کد خبر: ۸۴۹۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳
تعداد بازدید: ۶۹۵
روحانی در دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی:
رئیس‌جمهور گفت: ما امروز می‌توانیم سیتی اسکن، ونتیلاتور و ماسک را تولیدکنیم و موارد شوینده تولید کنیم؛ این کار را شرکت‌های دانش‌بنیان، بخش خصوصی و دولت انجام داده و همه به صحنه آمدند.

ویروس کرونا سبک زندگی را تغییر داده است/ برای مبارزه با کرونا همه به صحنه آمدندبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، حسن روحانی عصر امروز در دیدار جمعی از فعالین اقتصادی گفت: ویروس کرونا سبک زندگی را عوض کرده است و همه دولت‌ها در آزمایش حفظ سلامت و مدیریت اقتصاد خود هستند. البته خداوند لطفی کرد که از اردیبهشت ۹۳ ما به دنبال طرح تحول سلامت رفتیم و متخصصینی در شهرستان‌ها و روستاها و مراکز بهداشتی به وجود آمد و شرایط خوبی در تعداد تخت‌های بیمارستانی ما به وجود آمد.

وی ادامه داد: دور روز پیش در افتتاحی که داشتیم وزیر بهداشت اعلام کرد تا پایان سال، ۸ هزار تخت جدید افتتاح می‌شود. از آن طرف تجهیزات درمانی ما، شرایط ما در تخت‌های مراقبت ویژه شرایطی است که بیمار در انتظار نمی‌ماند. حتی در برخی کشورهای پیشرفته هم مشکلاتی جود دارد. کاری که شرکت‌های دانش بنیان ما انجام دادند و قدم‌های بسیار خوبی انجام دادند.

وی افزود: قبل این حوادث هم شرکت دانش بنیانی بود که ونتیالاتور تولید می‌کرد اما الان نیاز ما تقریبا در حال تامین شدن است. خود شرکت‌های دانش بنیان به میدان آمدند؛ ما امروز می‌توانیم سیتی اسکن، ونتیلاتور و ماسک را تولیدکنیم و موارد شوینده تولید کنیم. این کار را شرکت‌های دانش بنیان، بخش خصوصی و دولت انجام داده و همه به صحنه آمدند.

رئیس‌جمهور گفت:شاید بگویید وام و تسهیلات بانک به اندازه نیست اما بانک‌ها دست روی دست نگذاشتند؛ اینکه در یک شب ۱۷ هزار میلیارد تومان به حساب مردم واریز می‌شود و بعدتر تا حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان واریز می‌شود. برخی می‌گویند ۱ میلیون تومان کم است؛ بله اما برای برخی همین میزان هم مهم است. دولت می‌تواند بیشتر کمک کند اما در صورتیکه محاسبه عواقب این موضوع را داشته باشیم. اگر نقدینگی بی‌پشتوانه باشد عوارض بعدی دارد.

وی ادامه داد: بخشی از جامعه پزشکی در ابتدای شیوع کرونا با ایثار جان خود و خطر کردن به صحنه مبارزه با کرونا آمدند و کار بزرگی در این دو ماه از سوی جامعه پزشکی و همه نهادهای مسئول انجام شده است. از دولت خواسته شد که نیازمندی‌های داخلی را تامین کنیم و این کار انجام شد و الان به وزارت صمت این اجازه داده شده که کارخانه‌هایی که تولید مازاد دارند آن را صادر کنند.

وی افزود: خیلی مهم است که در طول دو ماه از شرایط نیازمندی به برخی محصولات پزشکی حالا به وضعیتی برسیم که برخی از کالاهای پزشکی را صادر کنیم. البته ما هنوز در برخی موارد نیازمند تأمین مایحتاج پزشکی هستیم اما می توانیم قدم به قدم جلو رویم و مشکلات خود را حل کنیم.

روحانی گفت: هیچ کس نمی‌تواند بگوید که چند ماه قرار است وضعیت کرونایی ادامه یابد؛ این ویروس ناشناخته است و برایش واکسن و درمانی مشخص نشده و اگر به داروی درمان قطعی این ویروس نرسیم یا دنیا نرسد در خرداد و تیر هم ممکن است با این بیماری مواجه باشیم. ممکن است چند ماه و یا تا آخر سال هم طول بکشد. پس اگر می‌گوییم سفر انجام نشود، اجتماعات مردمی شکل نگیرد این باعث تأثیر بر کسب و کارها می‌شود و به همین دلیل باید برای اقتصاد کشور در بلند مدت تصمیم‌گیری کنیم.

وی ادامه داد: اگر تولید کننده ای در داخل سال بتواند آنچه وام می‌گیرد را بازپس دهد و اگر این شدنی باشد بانکهای ما دست شان بازتر خواهد بود و می‌توان وام‌های خرد را پرداخت کرد. البته به شرطی که نقدینگی ما به ۲۷ یا ۲۸ درصد نرسد و مثلاً با برگرداندن آن وام تا اسفندماه نقدینگی ما ۲۵ درصد باشد.

رئیس جمهور گفت: بورس کشور در ماه‌های اخیر خوش درخشید؛ در شرایطی که بورس بسیاری از کشورها در این روزها دچار مشکل شدند اما بورس ما به خوبی کار خود را پیش برده است. اگر زمینه ارتباط بورس با بخش خصوصی تقویت شود، برندهایی در کشور هستند که مردم به آنها اعتماد دارد و که اگر اعلام کند اوراقی دارم مردم می‌پذیرند و خریداری می‌کنند تا حدی که شاید نیازی به حمایت بانک‌ها نباشد یا اگر هم بانک بخواهد حمایت کند راحت‌تر این کار را انجام می‌دهد.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه مدیر شرکتی ممکن است اعلام کند من حاضرم ۱۵ نفر را استخدام کنم اما هشت نفر از آنها دورکاری انجام دهند، افزود: در چنین شرایطی، شرکت مزبور می تواند دستمزد یک مقدار کمتری بدهد و از آنطرف هم کارمند دورکار نیاز به رفت و آمد و کرایه ندارد و وقتش صرف رفت‌وآمد نمی شود و فرصت بیشتری برای انجام کار دارد و کارش را بهتر انجام می‌دهد.

روحانی، افزایش پهنای باند اینترنت در دولت تدبیروامید را یادآور شد و گفت: در این دولت پهنای پاند اینترنت به عنوان یک اقدام بسیار ارزشمند انجام شد، البته، برای دولت و من، انجام این کار بسیار سخت بود چون روزهای اول با یک سختی توانستیم بقبولانیم که ما به پهنای باند بیشتر نیاز داریم.

وی تصریح کرد: ما امروز داریم می بینیم که فضای دیجیتالی چقدر می‌تواند به ما کمک کند. الان کسب و کارها باید تغییر کنند این را باید بپذیریم، قبل از کرونا هم می باید می پذیرفتیم و حالا به طریق اولی باید این موضوع را بپذیریم.
رئیس جمهور با بیان اینکه قبل از کرونا هم بسیاری از کسب‌وکارها، دیجیتالیش، راحت‌تر، بهتر و دقیق‌تر بود، اضافه کرد: حتی در حوزه خدمات، هم خدمات بهتری قابل ارائه است و اگر کسی در گذشته فرزند خود را سوار یک تاکسی معمولی می‌کرد می‌بایست هم امید به خدا داشته باشد و هم شماره تاکسی را یادداشت کند ولی الان به یک وسیله‌ای رفت‌وآمد می‌کنید که آنلاین ماشین را می بینید که کدام خیابان رفت و کجاست.

روحانی، استفاده از خدمات دیجیتالی را امنیت‌آور دانست و گفت: این امنیت‌آور است؛ فضایی است که برای جامعه ما امنیت آفریده است؛ اما در عین حال، کار ما را سهل و ارزان‌تر کرده و خدمت ارزان تر همراه با اعتماد بیشتر به مردم ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه قبل از کرونا هم تحولاتی پیش روی ما بوده، افزود: الان، این تحولات در این شرایط بیشتر پیش روی ما است.

رئیس جمهور گفت: درست است که امسال شرایط سختی داریم و همه دنیا شرایط سختی دارد ولی در موضوع کرونا، ما باید با تدبیر و بدون دلهره کار کنیم.

روحانی با بیان اینکه اصول را باید مراعات کنیم، خاطرنشان کرد: بله کرونا هست؛ او به سمت ما می‌آید و ما باید از او فاصله بگیریم و چاره ای جز این نداریم و به طور طبیعی هم عده‌ای به خاطر شرایط جوانی و پایین بودن سن و وضعیت مزاجشان ممکن است با این بیماری روبه‌رو شوند و از آن عبور کنند و نفهمند ولی افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای چنین وضعیتی ندارند؛ ولی همه باید مراعات کنیم.

وی تصریح کرد: این واقعیتی است که پیش روی ماست و وجود دارد و با این شرایط، ما باید خودمان را سازگار کنیم و نسبت به کرونا خیلی احتیاط کنیم؛ ولی نباید دلهره زندگی ما را فرا بگیرد و زندگی راحتی توام با احتیاط داشته باشیم و همه دستورالعمل‌های صادر شده را باید دقت و عمل کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه نسبت به زندگی هم ما با مشکلاتی مواجه شدیم و باید این واقعیت را بپذیریم و این سختی پیش روی ما هست، افزود: شماها باید به ما بگویید؛ به آقای نهاوندیان در رابطه با بخش خصوصی و بخشی از دوستان عزیز که فعال هستند و نامه می‌نویسند، گفتم؛ بگویید یک مقدار پیشنهاد روشن‌تر به ما بدهند؛ پیشنهادات معمولا در این وادی است که مالیات دیرتر گرفته شود؛ مالیات بخشوده شود؛ تسهیلات بانکی بیشتر شود؛ حتی یک نفر نوشته بود که پنج میلیارد وام که از صندوق بین‌المللی پول می‌گیرید، اینجاها خرج کنید؛ حالا مثل اینکه مسلم شده ما گرفتیم، و آوردیم و در جیب ماست و نامه نوشته که در این موارد هزینه شود.

روحانی خطاب به بخش خصوصی گفت: من خواهش می کنم یک مقدار پیشنهادات در این راستا باشد که چه تحولاتی ما می‌توانیم ایجاد کنیم؛ دولت باید چه کار کند؛ بورس و بانک چه کار کنند؛ آنهایی که اموال مازاد دارند باید چه کار کنند؛ چطوری صحنه را عوض کنیم و اعتماد دهیم.

وی خاطرنشان کرد: خیلی مهم است به کسی که تولیدکننده است اعتماد دهیم که نهاده تا پایان سال می رسد و به شایعات توجه نکند.

رئیس جمهور با بیان اینکه من می دانم شایعات از کجا درست می‌شود و برای ما روشن است، افزود: به محض اینکه یک نفر یک نهاده می‌آورد و این نهاده‌اش در کشتی یا راه است یا به بندر آمده‌است به خاطر اینکه بانک مرکزی، همان روز به وی پول نداده، شایعه سازی می‌کند. همه چیز را به هم می‌ریزد تا به ما فشار بیاورد، تا بانک مرکزی به هر نفر زودتر تسهیلات دهد؛ همان کسی که نهاده را آورده، خودش شایعه درست می‌کند تا هم نهاده گران و هم صف ایجاد و هم بانک مرکزی مجبور شود. من خواهش می‌کنم در این مقطع خاص و حساس از این شیوه‌ها استفاده نکنید و این شیوه را کنار بگذاریم و همه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم از این مشکلات عبور کنیم.

روحانی در پایان با بیان اینکه مطمئنم که اگر ما خالصانه با همه توان فکری و تدبیر برنامه‌ریزی کنیم، انشاءلله به خوبی از این مساله عبور می‌کنیم، افزود: به هر حال یک مقدار سخت است اما ممکن است یک گشایش‌های جدیدی هم برای زندگی ما درست کند؛ انشاءلله عبادت‌های شما قبول و تلاش‌های شما، هم برای کشور و مردم مورد قبول درگاه خداوند باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: