است، به پیروزی دست پیدا کند.

هانی‌زاده درباره روابط ایران و عربستان و آثار آن در کاهش تنش‌های میان کشورهای عربی با ایران گفت: ایران همواره دست دوستی به سوی کشورهای حوزه خلیج فارس دراز کرده و به این موضوع تمایل دارد؛ سیاست ایران این است که امنیت خلیج فارس بومی‌سازی شود و از رهگذر همکاری‌های مشترک امنیتی، نظامی و سیاسی ایران و شش کشور دیگر حوزه خلیج فارس بدون دخالت قدرت‌های خارجی امنیت این آبراه را تامین کنند.اما از آنجایی که هر شش کشور به ویژه عربستان تابعی از اراده آمریکا هستند و تمام سیاست‌های خودشان را با آمریکا و رژیم صهیونیستی هماهنگ می‌کند، لذا انتظار نمی‌رود که عربستان سعودی تغییری در سیاست‌های خودش نسبت به ایران ایجاد کند؛ تا زمانی که محمد بن سلمان سیاست‌گذار اصلی عربستان است تلاشش بر این خواهد بود که یک نوع شکاف و تقابل بین ایران و کشورهای عرب منطقه ایجاد کند و این ناشی از فشار آمریکا بر عربستان به عنوان بزرگترین کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

وی درباره ادامه عادی‌سازی روابط کشورهای دیگر عربی با اسرائیل گفت: عربستان سومین کشوری خواهد بود که با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار می‌کند بعد از آن پادشاهی عمان این آمادگی را دارد که با اسرائیل رابطه برقرار کند. همچنین قطر این آمادگی را دارد که با شرایطی به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل بپردازد. کویت نیز آخرین کشور خواهد بود؛ به اعتبار اینکه کویت با سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به لحاظ سیاست داخلی و خارجی تفاوت دارد و به دلیل وجود جمعیتی که بیش از ۳۰ درصدی شیعیان تاثیرگذار در این کشور و همچنین پارلمانی دارای همه طوایف مذهبی است و یک نوع دموکراسی در کویت حاکم است این کشور دیرتر از سایر کشورها با اسرائیل رابطه برقرار می‌کند اما عربستان و پادشاهی عمان قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ممکن است با اسرائیل رابطه برقرار کند.

این کارشناس ارشد مسائل جهان عرب درباره اینکه ایران چگونه می‌تواند فضای پیش‌رو را مدیریت کند، تصریح کرد: ایران باید لابی با سایر کشورهای عربی مثل عراق، یمن، سوریه و لبنان نوعی بلوک مستقل ایجاد کند و همچنین رابطه خودش را با جنبش‌های مبارزه فلسطینی تقویت بخشد؛ اکنون ملت فلسطین دو دشمن عمده را در مقابل خودش دارد یکی رژیم صهیونیستی و دیگری رژیم‌های مرتجع عرب.

وی گفت: نشست اخیر اسماعیل هنیه در بیروت با رهبران جنبش‌های فلسطینی و حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله نشان می‌دهد که رویکرد رهبران فلسطین به سمت تقویت محور مقاومت فلسطین است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: