کد خبر: ۸۴۹۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
تعداد بازدید: ۴۵۳
سخنگوی دولت گفت: هفته گذشته در بخش بین الملل اقتصاد اجتماعی تصمیمات مهمی اتخاذ شد و مباحث مهمی مطرح شد. همچنین در بخش اقتصاد سرپا نگه داشتن اقتصاد آسیب خورده از کرونا تمرکز شد.

در بخش اقتصاد به سرپا نگه داشتن اقتصاد آسیب خورده از کرونا تمرکز شده است/ دولت اشتغال‌های از بین رفته را احیا می‌کند/ تداوم شادابی و نشاط در بورس مورد غفلت دولت قرار نخواهد گرفتبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری خود با با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان گفت: این روزهای ماه مبارک رمضان که از خداوند متعال خواهان برکت هستیم. در این ماه تلاش‌هایی را برای سامان‌دهی و اداره جامعه و زندگی  مردم  خواهیم داشت تا بتوانند راحت‌تر زندگی کنند. از  خداوند می‌خواهم  کمکمان کند تا بتوانیم این بیماری با رحمت واسعه شکست دهیم.

سخنگوی دولت درباره تصمیمات دولت بیان کرد: هفته گذشته در بخش بین الملل اقتصاد اجتماعی تصمیمات مهمی اتخاذ شد و مباحث مهمی مطرح شد. همچنین در بخش اقتصاد سرپا نگه داشتن اقتصاد آسیب خورده از کرونا تمرکز شد.تاب آوری اقتصادی در دوران کرونا به ویژه در زمینه حفظ اشتغال در کانون توجه دولت بوده و برنامه ریزی برای جبران آسیب های کرونا در روزهای پساکرونایی از جمله موضوعاتی است که در دستور کار جلسه کمیته های اقتصادی کرونا و جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی و هیئت وزیران بوده است.

وی افزود: سازمان مدیت و برنامه‌ریزی و بودجه برای جهش تولید و تدوام اقتصاد مقاومتی با دستگاه‌هایی که در زمینه جهش کشور فعالیت دارند تفاهم نامه‌هایی جداگانه امضا کرده است که در اواخر اردیبهشت رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: رئیس جمهور به همه دستگاه‌ها دستور داده است برای افزایش اشتغال و جایگزینی اشتغال‌های آسیب دیده برنامه‌ای تنظیم کنند. شهرداری ها هم مکلف شدند برای رونق مسکن برنامه هایی را ارائه کنند.

ربیعی تاکید کرد: براساس برنامه دولت، در ماه‌های آینده اشتغال‌هایی که به طور کامل از بین رفته است را احیا خواهیم کرد. تسهیلات کسب و کارها فقط برای پرداخت حقوق کارگران نیست؛ بلکه برای سرمایه در گردش و سرپا نگه داشتن بنگاه اقتصادی مربوطه هم است.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: در زمینه حفظ شغل و جلوگیری از اخراج کارگران در کانون عالی دولت برنامه‌ریزی برای امکان جبران آسیب‌های کرونا انجام شده است. در حال حاضر ما شرایط عادی نداریم و در جلسات هیات دولت و وزیران مطرح شد برای اقتصاد چه روزهای کرونا و چه در روزهای بعد کرونا برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی ادامه داد: هنگامی به حالت عادی باز می‌گردیم که پزشکان اعلام  کنند‌. بنابراین سعی کردیم  سناریوهای مختلف داشته باشیم. بی تردید کرونا هر زمانی کاهش پیدا کند جامعه به حالت عادی برمی‌گردد. 

ربیعی گفت: باید  از این فرصت استفاده کنیم و آنچنان بنیان‌های اقتصادی خود را بازسازی کنیم که در روزهای پس از کرونا بتوانیم بازارهای جدید صادراتی به دست بیاریم و جهت‌گیری‌های تولیدی داخلی را به سمتی ببریم که علاوه بر نیازمندی‌های داخلی به رشد بیشتری دست پیدا کنیم.

دستیار اجتماعی رئیس جمهور تاکید کرد: از سازمان‌هایی که در  تصمیمات  اقتصادی تاثیر دارند و همچنین حتی نهادهای عمومی  خواسته شد  یک برنامه مشخص برای زایش اشتغال و همچنین برنامه‌های جایگزین اشتغال‌های آسیب دیده با رویکردهای جدید مشخص و تعیین کنند. حتی از شهرداری‌ها هم در این زمینه خواسته شد در بخش مسکن برنامه‌های خود را برای اینکه مسکن بتواند  یک رونق جدیدی در بخش مسکن  ارائه کنند که شهردار محترم تهران برنامه‌های خود را آماده کردند و ارائه دادند. همچنین  وزارت راه و مسکن و شهرسازی خواسته شد در تداوم بخش مسکن خودش برای یک جهش در بخش مسکن برنامه خواهد آورد.

وی افزود: شرکت‌‌ها و بنگاههای کوچک و متوسط برای  ایجاد اشتغال‌های جدید مورد تاکید قرار گرفتند و در جلسه گذشته هیئت دولت تاکید شد برای کسب کارهای آسیب دیده از کرونا پرونده‌هایی مشخص شود که از سوی وزارت کار و رفاه اجتماعی مورد استقبال قرار گرفت.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی هم با توجه به اینکه هم ظرفیت صادراتی ما امروز می‌تواند بهتر از دوران قبل باشد و هم زیرساخت‌های بخش کشاورزی با توجه به طرح‌های آبیاری مفصلی که اجرا شده مورد بحث قرار گرفت.

سخنگوی دولت گفت: در همه این بخش‌ها دستور به وزارتخانه‌ها صادر شده و ستاد اقتصادی دولت اینها را مورد بررسی قرار خواهد داد و به امید خدا به سمتی حرکت خواهیم کرد که در ماه‌های آتی بتوانیم بخشی از شغل‌های از بین رفته‌ای که پیش‌بینی می‌کنیم این شغل ها به زودی دیگر احیا نشوند بتوانیم اینها به کارهای جدید بروند و افراد بیکاری‌های مزمن و طولانی را تجربه نکنند.

وی افزود: هفته گذشته همچنین شیوه اعطای وام  به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا مشخص شد. بنابر گزارش همکاران ما در وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی، استقبال بنگاه‌ها از این وام‌ها استقبال نسبتا قابل توجه بوده و بعضا پیش بینی می‌شود که شاید دچار کمبود منابع هم در این زمینه شویم و این بر خلاف تصوراتی بود که از این وام‌ها استقبال نخواهد شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ترتیبی داده شده است که وام داده شده فقط معطوف دست مزد نشود و فقط به سمت دست مزد نرود تا برای صاحبان کارگاه هم پولی باشد که سرمایه در گردشی داشته باشند، مواد مورد نیاز خود را تامین کنند و خود بنگاه را سرپا نگه دارند. بنابراین ۵۰ درصد وام در بخشی از بنگاه‌ها تعلق قرارمی گیرد و ۳۰ درصد در جاهایی که ناگزیر تعطیل شدند سرمایه در گردش خواهد بود. 

وی ادامه داد: یکی از موضوعات دیگری که در دولت بررسی شد بحث انبارها و پیش بینی برای ایام ماه رمضان در زمینه کالاها بود که به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده دستور داده شد پیش بینی لازم را بکنند. برخی از اقلام در گمرک‌ها مانده بودند که در چند جلسه در هیات دولت بحث و در جلسه گذشته تاکید قطعی و نهایی شد.

ربیعی خاطرنشان کرد: رییس کل بانک مرکزی با همه افرادی که در این مدت کالای اساسی و نهاده‌های کشاورزی و دام و طیور را از کمرگ وارد کردند، مذاکره خواهد کرد و براساس تفاهم و توافق برای تامین ارز کالاهایی که آوردند کالاهایشان باید به داخل کشور بیاید اگر در این زمینه کوتاهی‌هایی از جانب وارد کنندگان باشد مورد پیگیری‌ قرار خواهد گرفت. خوشبختانه در گمرک و در کشتی‌های ما نهاده‌های دامی و نهاده‌های مورد نیاز برای تولیدات گوشتی به طور کامل چند ماه ما را پوشش بدهد، وجود دارد این یکی از بحث‌هایی بود که تامین نهاده‌ها برای دانه‌ها برای بخش‌های تولید بخصوص در حوزه مرغ و گوشت و در سایر حوزه‌ها مثل روغن مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس گفت: شادابی بورس در هر جلسه دولت مورد گفت‌وگو  بررسی قرار می‌گیرد؛ تداوم شادابی و نشاط در بورس موضوعی است که مورد غفلت دولت قرار نخواهد گرفت.  

 سخنگوی دولت تصریح کرد: بهترین راه برای هدایت نقدیگی مردم بازار بورس است و این هم نوعی سودآوری برای افرادی است که در بورس مشارکت می‌کنند و هم نگاه ملی است که کمک می‌کند از محل عرضه سهم مبالغی که از نقدینگی مردم جمع آوری می شود مجددا در چرخه سرمایه گذاری‌های جدید قرار بگیرد و به جهش تولید کند و هم اشتغال جدید بوجود بیاورد. رفتن پول به سمت بازار مسکن و سکه و ارز به جز آثار منفی و نابودی بر اقتصاد کشور، ارمغان دیگری ندارد، اما رفتن پول به سمت بورس علاوه بر کمک به بازار سرمایه به رشد کشور کمک می کند.

ربیعی با بیان اینکه رفتن پول به بازار سرمایه به رشد کشور کمک می‌کند، گفت: وزیر امور اقتصاد و دارایی گزارشی از صندوق‌هایی اعلام کرد که قرار است واگذار شوند. یکی از این بنگاه‌ها ایمیدرو است و چند بنگاه بزرگ، بیمه و بانک در این فهرست هستند.  صندوق‌ها و نهادهای عمومی دیگر مثل تامین اجتماعی هم در راه هستند.

وی با اعلام این خبر که افراد می‌توانند سهام این صندوق‌ها را با ۲۰ درصد تخفیف خریداری کنند، افزود:  این هم کمک خواهد کرد که سرمایه گذاری‌های جدید ادامه داشته باشد و همان طور که دقت می‌کردم همه جای دنیا بورس آسیب دیده وقتی در ایران بانشاط است. نقدهای بعضا هم غیر منصفانه‌ای صورت می‌گیرد به خصوص شبکه‌های خارجی خیلی به دنبال ایجاد واهمه برای حضور مردم در بورس هستند. به هر حال این امر ملی است که در کنار آن مردم هم می‌توانند به سرمایه گذاری پرداخته و سود آوری خودشان را داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: