کد خبر: ۸۵۹۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
تعداد بازدید: ۱۱۳۱۷

آشنایی با مفاهیم اولیه بورس

در این مطلب خبرداغ به توضیح و تعریف تعدادی از اصطلاحات پرکاربرد و رایج بورس و بازار سرمایه  مپردازیم. بدیهی است  این اصطلاحات برای افراد حرفه ای شاغل در بازار سرمایه ایران کاملا آشناست و از این منظر مقاله حال حاضر برای آشنایی کاربرانی است که در مراحل ابتدایی آشنایی با بازار سرمایه میباشند.

آشنایی با مفاهیم اولیه بورس

تعریف دامنه نوسان سهام : به مقدار مجازی که هر سهم می تواند طی یک روز در آن بازه تغییر قیمت کند، دامنه نوسان گفته میشود که در حال حاضر این مقدار برای سهام بورسی 5% و برای شرکت هایی که در بازار پایه مورد داد و ستد قرار میگیند 10 % است. همچنین نمادهای بازار پايه ج فرابورس بدون محدودیت دامنه نوسان میباشند. در بازه ­های زمانی خاص  و یا پس از رویدادهای خاص در یک شرکت که بازارگردان و یا ناظر بازار صلاح بداند، این دامنه نوسان را از نمادها حذف می کنند تا بنا به مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت واقعی سهم مشخص گردد.بعنوان مثال در تصویر زیر نماد شکربن در تاریخ تهیه گزارش به صف خرید رسیده است(به عبارتی میزان تقاضا بر عرضه سهام این شرکت پیشی گرفته است و طبیعتا قیمت نماد رشد خواهد کرد)همانگونه که در تصویر ذیل مشخص است نماد با دامنه مثبت 5% به صف خرید رسیده است و رشد بیشتر قیمتی در روز جاری معاملاتی امکان پذیر نیست).آشنایی با مفاهیم اولیه بورس

در ادامه مطلب نیز گفتیم گاهی بر اثر تغییرات در روند سودآوری شرکت های بورسی ,دامنه نوسان حذف میگردد تا با مکانیسم عرضه وتقاضا قیمت جدید سهم معین گردد.بعنوان مثال شرکت پارس‌ الكتریک با نماد لپارس در تاریخ درج مطلب خبر از افزایش 200% درصدی سود خود داده است(200درصد تعدیل مثبت بدلیل ساخت محصول جدید تلویزیون های ال ای دی).در این حالت نماد پس از یک توقف و شفاف سازی از سوی شرکت بدون محدودیت دامنه نوسان مورد دادو ستد قرار گرفته است و رشدی 10 درصدی را تجربه نموده است.(تصویر زیر)آشنایی با مفاهیم اولیه بورس

 

نماد بورسی چیست: نماد مخفف نام و صنعت یک شرکت بورسی  است که سهام آن در بورس اوراق بهادار و یا فرابورس ایران منتشر شده است. علت این کار سهولت در بیان نام این موسسات می باشد. این مخفف در بین همه ی فعالان یکسان بوده و یک استاندارد واحد برای آن نظر گرفته می شود که عموما حرف اول نماد معرف صنعت و حروف بعدی مخففی از نام شرکت است؛ مثلا بجای شرکت خودروسازی سایپا، خساپا را بکار میبریم حرف خ نشان دهنده صنعت خودرو سازی و ساپا مخفف شرکت سایپا است.در مثالی دیگر شرکت شير پاستوريزه پگاه گلپایگان با نماد غگلپا در بورس مورد داد و ستد قرار میگیرد.حرف غ در اینجا نشان دهنده  صنعت شرکت مذکور یعنی محصولات غذایی است.

توقف نماد بورسی چیست: اگر امکان خرید و فروش در نمادی به دلایل متفاوت برای مدتی از سوی ناظر بازار غیر ممکن شود و سهم بدون معامله باقی بماند، اصطلاحا توقف نماد نامیده میشود. معمولا سهام شرکت های بورسی به علت برگزاری مجامع، بیشترین تغییر قیمت برای چند روز متوالی , افشای اطلاعات بااهمیت و تغییر روند سودآوری و همچنین ابهامات و یا سوالات سازمان بورس از شرکت و سایر عواملی که برای یک نماد حائز اهمیت است، می تواند متوقف گردد.

تعریف سال مالی شرکت : به بازه ی زمانی یکسال اطلاق میشود که طبق الزام قانون تجارت ایران مصوب سال 1310 مبداء شروع فعالیت کار شرکت ها قرار می گیرد. سال مالی هر شرکت می تواند  متفاوت از سایر شرکت ها باشد،  سال مالی در قسمت بالای صورت های مالی منتشره شرکت ها در وبسایت کدال قید می گردد. فرضا عنوان می شود صورت های  مالی 1397/06/31 برای سال مالی منتهی به 1397/12/29به عبارتی سال مالی شرکت مورد اشاره  از ابتدای فروردین لغایت اسفند همان سال است.(نمونه تصویر زیر که از صورت های مالی شرکت پارس الکتریک با نماد لپارس استفاده شده است).

آشنایی با مفاهیم اولیه بورس

تعریف صورت های مالی : منظور از صورت های مالی یا گزارش های مالی اعمالی است که برروی پول ها انجام می شود یعنی به طور مثال درآمد مالی شرکت یا کارخانه از چه راهی و از چه جایی بوده و در چه راه هایی خرج شده و الان چه مقدار از آن باقی مانده است.، این صورت ها عموما به 4 دسته، شامل صورت سود و زیان، ترازنامه، صورت جریان وجوه نقد و صورت سود و زیان جامع، تقسیم می گردند که توضیح درباره آنها در مطلبی دیگر ارائه خواهد شد.

تعریف  ترازنامه :

ترازنامه وضعیت و موقعیت مالی شرکت یا کارخانه را در مدت زمانی مشخص نشان می‌دهد. ترازنامه شامل اطلاعاتی از قبیل گزارش دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهم ,سرمایه و سهام شرکت یا کارخانه در یک مقطع زمانی مشخص می باشد.

تعریف صورت جریان وجه نقد :

صورت جریان وجوه نقد که خلاصه ای از گردش مالی و نقدینگی شرکت و یا کارخانه در طول زمانی معین است که در حقیقت این گزارش و اطلاعات توضیح می دهد که چه میزان پول به خاطر فعالیت های شرکت و یا کارخانه به حساب های مالی شرکت وارد شده و یا از آن خارج شده است.

تعریف صورت سود و زیان :

صورت سود و زیان، نتیجه فعالیت یک شرکت را با نمایش میزان درآمد و هزینه و سود یا زیان هر شرکت در یک دوره مشخص زمانی نمایش می دهد.گزارش سود و زیان به دو روش تک و دو مرحله ای تهیه می شود. در روش تک مرحله ای ابتدا کلیه درآمد ها و در ادامه کلیه هزینه ها در زیر آنها آورده می شود و در نهایت از تفاضل آنها، سود یا زیان قبل از کسر مالیات نمایش داده می شود. در روش دو مرحله ای، ابتدا درآمدهای عملیاتی و سپس هزینه های عملیاتی در زیر آن ها آورده می شود سپس از تفاضل این دو سود یا زیان ناویژه به دست می آید. در مرحله بعد درآمدهای غیر عملیاتی و هزینه های غیر عملیاتی آورده می شود که نتیجه تفاضل این مرحله و مرحله قبل به سود و زیان قبل از کسر مالیات می رسیم.

تعریف سود هر سهم (EPS) : پس از محاسبه ی سود خالص سال مالی، که از کسر نمودن هزینه های عملیاتی، مالی و مالیاتی از میزان فروش بدست می آید، اگر سود خالص را بر تعداد کل سهام شرکت تقسیم کنیم، سود هر سهم یا EPS هر سهم بدست خواهد آمد که مخفف عبارت انگلیسی earning per share است.

تعریف سود تقسیمی هر سهم (DPS) : بنا به تشخیص مجمع عمومی(انواع مجامع در مطلبی دیگر توضیح داده میشود) و تصویب اکثریت سهامداران آن تمام یا بخشی از EPS( سودی که شرکت به ازای هر سهم ساخته است) بین سهامداران تقسیم می گردد را سود تقسیمی یا DPS هر سهم می نامند و مخفف عبارت انگلیسی per share dividend است. البته به جز تصمیم و رای اکثریت سهامداران عوامل دیگری در تعیین این سود نقش دارند که عبارتند از کف و سقف قانونی آن، قوانین مرتبط به اندوخته قانونی و سود تقسیمی و غیره که در این مطلب مورد بحث نیستند.

تعریف P/E : از تقسیم قیمت هر سهم(قیمت روز سهم در تابلو معاملاتی) بر سود هر سهم عددی حاصل می گردد که به آن p/e می گویند و معیاری است برای مقایسه شرکت های یک صنعت و وضعیت آنها که در تحلیل بنیادی بکار می رود.بعنوان مثال در صفحه وبسایت  www.tsetmc.com و در صفحه معاملاتی شرکت پارس الکتریک p/e نمایش داده شده از تقسیم قیمت روز نماد بر سود تقسیمی حاصل شده است

می توان گفت این نسبت یکی از معیارهایی است که برای ارزش گذاری سهام مورد استفاده قرار می گیرد.باید تاکید کرد این نسبت فقط یکی از ابزارهای ارزش گذاری سهام است .

اما چگونه از این نسبت برای ارزش گذاری استفاده می شود؟

یکی دیگر از نام های این نسبت،ضریب سهام است.برای ارزش گذاری با استفاده از p/e  باید عکس رابطه ای که توضیح دادیم مورد استفاده قرار بگیرد.به این شکل که یک p/e برای سهم محاسبه می شود،سپس در سود آن ضرب می شود و ارزش آن سهم بدست می آید:                P/E * eps = price

price در اینجا قیمت روز تابلو معاملاتی سهم است

وقتی شما ارزش سهم را با این روش محاسبه می کنید،باید ببینید که قیمت آن سهم در بازار بیشتر از قیمت محاسباتی شماست یا کمتر.اگر قیمت سهم در بازار بیشتر از این عدد باشد،یعنی آن سهم ارزنده نیست.ولی اگر قیمت سهم در بازار کمتر از این عدد باشد،به این معنی است که آن سهم ارزنده است و قابلیت رشد دارد.

محاسبه P/E

برای محاسبه P/E آخرین قیمت روز سهام یک شرکت به سود هر سهم (EPS) آن تقسیم می‌شود. معمولا P/E در تاریخ‌هایی محاسبه می‌شود که شرکت‌ها اطلاعات EPS (معمولا سه ماهانه یا شش ماهه یا نه ماهه یا دوازده ماهه) را افشا می‌کنند. این P/E را که بر مبنای آخرین EPS محاسبه می‌شود بعضا P/E دنباله دار نیز می‌گویند. اما گاهی از EPS برآوردی برای محاسبه P/E استفاده می‌شود، این EPS معمولا معرف سود برآوردی سال آینده است. در این صورت به P/E محاسبه شده P/E برآوردی یا پیشتاز گفته می‌شود.البته از سال گذشته شرکت ها ملزم به پیش بینی سود خود نیستند و p/e به روش ttm محاسبه میشود
محاسبه P/E گاهی روش سومی هم دارد که مبتنی بر میانگین دو فصل گذشته و برآورد دو فصل باقیمانده سال است. تفاوت عمده‌ای بین این سه نوع محاسبه وجود ندارد. مشکل بزرگ محاسبه P/E مربوط به شرکت‌هایی است که سود‌آور نیستند و از این رو EPS منفی دارند. در خصوص چگونگی رفتار با این پدیده دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی قائل به وجود P/E منفی هستند، گروهی در این حالت P/E را صفر می‌دانند و بسیاری دیگر هم معتقدند که در مورد شرکت‌های زیانده دیگر P/E بی معنی است.
به لحاظ تاریخی در بورس اوراق بهادار تهران عموما میانگین P/E در دامنه 3.5 تا 5 تجربه شده است. نوسان P/E در این دامنه عمدتا بستگی به شرایط اقتصادی هر زمان دارد. در حال حاضر میانگین P/E کل شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران حدود 10.5 واحد(پس از رشد خوب بازار سرمایه) است. همچنینP/E بین شرکت‌ها و صنایع می‌تواند کاملا متفاوت باشد.البته یادآور میشود p/e بازار سرمایه ایران در سال گذشته در حدود 5.5 واحد بود.

انواع روش های تحلیلی در بازار سرمایه: بطور عمومی سه نوع روش تحلیلی در بازارهای مالی رایج است که عبارتند از

1-روش تکنیکال یا فنی،

2-روش فاندامنتال یا بنیادی و

3-تئوری مدرن پورتفو (MPT) .

استفاده ترکیبی و مناسب از هر کدام از این روش ها می تواند ما را در کسب بازده مناسب یاری کند.

تعریف تحلیل تکنیکال : براساس نمودار قیمت سهام و پیشینه ی آن انجام می شود و بر سه اصل استوار است:

1- تاریخ تکرار می شود(رفتار روندها)

2-همه چیز در قیمت لحاظ می شود

3-همواره قیمت ها سقف قبلی خود را می شکنند.

تعریف تحلیل فاندامنتال : تحلیل بنیادی عبارت است از بررسی شرایط اقتصاد‌ی کشور و جهان و تطبیق آن بر صنعت و وضعیت شرکت. هدف اصلی از انجام این‌گونه مطالعات، تعیین ارزش واقعی سهام (ارزش‌ذاتی) شرکت‌هاست. تحلیل بنیادی معمولاً بر اطلاعات و آمار کلیدی مندرج در صورت‌های مالی شرکت تمرکز دارد تا تعیین کند که آیا قیمت سهام به‌درستی ارزشیابی شده‌است یا نه؟ روند سوداوری شرکت برای سال مالی بعد چگونه خواهد بود؟ و سوالاتی از این قبیل ..باید بدانید تسلط بر تحلیل بنیادی به مراتب از تحلیل تکنیکال دشوارتر است.

تعریف تئوری مدرن پورتفو (MPT): این تئوری که توسط آقای مارکویتز ارائه شد بر پایه تنوع بخشی بر دارایی ها سرمایه گذاری شده استوار است. با این کار ریسک نوسانات دارایی ها را که جنس متفاوتی دارند و رفتار متفاوتی نیز از خود نشان می دهند، کاهش می دهد.

 انواع مجامع شرکت های بورسی: به اجتماع حداکثری سهامداران یک موسسه یا شرکت تولیدی  در زمان و مکان از پیش تعیین شده و رسمی، مجمع گفته می­شود. مجامع به سه دسته کلی مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی فوق العاده تقسیم می شوند.برای بحث تفضیلی در خصوص کیفیت تشکیل مجامع باید به کتاب قانون تجارت ایران مراجعه کنید

تعریف مجمع عمومی عادی سالیانه : پس از مشخص شدن اساسنامه شرکت، همه ساله این مجمع تشکیل میگردد  که در آن صورت های مالی شرکت به تصویب سهامداران می رسد و نسبت به تقسیم سود حاصل شده ی سال مالی تصمیم گیری انجام می گیرد. این مجمع نیز با حضور نیمی از صاحبان سهام رسمیت می یابد و در صورت عدم تشکیل، در نوبت بعدی با حضور هر تعداد از سهامداران رسمیت دارد و مصوبات ان لازم الاجراست.

تعریف مجمع عمومی موسس : یک بار برای هر شرکت و در زمان تاسیس آن برگزار می گردد و برای اولین بار مدیران و بازرسان شرکت مشخص شده و روزنامه ای که آگهی های شرکت در آن درج شود، مشخص می­گردد. این مجمع با حضور صاحبان نیمی از سهام شرکت رسمیت یافته و در غیر این صورت حداکثر برای دو نوبت دیگر قابل تمدید است. اگر دو نوبت بعدی نیز به حد نصاب نرسد، موسسین میبایست عدم تشکیل شرکت را اعلام کنند.

 

تعریف مجمع عمومی فوق العاده : اگر بنا به دلایلی نیاز به تصمیم گیری های مهمی نظیر انحلال یا اعلام ورشکستگی شرکت باشد، خارج از زمان مقرر برای تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه، اعلام اطلاع رسانی عمومی جهت دعوت به مجمع صورت می گیرد. این مجمع همان مجمع عمومی فوق العاده است. این مجمع در نوبت اول با حداقل نیمی از سهامداران تشکیل می شود و در صورت عدم تشکیل در نوبت اول، نوبت دوم با حضور یک سوم اعضا نیز رسمی است. همچنین کلیه مصوبات با دو سوم آرای حاضر به تصویب می رسد.

تعریف بازار اولیه : به بازاری که سهام شرکت های بورسی برای اولین بار در آنجا عرضه می گردد، بازار اولیه گویند.

تعریف بازار ثانویه: پس از عرضه اولیه سهام در بازار اولیه، می توان آنرا در بازار ثانویه مورد داد و ستد قرار داد در واقع بازاری را که سهام بعد از بار اول خرید و فروش می شود را بازار ثانویه می نامند.بازار ثانویه در واقع همان بازار اوراق بهادار تهران است.در خصوص بازار ثانویه در بخش آموزش وبسایت و در یک مطلب مجزا توضیحات لازم داده شده است.

انواع قیمت سهام:

تعریف قیمت ذاتی سهام : قیمت واقعی یک نماد که براساس جریانات نقد آتی آن، مکانیزم عرضه و تقاضا، دارایی های آن موسسه و سایر عوامل تعیین می گردد را قیمت ذاتی گویند.

تعریف قیمت اسمی سهام : قیمت  استانداردی است که برای اغلب سهام یکسان است. مثلا در ایران عموما قیمت اسمی سهام ها ۱۰۰۰ ریال یا همان ۱۰۰ تومان در نظر گرفته می شود. این در حالی است که قیمت ذاتی، بازار و… این نماد می­تواند متفاوت از قیمت اسمی آن باشد.قیمت اسمی سهام معمولا قیمت مندرجه سهام در اساسنامه تشکیل شرکت است البته قیمت سهم در اساسنامه شرکت میتواند با تشخیص مجمع عمومی موسس قیمت دیگری تعیین گردد.

تعریف قیمت دفتری سهام : اگر دارایی های یک موسسه ملاک قیمت گذاری آن قرار گیرد و قیمتی که در زمان خرید دارایی ها در دفاتر مالی آن موسسه ثبت می گردد را در محاسبات لحاظ کنیم، به قیمت بدست آمده ارزش دفتری سهم گوییم.

صف خرید سهام: زمانی که میزان سفارشات برای خرید سهام در قیمت سقف (بالاترین حد مجاز نوسان یک سهم در روز معاملاتی جاری) مقادیر انبوهی را در بر بگیرد و فروشنده ای ,حتی در بالاترین قیمت سهام حاضر به فروش آن نباشد، صف خرید به وجودخواهد آمد.بعنوان مثال در تصویر زیر سهام شرکت کربن ایران با نماد شکربن در قیمت  11239 ریال و در سقف قیمتی روز به صف خرید 1.010.046 عددی رسیده است(صف خرید یک میلیونی در شکربن)همانگونه که در سمت چپ تصویر مشخص است مقدار خریدارن بسیار بیشتر از فروشندگان است.

آشنایی با مفاهیم اولیه بورس

 

صف فروش سهام: زمانی که به ازای میزان سفارشات فروش یک نماد در کف قیمت (پایین ترین حد مجاز نوسان قیمت در آن روز) هیچ خریداری برای آن نماد وجود نداشته باشد، اصطلاحا گفته می شود صف فروش ایجاد شده است.صف فروش حالتی معکوس صف خرید است و در اینجا میزان عرضه بر میزان تقاضا غلبه میکند در این حالت نماد دچار افت قیمتی میشود .بعنوان مثال شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش با نماد تاپکیش در روز معاملاتی خود در پایین ترین حد مجاز نوسان قیمت (-5) و در قیمت 4485 ریال صف فروش دو و هشت دهم میلیون سهمی را تجربه میکند .ازدحام فروشندگان و عدم وجود خریدار یا خریدار به مقدار کمتر از فروشندگان باعث تشکیل این صف فروش شده و سهم افت قیمتی را تجربه میکند.

آشنایی با مفاهیم اولیه بورس

 

تعداد سهام شرکت های بورسی: در زمان انتشار سهام یک شرکت در بازار اولیه، اگر حقوق صاحبان سهام آن شرکت را بر قیمت اسمی سهام (100 تومان) تقسیم کنیم، عدد حاصل شده تعداد سهام شرکت را نمایش می دهد. مثلا اگر حقوق صاحبان سهام شرکتی مبلغ 1،000،000،000 تومان باشد تعداد کل سهام این شرکت از تقسیم این رقم بر 100 تومان بدست خواهد آمد که برابر خواهد شد با 10،000،000 برگه سهام. (شرکت­ها می توانند به منظور تامین مالی پروژه ها بخشی از این سهام را در بازار اولیه به عموم بفروشند و در واقع در ازای دریافت وجهی با آنها شریک شوند. قیمت این انتشار می تواند با قیمت اسمی سهام متفاوت باشد که عموما بیشتر از آن است.)

افزایش و کاهش سرمایه شرکت ها : منظور از افزایش سرمایه و یا کاهش سرمایه تغییر در تعداد سهام و تغییر مجموع قیمت اسمی سهام شرکت است. این کار به روش های مختلفی انجام می شود؛ مثلا افزایش سرمایه از محل سود انباشته، از محل آورده نقدی سهامداران، سلب حق تقدم وافزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها .

همچنین در شرایط خاص سهامداران شرکت می توانند نسبت به کاهش سرمایه رای دهند.این موضوع هنگامی رخ میدهد که یک شرکت متحمل زیان انباشته سنگین شده که در این صورت شرکتها مشمول ماده 141 قانون تجارت خواهند بود.

ماده 141 قانون تجارت :اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود هیأت مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده‌صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رأی واقع شود. هرگاه مجمع مزبور رأی به انحلال شرکت ندهد باید در همان‌جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد.
‌در صورتی که هیأت مدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق‌العاده مبادرت ننماید و یا مجمعی که دعوت می‌شود نتواند مطابق مقررات‌قانونی منعقد گردد هر ذینفع می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیتدار درخواست کند.

تعریف حق تقدم سهام : اگر شخصی مالک بخشی از سهام یک شرکت یا موسسه باشد و شرکت اقدام به افزایش سرمایه نماید، اگر دیگران سهام منتشره جدید را خریداری کنند، میزان درصد مالکیت آن شخص کاهش می یابد. بنابراین به منظور جلوگیری از وقوع این امر، هر سهامدار به میزان درصد مالکیت خود نسبت به افزایش سرمایه اولویت خواهد داشت که به آن حق تقدم سهام گفته میشود و می تواند  آن سهام حق تقدم را استفاده کند و یا به فروش رساند.

تعریف حجم مبنا : به میزان سهامی که اگر در یک روز و در یک نماد معامله گردد، آن نماد می تواند به اندازه حداکثر میزان نوسان خود افزایش یا کاهش یابد، حجم مبنا گویند. این عدد برای سهام فرابورس و سهامی که از مجمع خارج شده 1 است؛ یعنی با معامله 1 برگ سهم قیمت آن می تواند تغییر کند.

تعریف قیمت پایانی سهام : به میانگین موزون تمام معاملات یک روز یک نماد، قیمت پایانی گویند که معیار تعیین دامنه نوسان فردای آن سهم است.

تعریف سهام شناور: به آن بخش از سهام غیر مدیریتی که مالک آن عموم مردم در بازار سرمایه میباشند ، سهام شناور می گویند.

تعریف سهام کنترلی (عمده): سهام کنترلی به سهمی گفته می‌شود که دارنده آن می‌تواند از طریق آن به اعمال مدیریت در یک شرکت بپردازد.دارنده سهام کنترلی از دو طریق می‌تواند در شرکت اعمال نفوذ کند؛ اول اینکه یک یا چند عضو هیات‌مدیره را تعیین کند و دیگر اینکه با در اختیار گرفتن اکثریت اعضای هیات‌مدیره بتواند مدیرعامل شرکت را نیز منصوب کند.

منبع: پرشین بورس

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: