کد خبر: ۸۵۵۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
تعداد بازدید: ۴۷۱
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه ی هئیت دولت گفت: هر لحظه ای که آمریکا اعلام کند به قانون و مقررات سازمان ملل و تعهدات برجامی اش برگشته ما همان لحظه آماده هستیم.

روحانی: هر لحظه آمریکا به تعهدات خود در برجام برگردد، همان لحظه آماده هستیم؛ ما مشکلی نداریم، آنها میز مذاکره را شکستندجلسه ی هیئت دولت به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی تشکیل شد.

به گزارش خبرداغ به نقل از انتخاب، رئیس جمهور گفت: بخش بزرگی از مشکلات ما مربوط به فرد یا قوه ی خاصی نمی شود و این مشکلات که امروز به صورت پیچیده مشاهده می کنیم عمدتا به ویروس کرونا که از اسقند ماه درگیر هستیم مربوط می شود و بخشی از آن به تحریم های ظالمانه آمریکا مربوط می شود که از ابتدای سال 97 رسما آغاز شده و ما سه سال است که در حال مقاومت در برابر این تحریم ها هستیم.

حجت السلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: حضور حضرت فاطمه معصومه (س) در قم و وفات ایشان در آن سرزمین، مایه برکت بزرگی برای ایران اسلامی و به ویژه منطقه قم بود. همین حضور و همین مدفن باعث شد از بیش از صد سال قبل، بزرگترین مرکز حوزه علمیه برای علوم اسلامی در قم تاسیس شد و امروز برای بیان علوم اسلامی به ویژه فقه شیعه، تفسیر، حدیث و تاریخ و سایر علوم اسلامی یک مرکز مهم حوزه علمیه قم باشد.

رییس جمهوری با بیان اینکه ولادت حضرت معصومه (س) به نام دختران هم نامگذاری شده است، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فضای خوبی برای زنان جامعه ما برای حضور در مراکز علمی، تحقیقاتی، فعالیت و تولید آماده شد و فکر می‌کنم یکی از افتخارات جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید، باز کردن فضا برای همه زنان برای حضور در فعالیت‌های مختلف است.

اسلام دین مردسالاری نیست

روحانی با بیان اینکه دختران امروز در کلاس‌های دانشگاه، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، ادارات و... حضور پررنگ و باشکوهی دارند، تصریح کرد: هیچ کس در دنیا نمی‌تواند به ما اتهام بزند که اسلام دین مردسالاری است و حقوق زنان نادیده گرفته شده. در قرآن هم تصریح شده به همان اندازه که مردم حق حضور در جامعه دارند، زنان هم دارند. در عین تعابیر اسلامی در جایی که جایگاه انسان و مقام انسانی مطرح است، به صراحت، زنان و مردان را یکسان دانسته است.

رییس جمهوری ادامه داد: در جلسه دیروز که با استانداران داشتیم، یک بخش صحبتم آن بود که چه مقدار از بخشداران و فرمانداران ما از زنان هستند و زنان در وزارت کشور مسئولیت دارند. مطمئن هستیم زنان و دختران در مسائل اجتماعی و اخلاقی خودشان مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهند و لازم نیست کسی دلسوزی کند چرا که زنان ما دلسوزتر از افراد دیگر هستند.

شهید بهشتی با سعه صدر با مخالفان بحث می‌کرد

روحانی در ادامه با اشاره با سالگرد انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت‌الله بهشتی در هفتم تیرماه ۱۳۶۰، خاطرنشان کرد: در ایام شهادت شهید بهشتی و یاران وی هستیم که روز غم‌انگیزی برای ما بود. توطئه عظیمی بود. سرمایه بزرگی از ما گرفتند. شهید مطهری و شهید بهشتی دو سرمایه‌ای بودند که جایگزینی آنها بسیار سخت و پیچیده است.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه شهید بهشتی علاوه بر علم و دانش روز، یکی از مجتهدان حوزه علمیه و اساتید حوزه علمیه در قم در دهه ۳۰ بود، ابراز داشت: شهید بهشتی یکی از شخصیت‌های کم‌نظیر و بنام در مدیریت بود. هم مدیران را پرورش می‌داد و هم از بهترین مدیران بود. مردم مدیریت وی را هم در اداره مجلس خبرگان و هم در تاسیس قوه قضاییه اسلامی مدرن را دیدند.

روحانی افزود: اگر خط شهید بهشتی در قوه قضاییه، احیا و زنده شود، وی قوه قضاییه‌ای را با آن ذهن باز تاسیس و اجرا کرد. با مخالفان با سعه‌صدر در تلویزیون به شکل زنده و مستقیم بحث می‌کرد و برابر گروه‌های مختلف با متانت و صبر حرف می‌زد.

رییس جمهوری ادامه داد: شهید بهشتی کسی بود که برابر ناروایی‌های بی حساب و کتاب و ظلمی که به او شد، صبر و تحمل کرد. وی سید شهدای مظلوم تاریخ ایران است.

وی یادآور شد: قبلا گفته‌ام شهید بهشتی روزی به من گفت که رفتم خدمت امام (ه) که استعفا دهم و به ایشان بگویم دیگر مصلحت نیست که باشم و بروم کنار. قبل از این که این مطلب را طرح کنم، عده‌ای داشتند شعار می‌دادند که امام (ره) برود داخل حسینیه برای آنها سخنرانی کند. امام (ره) به من گفتند که آقای بهشتی ببینید این مردم چه شعاری می‌دهند، اینها که برای من شعار می‌دهند اگر تمام عالم علیه من شعار دهند و مرگ بر فلانی بگویند. فرقی در انجام وظایف من نمی‌کند.

خواستار کمک قوای دیگر هستیم

روحانی با ابراز امیدواری از اینکه همه قضات و قوه قضاییه مسیر و راه شهید بهشتی ادامه دهند، گفت: در این شرایط سخت به شدت خواستار این هستیم که قوای دیگر ما را یاری و کمک کنند که با کمک یکدیگر و با حضور سایر ارکان و نیروهای مسلح با رهبری رهبر معظم انقلاب به خوبی از این سختی‌ها و مشکلات عبور خواهیم کرد.

رییس جمهوری گفت: در این ایام جامعه با مشکلاتی روبرو است که وظیفه ما به عنوان دولت و وظیفه مردم که در کنار هم مشکل را حل کنیم. بخش بزرگی از این مشکلات مربوط به فرد خاص یا قوه خاص نمی‌شود. مشکلاتی که امروز به صورت پیچیده مشاهده می‌کنیم عمدتا مربوط به شرایط ویروس کرونا و تحریم ظالمانه آمریکا از اوایل سال ۹۷ است و ما سه سال است که در برابر این تحریم شدید مقاومت می‌کنیم.

روحانی افزود: کشوری که با این دو مشکل بزرگ و طاقت فرسا روبرو است مشکلاتی هم خواهد داشت، این مشکلات را باید به خوبی تحلیل کنیم که از کجاست و هم راه حل آن را به کمک هم پیدا و حل و فصل کنیم.

ما همان دولتی هستیم که در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهانی را داشتیم

روحانی ادامه داد: اگر دولت جدیدی بودیم خیلی حرف‌ها می‌شد زد، ما همان دولتی هستیم که در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهانی را داشتیم و در جهان اول بودیم، ما همان دولتی هستیم که در سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ تورم تک رقمی بودیم، همان دولتی هستیم که تراز صادرات و واردات ما در چند سال مثبت بود و صادرات غیرنفتی ما بیش از واردات بود.

رییس جمهوری گفت: این فشار که بر ما وارد شده عادی نیست. فشاری بود که دولت را بشکنند و ملت را به زانو درآورند که البته کار بزرگ را ملت با ایستادگی و مقاومت انجام داده است. کار بزرگ را رهبر معظم انقلاب با راهنمایی و هدایت‌هایشان انجام داده است.

روحانی افزود: دولت به سهم خود کارش را انجام داده است و من اینجا به مردم می گویم، روز استراحتی در این ۶ ماهه اخیر میان مسوولین عالی رتبه اجرایی کشور ندیدم. همه شبانه روز تلاش و فعالیت می‌کنند، تعطیلی نمی‌شناسند و همه روز، روز کاری است.

رییس جمهوری تاکید کرد: به مردم بگویم تا دقیقه و ثانیه آخر با همان روحیه ساعت اول کار، همه دولت پای کار خواهد بود و تلاش و فداکاری خواهیم کرد و این افتخار ما است که برای این ملت بزرگ کار و نوکری کنیم. افتخار ما است که طرحی را به ثمر برسانیم و گره ای را باز کنیم.

روحانی یادآور شد: می‌دانم مردم با مشکلاتی در این ایام روبرو هستند. نوسان قیمت کالا مردم را آزرده می‌کند و تحت فشار قرار می‌دهد. یک روز لوازم خانگی، یک روز خودرو و روز دیگری قیمت ارز است و هر روز مساله ای مردم ما را آزار می‌دهد. ما از این مشکلات اگرچه سخت است اما قدرت عبور داریم و عبور می‌کنیم.

وی اضافه کرد: به مردم قول بدهم و بگویم شرایطی که ما در اسفند و فروردین داشتیم بسیار سخت بود. صادرات قطع شده بود و واردات دچار مشکل شده بود، مرزها بسته شده بود. همه نگران این ویروس بودند. این شرایط در اردیبهشت و مخصوصا در خرداد خیلی بهتر شد، امروز صادرات و واردات و درآمد ارزی که داریم با دو ماه پیش یعنی در اسفند و فروردین قابل مقایسه نیست و فشاری که امروز می‌بینند عمدتا مربوط به آن دو ماه اول است.

بانک مرکزی می‌تواند ارز را مهار و کنترل کند

روحانی با اشاره به آمار و مقایسه صادرات کشور اظهارداشت: خوشبختانه صادرات نفتی و غیر نفتی در خرداد ماه ۹۹ در مقایسه اردیبهشت بسیار متفاوت است و این آمار حتی با ماه قبل از آن و حتی اسفند ۹۸ تفاوت دارد.

رییس جمهوری گفت: شرایط کشور در حال بهبود است و می‌توانیم این مشکلات را مهار کنیم؛ مطمئن هستم بانک مرکزی قادر است مشکل ارز را مهار و کنترل کند؛ واقعیت این مسائل و مشکلات مقداری به دلیل مسائل ۲ تا سه ماه پیش است و مقداری هم برای تبلیغات روانی دشمن است که توامان شده است.

دولت شبانه روز در حال فعالیت است

روحانی تصریح کرد: در این شرایط صادرکنندگان باید دو کار بزرگ را انجام دهند؛ اول اینکه صادرات را افزایش دهند که دولت در این زمینه آماده کمک است و موانع را از سر راه آنها برمی‌دارد و صادرکنندگان را یاری می‌کنند.

وی افزود: بخش سیاسی و اقتصادی دولت شبانه روزی در حال فعالیت هستند تا گشایش بیشتر ایجاد شود و کالای بیشتری صادر شود که در همین ۲ ماه اخیر هم اتفاق افتاده، که کاملا با دو ماه قبل از آن متفاوت است.

دولت مالک ارز است

روحانی گفت: صادرکننده‌های ما باید بدانند که ارز برای دولت است، آنهایی که این ارز و صادرات را به دست آورده‌اند و به خارج از کشور فرستادند، باید بدانند این کار با تلاش مهندسان و کارگرانی انجام شده است که مدارس و دانشگاه‌های این کشور آنها را پرورش داده اند؛ با انرژی یارانه‌ای که در اختیار داشتند محصولات خود را صادر کرده اند، کالاها را با وسایلی حمل و نقل کرده اند که از یارانه برخوردار بوده است؛ کارگران آنها با یارانه دولت کمک شده‌اند، باید بدانند که بخش بزرگ بار به دوش دولت بوده است.

رییس جمهوری تصریح کرد: فتوای صریح امام (ره) این بوده است که ارز و همچنین قیمت ارز در اختیار دولت است، بنابراین دولت مالک ارز است.

وی تاکید کرد: بر اساس مقررات کشور صادرکنندگان باید ارز را برگردانند و اگر کسی بخواهد تخلف کند و ارز را برنگرداند و سوء استفاده کند، بانک مرکزی وارد عمل می‌شود و اسامی آنها را اعلام می‌کند.

ارز صادراتی باید سر موقع برگردد

روحانی با بیان این قوه قضاییه برای برخورد با سوءاستفاده کنندگان و متخلفان ارزی وارد عمل خواهد شد، ادامه داد: اجازه نمی‌دهیم در شرایطی که مردم در فشار هستند عده خاصی بخواهند از صادرات غیرنفتی سوء استفاده کنند.

رییس جمهوری گفت: صادرکنندکان غیر نفتی کشور کار بزرگی انجام می‌دهند و در خط جهاد هستند و مجاهدت می کنند، اما اجر این کار نباید با بعضی از اعمالی که انجام می‌شود، ضایع شود بلکه ارزهای صادراتی باید سرموقع برگردد تا مشکلات ارزی در کشور نداشته باشیم.

روحانی بیان کرد: تا پایان سال ۹۹ حدود دلار ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی خواهیم داشت که واردات ما را تامین می کند و البته به جز آن نیز درآمدهای دیگری داریم که سر جای خود قرار دارد؛ ما در تامین کالاهای اساسی و کالاهای مورد نیاز مردم و کشور مشکلی نداریم و آن را تامین می‌کنیم و دولت به‌شکل جدی مصمم است که در زمینه کالاها کنترل‌های لازم را انجام دهد.

همه برای «تولید مسکن» مشارکت کنند

روحانی، راه‌حل اساسی برای مشکل مسکن را مشارکت همگانی برای تولید مسکن عنوان کرد و گفت: همه باید در تولید مسکن مشارکت کنند تمام وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها، شرکت‌ها و نیروهای مسلح که زمین در اختیار دارند، اگر نیاز آنی و فوری ندارند، باید این زمین‌ها را در اختیار وزارت مسکن قرار دهند و اگر زمین‌هایشان را برای آینده نیاز دارند آن نیاز را در آینده تامین می‌کنیم.

۲۰۰هزار واحدهای مسکونی سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان را بازسازی کردیم

روحانی تصریح کرد: در ۲ سال گذشته که سیل و زلزله بود و مسکن مردم صدمه دید و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی تخریب شد یا آسیب فراوان دید و اکنون ۲۰۰ هزار واحد مسکونی امروز بازسازی شده است که این کار بزرگی بوده است.

رییس جمهوری تاکید کرد: یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نیمه‌کاره‌ای که رها شده بود و هیچ گونه امکاناتی هم نداشت، وزارت مسکن همه آنها را تکمیل کرد و آب، برق، گاز، جاده و ... را در اختیار مسکن‌هایی قرار داده که ناقص بود و قابل استفاده نبود. در همین روزها، وزارت مسکن قراردادی برای احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی در تهران منعقد کرد که البته در همه شهرستان‌ها هم تلاش می‌شود که این کار صورت بگیرد.

روحانی تصریح کرد: کار ساخت مسکن باید سرعت پیدا کند و مردم شاهد باشند که زمین را مجانی یا با قیمت پایین در اختیار کسانی قرار می‌دهیم که بخواهند مسکن بسازند و با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار دهند. البته بانک‌ها در این زمینه مسوولیت سنگینی دارند و باید وارد عمل بشوند برای اینکه ما از مشکل مسکن عبور کنیم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: دولت امکاناتی فراوانی دارد که اگر این امکانات در اختیار قرار گیرد شرایط کشور تغییر می‌کند. مردم، شرکت‌ها و بخش خصوصی هم امکانات زیادی دارند و همه باید به میدان بیایند.

روحانی بیان کرد:‌ دولت به عنوان یک سرمایه بزرگ، زمین فراوانی در اختیار دارد. مقصود از این دولت، دستگاه اجرایی، نیروهای مسلح و شرکت‌هاست که زمین‌های فراوان اضافه‌ای دارند و می‌توانند آن را برای مسکن ارزان قیمت در اختیار قرار دهند و قیمت مسکنی که امروز به ناروا به مردم فشار وارد می‌کند را بشکند.

رییس دولت دوازدهم یادآور شد: امکان دیگر دولت، سهام بنگاه‌های اقتصادی است. یعنی سهام بانک‌ها، شرکت‌های دولتی، و شرکت‌هایی که به نحوی متعلق به نیروهای مسلح است، همه باید بیایند و سهامشان را عرضه کنند.

روحانی با بیان اینکه ما باید بورس را محکم و مستحکم نگه داریم، اظهارداشت: امروز بزرگترین مسئولیت وزارت اقتصاد در کنار سایر مسئولیت‌های مهمی که دارد، مساله بورس، تقویت و حفاظت و نگهداری بورس است. سهام باید عرضه شود و همه دستگاه‌ها باید سهام جدید را در بورس عرضه کنند. امروز شرایط خوبی است که هم مردم استفاده کنند و هم دولت از بنگاه‌داری فاصله بگیرد.

رییس جمهوری عنوان کرد: سرمایه سومی که دولت دارد، طرح‌های نیمه تمام است. ما طرح‌های نیمه تمام فراوانی در سراسر کشور داریم که اینها را نه این دولت و نه دولت بعدی نمی‌تواند به اتمام برسانند و باید اینها را به مردم واگذار کنیم. ما امکانات لازم را از لحاظ مقرراتی در اختیار گذاشتیم و باز هم اگر لازم است حاضریم این کار را انجام بدهیم.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه و همه دستگاه‌ها و استانداران و وزارت کشور باید کمک کنند تا طرح‌های نیمه تمام را با قیمت مناسب یا حتی قیمت ارزان و یا بلاعوض در اختیار مردم و در اختیار کسی که بتواند به ما قول بدهد که در یک زمان مشخصی تکمیل می‌کند قرار دهیم چرا که این موضوع باعث اشتغال و هم باعث رونق می‌شود.

رییس دولت تدبیر و امید سرمایه دیگر دولت را معادن عنوان کرد و گفت: یک‌هزار و ۲۰ معدن ما امروز می‌تواند احیا شود و مردم را مشغول به‌کار کند چرا که سرمایه عظیم و بزرگی در اختیار ما است که به شکل‌های مختلف امروز فعال نیست و به معنایی موات شده و احیا نشده است، باید معادن را احیا کنیم و این یکی از رسالت‌های و وظایف مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

روحانی با اشاره به اینکه باید با مدیریت کارآمد صادرات را تسهیل کنیم، اظهار داشت: دولت گاهی با چرخاندن قلم می‌تواند مشکل را حل کند. گاهی یک ماده، تبصره، ابلاغیه و مصوبه، می‌تواند گره مشکلی را باز کند. امروز دولت الکترونیک می‌تواند گره‌گشای بسیاری از کارها و خدماتی باشد که مورد نیاز مردم است.

رییس جمهوری با بیان اینکه گرفتن یک مجوز برای مردم، زمان زیادی طول می‌کشد، تصریح کرد: در همین جلسه اخیر دولت الکترونیک در هفته گذشته به این نتیجه رسیدیم که برخی از کارهایی که مجوز آن گاهی ۵۰ تا ۶۰ روز طول می‌کشد، در عرض یک هفته می توان صورت گیرد.

روحانی عنوان کرد: ما در هفته گذشته دیدیم بعضی از موارد مثلاً پاسخ یک استعلام برای یک شغل و یا فعالیت صنفی گاهی دو ماه طول می‌کشد. همه این موارد را در آن جلسه که فرمانده نیروی انتظامی هم حضور داشت، با وی صحبت کردیم و بعد با وزارت اقتصاد هماهنگی صورت گرفت و ما دیدیم به جای ۵۰ یا۶۰ روز، می‌توان کار را در چهار روز انجام داد. خیلی مهم است کسی که می‌خواهد شغلی یا فعالیتی را آغاز کند به جای دو ماه، در ۴- ۵ روز این کار انجام شود.

دولت دست روی دست نگذاشته است

روحانی اضافه کرد: با دولت الکترونیک، این کار ممکن و شدنی است. در ثبت شرکت‌ها دیدیم کارها کوتاه می‌شود. شرکتی اگر می‌خواست وارد بورس شود، ماه‌ها طول می‌کشید. آن کار در این اواخر، به یک ماه کاهش یافته و می‌تواند به چند روز هم کاهش یابد. دولت الکترونیک می‌تواند در اقتصاد تسهیل ایجاد کرده و اقتصاد را به حرکت درآورد.

رییس جمهوری با بیان اینکه صدور مجوز برای ساخت یک خانه مسکونی سه ماه طول می‌کشد، اظهار داشت: چرا افراد سه ماه باید بالا و پایین بروند. در حالی که با دولت الکترونیک می‌توان مجوز را یک هفته‌ای گرفت. دولت الکترونیک باید از سوی دولت دنبال شود و ما هم دنبال می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت دست روی دست نگذاشته و ما هم این کار دنبال خواهیم کرد، تصریح کرد: تا پایان سال خواهیم دید چقدر طرح و پروژه گشایش می‌یابد. در این چند ماه سه سد، ۴ پالایشگاه، ۴ نیروگاه، ۴ تفصیه‌خانه آب و فاضلاب تاسیس شده و به زودی افتتاح پتروشیمی‌ها را خواهیم دید.

از هفته آینده شاهد افت کرونا در استان‌های قرمز خواهیم بود

روحانی با اشاره به گزارش صبح امروز وزیر بهداشت در مورد وضعیت کرونا در کشور خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت امروز گزارشی داد که وضعیت در استان‌های قرمز مثل خوزستان، بوشهر، هرمزگان، آذربایجان شرقی و غربی و کردستان، فعالیت‌ پزشکان موثر واقع شده و از هفته آینده شاهد افت این بیماری در این استان‌ها خواهیم بود.

رییس شورای عالی اقتصاد ادامه داد: مردم باید یاری کنند و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بهترین کمک است تا از فشار این بیماری به مردم فاصله بگذاریم.

وی با بیان اینکه ضریب جینی نشان‌دهنده عدالت است و نشان می‌دهد طبقات مختلف چگونه از امکانات بهره‌برداری می‌کنند، ابراز داشت: این ضریب در سال ۹۷، ۳۹ بوده اما در سال ۹۸ به ۳۸ رسیده است. در بخش روستایی این ضریب ۳۵ بوده است. در زمینه سهم هزینه‌های ثروتمندترین افراد به فقیرترین افراد در سال ۹۷، این میزان بیش از ۱۲ برابر بوده که الان به ۱۱ رسیده است. پس در وضعیت عدالت در سال ۹۷ و ۹۸ که سال‌های تحریم بوده‌اند، یک قدم بهبود یافته است.

می‌ترسم آمریکا و اسرائیل آژانس را مجبور به نبش قبر کنند

روحانی با هشدار به کشورهای اروپایی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بیان کرد: رفتار ما با آژانس دوستانه و قانونی بوده است. همیشه با آژانس همکاری کردیم و بازرسان آژانس همیشه حضور داشته و بازرسی کرده‌اند. در ۱۶ تا ۱۷ گزارش هم از همکاری کامل ایران سخن گفته‌اند. در این اواخر رژیم صهیونیستی و آمریکا به آژانس فشار آوردند و می‌ترسم این شیادان آژانس را آلوده کنند و آژانسی که باید قضاوت دقیق و قانونی داشته باشد، مجبور به نبش قبر کنند.

رییس جمهوری با اشاره به وظیفه آژانس در قبال کشورها یادآور شد: رژیم صهیونیستی و آمریکا فشار می‌آورند آژانس فعالیت‌های ۱۷ تا ۱۸ سال قبل را بررسی کند. اینها می‌خواهند آژانس را منحرف کنند. مبنای ما همکاری با آژانس است ولی آژانس باید توجه کند که از مسیر قانونی خود منحرف نشود.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: اروپایی‌هایی که شرمنده ما هستند و از سال ۹۷ خیلی شرمنده‌تر شده‌اند، به وظایف قانونی و تعهدات‌شان قبل و بعد از خروج آمریکا عمل نکرده و تلفنی و حضوری از ما عذرخواهی می‌کنند. آنها در شرایط خاصی که رژیم صهیونیستی و آمریکا ایجاد کرده‌اند، خود را بیخودی وارد کرده و دخالت می‌کنند.

در چارچوب مقررات آماده همکاری تنگاتنگ با آژانس هستیم

روحانی با بیان اینکه روسیه، چین و برخی از کشورهای دیگر خیلی خوب عمل کرده‌اند، عنوان کرد: آنها قاطعانه و قانونی عمل کرده‌اند. توصیه ما به اروپا این است که زیر بار فشار آمریکا نرفته و آژانس هم استقلال خود را حفظ کند.

وی خطاب به مدیر کل جدید ‌آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آبروی آژانس برای نظام بین‌الملل بسیار مهم است. ایران همچنان آماده نظارت‌های قانونی آژانس و همکاری تنگاتنگ با آژانس است البته در چارچوب مقررات.

ایران معطل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیست

روحانی با اشاره به ادعاهای اخیر ترامپ مبنی بر آمادگی مذاکره با ایران گفت: اخیرا کاخ سفید مرتبا از آمادگی برای مذاکره با ایران سخن می‌گوید و مدعی است ایران معطل انتخابات است و فلان و بهمان! ما معطل هیچ چیز نیستیم. ما همیشه آماده مذاکره‌ایم؛ هر لحظه که آمریکا اعلام کند به قانون و به مقررات سازمان ملل برگشته و بگوید به تعهدات خودم در برجام برگشته‌ام. آنها بگویند کنگره و کاخ سفید مصمم هستند که از مسیر خود برگشته و به چارچوب ۱+۵ برمی‌گردند و آن وقت ما آماده مذاکره هستیم.

اظهارات ترامپ درباره ایران حرافی انتخاباتی است

روحانی با بیان اینکه هر وقت آنها تسلیم قانون شده، عذرخواهی کرده و صدمه‌ای که به ملت ایران زدند را جبران کرده و غرامت دادند، ما مشکلی نداریم، اظهار داشت: آنها مشکل ایجاد کرده، میز مذاکره را شکسته و از آن خارج شدند. عذرخواهی از ملت ایران و بازگشت به مقررات و چارچوب ۱+۵ می‌تواند راه حل باشد ولی می‌دانیم این تعارفات بی‌اساس، حرافی است که به دلیل انتخابات و گرفتاری‌هایشان است.

رییس جمهوری اضافه کرد: اگر اینها تعارف نیست، به جای این حرف‌ها، عذرخواهی کرده و به مقررات بازگردند، خواهند دید ملت و دولت ایران در چارچوب عدالت و قانون بین‌المللی عمل کرده و بازهم این چنین خواهد بود.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: