کد خبر: ۸۴۲۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
تعداد بازدید: ۱۷۷
وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست امنیتی مونیخ سخنرانی کرد.

مایک پمپئو: ناتو در حال فروپاشی نیست/ غرب در حال پیروز شدن است/ عدم احترام به حاکمیت کشورها، آزادی را زیر سؤال می‌بردبه گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا،‌ «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا امروز -‌شنبه- در حاشیه نشست امنیتی مونیخ سخنرانی کرد. 

وی طی سخنرانی در حاشیه این نشست گفت: «این سومین سفر من در چهار ماه گذشته به آلمان است. پیشتر در ماه نوامبر برای سالگرد فرو ریختن دیوار برلین به این کشور سفر کرده بودم. به یاد دارم که وقتی آزادی پیروز شد، دیدیم که مردم جداشده با یکدیگر متحد شدند. مردم آلمان شرقی می‌دانستند این اشغال از بین رفته است.»

وی گفت: «ناتو در حال فروپاشی نیست و غرب دارد پیروز می‌شود.»

پمپئو در ادامه افزود: «ما در این راه با تروریسم جهانی روبرو بودیم در حال حاضر نیز با حزب کمونیست چین مواجه هستیم.»

وی گفت: «رهبران دموکراتیک از آمریکا درباره راوابط با ناتو سوال می‌­کنند. این تعجب آور است. این تمرکز روی حاکمیت، آن را تحت‌الشعاع قرار می‌­دهد. همه این گونه می­‌پرسند که آیا این نظم دو جانبه فرو خواهد ریخت و آیا آمریکا از ناتو عقب‌نشینی خواهد کرد؟»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «باید بگویم که این بیانیه‌ها واقعیت ندارد و مبنی بر واقعیت نیست. اصلا چنین اتفاقی نیفتاده است. توافق آتلانتیک از بین نرفته و ناتو پیروز می‌­شود.»

وی گفت: «راهی را کره شمالی و کره جنوبی طی کرده را دیده‌اید. کشور ما تلاش دارد به اتیوپی برای نجات اقتصادش کمک کند. تنها کوبا، ‌نیکاراگوئه و ونزوئلا هستند که در نیم‌کره غربی با نظام اقتدارگرا پیش می‌رود. نرخ بیکاری در آمریکا به کم‌ترین میزان خود رسیده است. درآمدها نیز افزایش یافته است. این قدرت ایده غرب است. اکنون با ایده غرب‌زدایی مواجه هستیم. غرب و دموکراسی و آزادی در حال پیروز شدن است.»

پمپئو در ادامه مدعی شد: «ارتش‌ سایبری ایران نیز در خاورمیانه دست به اقدام‌های تخریب‌گر دست می‌زند. مردم ایران، عراق و لبنان حکومتی درستکار می‌خواهند. مسئله عدم احترام به حاکمیت کشورها باعث می‌شود که ثبات به خطر بیفتد. عدم احترام به حاکمیت کشورها، آزادی را زیر سؤال می‌برد.»

وی همچنین مدعی شد: «اجازه نمی‌دهیم که ایران از ابزارهای مالی خود برای تامین تروریسم استفاده کند. جلوی تجارت‌های ناعادلانه چین را نیز خواهیم گرفت. به اوکراین برای بازسازی خود کمک می‌کنیم. در زمینه حملات سایبری نیز به دیگر کشورها کمک می‌کنیم. به دوستان اروپایی‌ام می‌گویم که مبلغی یک میلیارد دلاری را برای کمک به بخش‌های خصوصی و انرژی اختصاص می‌دهیم. این بخشی از اقدام‌های آمریکاست که همگی در راستای رهبری جهان پیش گرفته است.»

پمپئو در ادامه عنوان کرد: «ایده غرب یعنی احترام به آزادی و حاکمیت تمام کشورها است. ما امنیت مردم خود را تامین می‌کنیم و هدف ما این است که  کشورهای دیگر در امور دیگر کشورها دخالت نکنند. ما از کشورهای مستقل حمایت می‌کنیم، پروژه‌های نظامی ما اتحاد قانون است. ما در کشورهای دیگر دخالت نمی‌کنیم. احترام به حاکمیت کشورها رمز و مرکز موفقیت ما است. غرب دارد پیروز می‌شود.»

وی در ادامه مدعی شد: «حال ۳۰ سال پس از فروریختن دیوار برلین برخی کشورها به دنبال امپراتوری هستند، روسیه به دنبال سلطه‌گری در ارمنستان است. ایران در سوریه و و یمن و لبنان فعالیت می‌کند. چین در ویتنام و اندونزی به دنبال راه‌اندازی مراکز اقتصادی است. چین با همه کشوهای هم‌مرز خود مشکل دارد. چین در حال جاسوسی است تا شهروندان ما را به جان هم بیندازد. اجازه دهیم واقع‌بین باشیم. ما باید به متحدان خود اطمینان داشته باشیم. ما داریم پیروز می‌شویم و می‌توانیم با یکدیگر چنین کنیم. ایرانی‌ها نقش قربانی‌ها را بازی می‌کنند. یادتان باشد که آن‌ها در خاک اروپا دست به عملیات تروریستی زدند.»

وی گفت: «ناتو برای افزایش توانمندی‌های خود خواستار کمک مالی شده است. ناوگان خود را در شرق اروپا تقویت کرد پس از آن، روسیه پیمان‌ها را نقض کرد. ما با ناتو همکاری و به آن‌ها کمک کردیم.»

وی گفت: «ما به دریای چین نیرو فرستادیم، تحریم‌های جهانی بر کره شمالی اعمال کردیم تا از دست یابی پیونگ‌یانگ به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم و آن را به میز مذاکره بازگردانیم. ما ۸۱ کشور را برای مبارزه با داعش بسیج کردیم ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش را از بین بردیم.»

پمپئو در ادامه گفت: «حال آیا آمریکا جامعه جهانی را پس می‌زند. خیر! آمریکا برای ارتباط چند جانبه احترام قائل است. ما ۵۹ کشور را برای بیرون راندن نیکلاس مادورو رهبری می‌کنیم. ما برای جلوگیری از سلطه چین و روسیه با کشورهای ناتو کار می کنیم و جلوی بازی غیرمنصفانه چین را می‌گیریم.» 

وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه ادامه گفت: «به ایران نگاه کنید. ایران هنوز جعبه سیاه هواپیمای اوکراین را برنگردانده است. آن‌ها به دنیال برنامه هسته‌ای خود هستند، ما برنامه تاکتیکی داریم که چگونه پیش رویم، کار ما به عنوان رهبر متمرکز شدن بر روی مسائل مورد اهمیت است. مسئله مهم مسئله حزب کمونیست چین است که تهدید برای ایده غرب است. ما باید از مردم خود دفاع کنیم. اروپا به حریم شخصی احترام می‌گذارد.»

وی همچنین گفت: «اما می‌خواهیم با اتحادیه اروپا کار کنیم و با هم متحد شویم. چالش‌های تجاری با یکدیگر داریم، میلیاردها دلار بین کشورها مبادله می‌شود. اتفاقات خوبی هم افتاده است، ممکن است تفاوت‌هایی در راه وجود داشته اما باید با هم متحد باشیم. البته رسیدن به این موضوع نیازمند کار سخت است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: