کد خبر: ۸۴۷۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱
تعداد بازدید: ۲۷۴
پنج سال پس از روزی که برانکو در استانبول پای قراردادی با سربرگ باشگاه پرسپولیس را امضا کرد و سرمربی این تیم شد، حالا سرخپوشان در همان جایی قرار دارند که او تحویل داده بود؛ صدرجدول.

به گزارش خبرداغ به نقل از ورزش سه، فیلم بردار شبکه استانی بوشهر به برانکو و پانادیچ نزدیک می‌شود و آن‌ها با پیراهن سفید که برای قهرمانی پوشیده‌اند، دست تکان می‌دهند، می‌خندند و زیر لب چیزی می‌گویند. آن موقع چه کسی فکر می‌کرد که این آخرین حضور ایوانکوویچ روی نیمکت پرسپولیس در یک بازی لیگ برتری باشد؟ اما این اتفاق رخ داد و حتی جلسه 19 روز بعد ایرج عرب با او نیز تغییری در تصمیمش به وجود نیاورد.

14 خرداد 1398 - آخرین جلسه برانکو ایوانکوویچ با یکی از مدیران پرسپولیس (ایرج عرب)

پرسپولیس، پسابرانکو را چگونه گذراند؟

17 فروردین برای پرسپولیسی‌ها یک روز خاص به شمار می‌رود. روزی که سرمربی کروات و سابق تیم ملی پای قراردادی با سربرگ باشگاه پرسپولیس را امضا کرد و سرمربی تیمی شد که مدت ها بود از شکوه گذشته خود فاصله گرفته بود و بی اغراق به تیمی معمولی (فارغ از جنبه هواداری) تبدیل شده بود. اما ایوانکوویچ نه در طول چند سال بلکه در فاصله چند ماه، پرسپولیس را به مدعی عنوان قهرمانی تبدیل کرد و تیمی را ساخت که 12 ماه بعد از ورودش به ایران، رقیب سنتی یعنی استقلال را با 4 گل در هم کوبید.

در روز 26 اردیبهشت که شاگردان ایوانکوویچ پروژه «هت تریک قهرمانی» را به سرانجام رساندند، هواداران پرسپولیس آرزو می‌کردند که برانکو تبدیل به فرگوسن آن‌ها شود اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و حالا پرسپولیس و برانکو 2852 کیلومتر فاصله دارند و البته تنها محل ملاقاتشان نیز دادگاه فیفاست؛ سرنوشتی که کمتر کسی پیش بینی اش را می‌کرد.

حالا پروفسور پرسپولیس از این تیم رفته و البته تیمش همچنان در همان جایگاهی قرار دارد که او تحویل داد؛ صدر جدول. در سالروز پیوستن او به پرسپولیس، می‌شود از ده‌ها رکوردی نوشت که برانکو در ایران ثبت کرد اما شاید بهتر باشد که به یک موضوع دیگر پرداخت. این که سرخپوشان پایتخت «پسا برانکو» را چگونه پشت سر گذاشتند؟ همان دورانی که ترس وقوع آن را داشتند اما اوضاع برایشان بهتر از چیزی که تصور می‌کردند پیش رفت و حالا دوباره در آستانه قهرمانی قرار دارند.

31 مرداد 1398 - اولین عکس تیمی پرسپولیس بعد از برانکو با حضور تنها یک تازه وارد

پرسپولیس، پسابرانکو را چگونه گذراند؟

* پرسپولیسِ برانکو؛ آمار چه می‌گوید؟

برای این که مشخص شود پرسپولیس به چه شکلی دوران بعد از برانکو را پشت سر گذاشت، چاره ای نیست جز این که به دوره سرمربیگری او گریزی زده شود. برانکو به جز 5 بازی آخر لیگ چهاردهم، 120 بار دیگر در مسابقات لیگ برتری هدایت قرمزها را برعهده داشت و هیچگاه هیچی تیمی در پایان فصل از تیم او بیشتر امتیاز نگرفت. البته باتوجه به انجام 21 بازی در دوران پس از ایوانکوویچ، چاره ای نیست جز این که دوره او را هم به 5 قسمت با 21 بازی تقسیم کرد.

1) بازی های متوالی؛ بهترین دوره کدام است؟

دوران برانکو را از نظر تعداد بازی متوالی، می‌شود به 5 قسمت 21 بازی و یک قسمت با 15 بازی تقسیم کرد. در صورت بررسی به این شیوه، درمی‌یابیم که پرسپولیس در فاصله لیگ شانزدهم تا پایان لیگ هفدهم، بهترین نتایج خود با ایوانکوویچ را به ثبت رساند؛ آن هم باوجود محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالاتی!

این نمودار نشان می‌دهد که قرمزها در 21 بازی اول و دوم، از 40 امتیاز عبور نکردند اما در دو مقطع بعدی به ترتیب 49 و 48 امتیاز کسب کردند و سپس دوباره تا 38 امتیاز پایین آمدند. همچنین در دوران اوج خود تعداد گل های بیشتری را حتی نسبت به هجومی ترین پرسپولیس برانکو یعنی تیم لیگ پانزدهم به ثمر رساندند و گل های کمتری هم خوردند.

این نکته بسیار جالب و شاید عجیبی است که سرخ ها باوجود محرومیت نقل و انتقالاتی عملکرد بسیار خوبی در لیگ برتر داشتند و همچنین رقبای خود یعنی سپاهان، تراکتور و استقلال را هم در همین مقطع با نتایج خوب از پیش رو برداشتند.

پرسپولیس، پسابرانکو را چگونه گذراند؟

نمودار اول - تقسیم 105 بازی اول برانکو به پنج مقطع زمانی با 21 بازی

2) بیست و یک بازی نخست هر فصل؛ از قعر تا اوج!

بررسی دوره برانکو با شیوه قبلی، ایرادات و اشکال هایی داشت. از جمله این که سرخ ها در چند مقطع قهرمانی را قطعی کرده بودند و طبیعتا با آرامش خاطر بازی های آخر را برگزار می‌کردند و طبیعتا نمی‌توان آن بازی ها را در کنار 21 بازی حساس ابتدای فصل قرار داد.

اما نکته جالب این است که با بررسی 21 بازی نخست فصل نیز دوره میانی هدایت برانکو یعنی لیگ شانزدهم و هفدهم، همچنان بهترین دوران او در پرسپولیس هستند. جایی که از 63 امتیاز ممکن به ترتیب 47 و 48 امتیاز به دست آورد.

لیگ پانزدهم نیز ضعیف ترین عملکرد او را رقم زد. پرسپولیس در لیگ 21 بازی ابتدای لیگ پانزدهم 9 برد، 8 تساوی و 4 باخت داشت که برآیند آن کسب 35 امتیاز است.

پرسپولیس، پسابرانکو را چگونه گذراند؟

نمودار دوم - مقایسه 21 بازی اول هر فصل با هدایت برانکو با دوران پسا برانکو

* برانکو رفت؛ پرسپولیس کجاست؟

حالا می‌توان دوره پسا برانکو را بررسی کرد. ایرج عرب مدیرعامل پرسپولیس پس از برانکو گابریل کالدرون را به عنوان سرمربی انتخاب کرد و او 16 بازی روی نیمکت سرخ ها نشست. بعد از آن محمدحسن انصاری فرد تصمیم گرفت که یحیی گل محمدی را جانشین سرمربی آرژانتینی کند که باوجود این تغییر نیز پرسپولیس از صدر جدول جدا نشد.

پرسپولیس در 21 بازی بعد از برانکو، 15 پیروزی به دست آورد، 2 بار مساوی کرد و 4 مرتبه نیز شکست خورد. تمام این شکست ها زیر نظر کالدرون و مقابل تیم های تراکتور، سپاهان، شهرخودرو و نفت مسجدسلیمان بود که البته در پایان دوره کاری این مربی، سرخ ها بالاتر از هر 4 تیم قرار گرفتند.

پرسپولیس، پسابرانکو را چگونه گذراند؟

12 خرداد 1398 - آخرین گل علی علیپور در دوران برانکو

مقایسه با نمودار اول: پرسپولیس در دوره بعد از جدایی ایوانکوویچ، 47 امتیاز به دست آورد و در واقع از مقطع اول و پنجم کاری برانکو بهتر بود. این در حالی است که شاید هواداران انتظار داشتند که کار، مثل 21 بازی اول برانکو یعنی ابتدای لیگ پانزدهم پیش برود اما پرسپولیس نسبت به 21 بازی اول لیگ پانزدهم، 12 امتیاز بیشتر کسب کرد.

مقایسه با نمودار دوم: پرسپولیس تنها در یک دوره با هدایت مرد کروات بهتر از «پسا برانکو» نتیجه گرفت. آن ها لیگ هفدهم را باوجود محرومیت، با 14 برد، 6تساوی و یک باخت آغاز کردند و 48 امتیاز گرفتند و یک امتیاز از لیگ نوزدهم بیشتر جمع کردند. همچنین در این بررسی باید به خاطر داشت که تا لیگ هجدهم، سپاهان و شهرخودرو مدعی نبودند و در واقع نسبت به لیگ جاری، دو تیم قدرتمند کمتر حضور داشتند.

19 فروردین سال 1395 - برانکو در کنار نژاد فلاح که در آن مقطع نفر اول باشگاه پرسپولیس بود.

پرسپولیس، پسابرانکو را چگونه گذراند؟

25 اردیبهشت 1395 - برانکو، اولین دربی را به نفع خود تمام کرد. بدون تردید 5 بازی آخر لیگ چهاردهم، تاثیر بسزایی در اعتماد هواداران به او داشت.

پرسپولیس، پسابرانکو را چگونه گذراند؟

20 فروردین 1395 - پرسپولیس به قعر جدول هم رسید اما سرانجام در این روز، از استقلال گذشت و البته بهترین برد بعد از انقلاب خود در دربی را هم رقم زد.

پرسپولیس، پسابرانکو را چگونه گذراند؟

24 اردیبهشت - فریم پایانی این گزارش به تلخ ترین روز برانکو در پرسپولیس مربوط است؛ به نظر شما چرا در پایان آن روز باوجود شکست، برانکو و شاگردانش تشویق شدند؟

پرسپولیس، پسابرانکو را چگونه گذراند؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: