کد خبر: ۸۵۹۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
تعداد بازدید: ۴۹۵
روزنامه اینترنتی فراز نوشت: جو روانی متاثر از آزادسازی 30 دیگر از سهام عدالت در این بازار در روز عید غدیر، موجب شده، سهامداران انتظار رشد شاخص را داشته باشند،

وضعیت این روزهای بورسبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه اینترنتی فراز نوشت: نوسان شاخص بورس، این روزها فضای اقتصادی کشور را ملتهب کرده است. روز گذشته شاخص به قله 2 میلیون واحدی نیز رسید اما امروز روندی نزولی به خود گرفت و روی یک هزارو 900 واحد ایستاد.

امروز شاخص کل بازار سرمایه در حالی نزولی شد که جو روانی متاثر از آزادسازی 30 دیگر از سهام عدالت در این بازار در روز عید غدیر، موجب شده، سهامداران انتظار رشد شاخص را داشته باشند، اما به نظر می‌رسد بازار مسیر اصلاح قیمتی را در پیش گرفته است.

اما این همه ماجرا نیست. بسیاری از آگاهان اقتصادی که از ابتدای سال مخالف عرضه گسترده سهام شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه بودند، حالا در خصوص ریزش شدید قیمت سهام در این بازار هشدار می‌دهند. به باور آنها، بازار سرمایه بیش از این توان حباب قیمتی را ندارد.

بیشتر بخوانید: 

آشنایی با مفاهیم اولیه بورس/اصطلاحات رایج بازار سرمایه برای مبتدیان

 

نقش دولت در حباب بازار سرمایه

تحلیلگران اقتصادی می‌گویند دولت می‌توانست با ابزارهایی که در اختیار داشت و دارد مانع از رشد شدید در بازار سرمایه شود اما به دلیل تلاش برای کسری بودجه، این اتفاق رخ نداد؛ چرا که ماه گذشته با وجود مصوبه شورای عالی بورس در خصوص کاهش دامنه نوسان، اما وزارت اقتصاد این مصوبه را رد کرد.

کاهش دامنه نوسان به مفهوم ارزش گذاری سهام شرکت‌ها کمتر از 5 درصد بالاتر از ارزش ذاتی آن‌ها است.

آن طور که دست‌اندرکاران بازار سرمایه و صاحبان شرکت‌های بنیادی در بورس می‌گویند: با ادامه روند فعلی در خصوص بالا بردن دامنه نوسان سود سهام در بازار، در میان مدت حتی شرکت‌های بزرگ نیز با ضرر و زیان مواجه خواهند شد».

شاخص منطقی چه عددی است؟

گفته می‌شود روند منطقی آن است که در شرایط رکود اقتصادی، شاخص کل بازار سرمایه از یک میلیون واحد فراتر نرود، این در حالی است که این شاخص در مرز 2 میلیون واحدی قرار دارد.

محمد اقبال‌نیا، مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ در این باره معتقد است: با در نظر گرفتن این نکته که شاخص کل طی روزهای گذشته مرز 2 میلیون اواحد را نیز رد کرد، انتظار افزایش عرضه‌های اولیه وجود دارد، اما پیش‌بینی می‌شود که در میان مدت، مقاومت بازار بشکند».

بسیاری دیگر از تحلیلگران بازار سرمایه نیز با این اظهار نظر موافق هستند و می‌گویند: « وزارت اقتصاد به راحتی می‌توانست با کاهش درصد سود سهام شناور جلوی افزایش قیمت سهام شرکت‌هایی که هنوز با عمق بازار همخوانی ندارند را بگیرد، به دولت توصیه شد که اجازه ندهد این رشد قیمت سهام از یک حدی معقول و منطقی فراتر برود ولی توجهی به این توصیه‌ها نشد».

سرنوشت بازار سرمایه چه خواهد شد؟

به باور صاحب‌نظران اقتصادی تجربه دخالت دولت در بازار نشان می‌دهد همان وضعیتی که سال‌های 95 و 96 درباره موسسات غیرمجاز رخ داد، حالا در انتظار بازار سرمایه باشد.

از ابتدای سال جدید تاکنون، شاخص کل بازار سرمایه در مجموع 270 درصد رشد کرده است، اما به نظر می‌رسد این رشد مبتنی بر عملکرد شرکت‌ها نبوده که یا باید این روند متوقف شود یا این که قیمت‌ها در کل اقتصاد افزایش پیدا کند. به غیر از این دو حالت احتمال دیگری وجود ندارد. همچنین که آگاهان اقتصادی هشدار می‌دهند هر اقدامی در جهت افزایش موثر نرخ سود بانکی می‌تواند ریزش بازار سرمایه را تسریع کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: