کد خبر: ۸۴۶۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
تعداد بازدید: ۵۲۲
سخنگوی وزارت بهداشت:
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: کمیته اپیدمیولوژی سه سناریو را طراحی کرد که در حالت خوشبیانه آن، نیمه اول فروردین، در حالت بعدی، نیمه اردیبهشت و دربدبینانه‌ترین آن تا خردادماه به پیک خود برسد.

انتظار داریم در «نیمه اردیبهشت» به پیک کرونا برسیم؛ اما با مشارکت عمومی بالا و اعمال محدودیت‌ها، این موضوع تا «آخر فروردین» محقق خواهد شد / پس از آن، وارد مهار و کنترل بیماری خواهیم شدسخنگوی وزارت بهداشت گفت: فکر می‌کنیم تا ۱۵ فروردین ماه صحبت از مهار و کنترل بیماری دشوار است؛ البته با مشارکت عمومی و اعمال محدودیت‌ها فکر می‌کنیم این موضوع تا آخر فروردین محقق خواهد شد.

به گزارش خبرداغ به نقل از «انتخاب»، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری درباره ادعای وزیر خارجه آمریکا مبنی بر عدم پذیرش پزشکان بدون مرز از سوی ایران و ارزش قائل نشدن ایران برای مردم خود، اظهار داشت: انتظار نداریم وزیر خارجه آمریکا حرف راست بزند. چیزی به عنوان اخراج پزشکان بدون مرز نداریم؛ اینکه این گروه پزشکی غیرسیاسی و غیردولتی به فکر ایران بودند مثبت بوده، اما نوع محتوای کمک‌های درمانی منطبق با نیاز‌های ما نبود.

به نوشته فارس، وی با اشاره به ایجاد بیمارستان ۴۸ تختی توسط پزشکان بدون مرز، ادامه داد: ما در اصفهان نیازی به بیمارستان ۴۸ تختخوابی نداریم و ده‌ها برابر این میزان در اصفهان موجود است و ما نیاز‌های واقعی خود را می‌شناسیم. قاعدتاً این امکانات می‌تواند برای اتباع خارجی به ویژه در استان‌های شرقی ما هستند، در کنار امکانات ما استفاده شود، اما ما در داخل کشور به چنین کمکی نیاز نداریم، البته این اقدام قابل تقدیر است.

جهانپور با تأکید بر اینکه هیچ کس اخراج نشده و اخراج بی‌معنی است و این افراد ویزا گرفته بودند و این مطلب کذب است، گفت: این گفته وزیر خارجه آمریکا لاپوشانی برای رفتار‌های غیرانسانی دولت آمریکاست که علیه ملت ایران و بشریت انجام داده است.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: فرضیه‌هایی در خصوص موضوع درمان بیماری کرونا در مرحله تحقیق وجود دارد که وقتی در کمیته علمی و در نهایت کمیته درمان ستاد ملی مبارزه با کرونا تأیید شده و اثربخشی داشته باشد، آن‌ها در پروتکل‌های مربوطه قرار می‌گیرد و منتظر می‌مانیم گزارش این مطالعات توسط کمیته درمان ستاد ملی بررسی شده و اگر هر موضوعی پذیرفته شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی درباره «ویروس هانتا و علائم آن»، گفت: ویروس هانتا مورد جدیدی نیست و جزو بیماری‌های مشترک انسان و جوندگان کوچک است و قبلاً نیز شناسایی شده بود. در حال حاضر در چین طغیانی از این بیماری وجود ندارد و لذا این موضوع بیشتر ژورنالیستی است تا اینکه دغدغه‌ای در حوزه سلامت باشد.

جهانپور درباره «خوداظهاری نادرست برخی از مردم در تماس نیرو‌های بهداشت و درمان با آن‌ها در خصوص ابتلا به کرونا»، بیان داشت: هر ارزیابی مبتنی بر شرح حال افراد است و قاعدتاً ممکن است علائمی را گزارش نکنند یا در بیان آن شدت بیشتری ارائه شود و این موضوع در همه دنیا در شرحگیری وجود دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت متذکر شد: این هنر همکاران ماست که در مراحل بعدی، به این موضوع توجه کنند؛ به هر حال این خطا در مکانیسم‌های خوداظهاری وجود دارد و ما نیز این موضوع را لحاظ کردیم. البته بیش از ۹۰ د. رصدی گزارش‌ها درست است، اما اینکه حدود ۵ درصد انحراف معیار داشته باشیم، وجود دارد، اما تأثیری در کلیت موضوع ندارد.

جهانپور درباره «درمان اتباع خارجی مبتلا به کرونا»، گفت: روند درمان اتباع خارجی از جمله اتباع افغانستانی تفاوتی با سایر افراد ندارد و تست مربوط برای همه ایرانی‌ها و خارجی‌ها رایگان است و پذیرش آن‌ها نیز مانند بقیه است.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: البته به هیچ وجه ما آمادگی پذیرش بیمارانی که بخواهند از مرز‌ها وارد کشور شوند را نداریم و این هشدار را به دولت‌ها و همسایگان خود می‌دهیم که به هیچ وجه پذیرش افراد از کشور‌های همجوار را نداریم.

وی افزود: البته اگر وارد فاز‌های بعدی شویم، می‌توانیم بخشی از امکانات خود را در کشور‌های همسایه به بیماران آن‌ها بدهیم، اما این امکان برای افرادی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شوند وجود ندارد. البته افرادی که در ایران به سر می‌برند مانند سایر مردم سرویس‌های لازم را دریافت می‌کنند و تفاوتی در این خصوص وجود ندارد.

جهانپور درباره «موج دوم اپیدمی کرونا در کشور»، اظهار داشت: برای هر بیماری سناریو‌های مختلفی در نظام سلامت در نظر گرفته می‌شود؛ با توجه که ما جزو معدود کشور‌هایی هستیم که آمار را به صورت شفاف و بدون ملاحظات سیاسی اعلام کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: کمیته اپیدمیولوژی سه سناریو را طراحی کرد که در حالت خوشبیانه آن، نیمه اول فروردین، در حالت بعدی، نیمه اردیبهشت و دربدبینانه‌ترین آن تا خردادماه به پیک خود برسد.

وی ابراز داشت: براساس شواهد، روند نرمال و مدیریت‌شده‌ای داریم و انتظار داریم سناریوی میانه را بعد از نیمه فروردین داشته باشیم و بعد از آن وارد مهار و کنترل بیماری خواهیم شد؛ البته این موضوع تحت‌تأثیر اقدامات کشور‌های همجوار نیز خواهد بود.

جهانپور گفت: ممکن است با مکانیسم و پیک مجدد و طغیان این بیماری مواجه شویم و فکر می‌کنیم تا ۱۵ فروردین ماه صحبت از مهار و کنترل بیماری دشوار است. البته با مشارکت عمومی بالا و اعمال محدودیت‌ها فکر می‌کنیم این موضوع تا آخر فروردین محقق خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: