کد خبر: ۸۴۷۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
تعداد بازدید: ۲۶۹۳
برای تحقق شعار سال که همان جهش تولید باشد علاوه بر آنکه دولت، فعالان اقتصادی، بخش خصوصی و سایر دستگاه ها وظایف سنگینی بر عهده دارند رسانه ها نیز رسالت خطیری دارند.

نقش رسانه ها در جهش تولیدنامگذاری سال 1399 از سوی مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید پس از سال 1398 که رونق تولید نامگذاری شده بود نشان از آن دارد که تولید همچنان مهم ترین اولویت اقتصاد کشور است.
اقتصاد ایران برای شکوفایی نیازمند محور شدن تولید در همه ابعاد آن است. همان طور که کارشناسان و خبرگان اقتصادی بارها گفته اند ظرفیت های اقتصاد کشور از حیث کمیت و تنوع دارای شرایط مطلوبی است و حتی در شرایط کنونی که به دلیل تحریم های ظالمانه نفتی و بانکی درآمدهای ارزی کشور کاهش یافته و این موضوع اقتصاد ایران را از جوانب گوناگون تحت تاثیر قرار داده است با برنامه ریزی صحیح و تلاشی مضاعف می توان با محوریت تولید به سمت شکوفایی اقتصادی حرکت نمود.
برای تحقق شعار سال که همان جهش تولید باشد علاوه بر آنکه دولت، فعالان اقتصادی، بخش خصوصی و سایر دستگاه ها وظایف سنگینی بر عهده دارند رسانه ها نیز رسالت خطیری دارند.
امروزه رسانه ها نقش مهمی در هدایت افکار عمومی دارند. بنابراین انتظار می رود برای تحقق شعار سال گام های اساسی بردارند و این خود نیازمند ارتباطی دو سویه بین صاحبان تولید و خدمات با رسانه هاست که متاسفانه در سالهای اخیر به لحاظ فشارهای اقتصادی اولین صرفه جویی که در هزینه های شرکت ها صورت پذیرفته حذف هزینه های تبلیغاتی و مطبوعاتی است. در صورتی که تبلیغات نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است و تحقیقا در واقعیت نقش کلیدی در معرفی و ایجاد ارتباط موثر بین تولیدکننده و مصرف کننده که همانا مخاطبان و شهروندان می باشند، ایفا می کند.
به باور نگارنده، تبیین مزایای اولویت دادن به تولید در برابر فعالیت های سوداگرایانه و دلالی در اقتصاد می تواند یکی از این گام ها باشد. متاسفانه سالهاست که به عامه مردم این نکته القا می شود که کار تولیدی سود ناچیزی دارد که در مقایسه با سود فعالیت های دلالی و یا خرید و فروش ارز، سکه ، خودرو و ...تقریبا هیچ به شمار می آید. در نتیجه همین القائات است که حتی بسیاری از صاحبان سرمایه که علاقه مند به کارآفرینی و فعالیت های مولد هستند عطای آن را به لقایش می بخشند و سرمایه خود را به تولید نمی آورند. بدون تردید برای رسیدن به جهش تولید علاوه بر اینکه این نگاه و باور باید اصلاح شود بایستی بستری مناسب برای سرمایه گذاران علاقه مند به تولید فراهم گشته و رسانه ها در خصوص آن اطلاع رسانی دقیقی انجام دهند.
البته نقش حمایتی دولت از کارگاه های کوچک و بزرگ نباید مغفول بماند. بی شک حذف بروکراسی ها و تسهیل در امور از جمله صدور مجوزها و کمک به توسعه و ایجاد کارگاه ها در حوزه های مختلف کشاورزی، خدماتی و ... سهم به سزایی در این راستا خواهد داشت.
از دیگر سو، ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی از سوی رسانه ها نقش مهمی در تحقق شعار سال خواهد داشت زیرا هر چه تقاضای مصرف کنندگان برای کالای داخلی بیشتر شود میزان تولید کارخانه ها و واحدهای اقتصادی نیز افزایش می یابد. اگر باکیفیت ترین کالاهای داخلی به بازار عرضه شود اما مصرف کنندگان اطلاعی درباره کیفیت کالای مورد نظر نداشته باشند آن کالا در رقابت با رقبای خارجی که سالهاست در اذهان مصرف کنندگان رخنه کرده اند حرفی برای گفتن نخواهد داشت و دقیقا اینجاست که نقش رسانه ها در ترغیب مردم به مصرف کالاهای ایرانی اهمیت می یابد.
برای تحقق جهش تولید، رسانه ها نباید فقط نقش مطالبه گری داشته باشند و با نقد دولت و دستگاه های ذیربط عملکرد آنان را در این خصوص زیر ذره بین قرار دهند. این نقش لازم است اما کافی نیست. رسانه ها در کنار نقش مطالبه گری رسالت مهمی در جهت دهی به افکار عمومی در راستای اولویت دادن به تولید و ترغیب مردم به ایفای نقش همگانی در تحقق شعار سال دارند.

*محمدرضا محمدیوسفی- مدیر مسئول روزنامه جمهور

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: