کد خبر: ۸۴۲۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷
تعداد بازدید: ۱۹۳
بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس پس از به سرانجام رساندن ماموریت خود برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه شماری از اعضای کابینه را با هدف پیش‌برد برنامه‌ها و سیاست‌های دولت پسابرگزیت برکنار کرد.

به گزارش خبرداغ ، جانسون در اولین اقدام «جولیان اسمیت» وزیر دولت در امور ایرلند شمالی را که نقش مهمی در پایان دادن به مناقشه انگلیس و اتحادیه اروپا درباره آینده این منطقه در روند اجرای برگزیت ایفا کرد، کنار گذاشت.

ایرلند شمالی پاشنه آشیل اختلافات انگلیس و اتحادیه اروپا در سه سال مذاکرات برگزیت بود. هرچند دو طرف درباره آینده مرزی این منطقه که به لحاظ جغرافیایی در جزیره ایرلند اما جزو قلمرو انگلیس است، هنوز تصمیم نهایی نگرفته‌اند، اسمیت موفق شد با تهیه مقدمات تشکیل دولت محلی گام مهمی برای تحقق برگزیت بردارد.

خانه تکانی در دولت انگلیس

همچنین «اندریا لیدسوم» وزیر بازرگانی انگلیس هم که تنها هفت ماه پیش به این سمت انتخاب شده بود، به همراه «جفری کاکس» مشاور حقوقی دولت جانسون از سمت‌های خود برکنار شدند.

منابع خبری پیش از این تغییرات به عنوان دولت انقلاب جانسون یاد و عنوان کردند که تیم جدید قرار است اقتصاد این کشور را متحول کند.

بر اساس گزارش دفتر نخست وزیری انگلیس، دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس در سمت خود ابقاء شد اما ساجد جاوید از دومین پست کلیدی دولت جانسون به عنوان وزیر دارایی استعفا کرد.

نزدیکان جاوید می‌گویند که مخالفت او با درخواست نخست وزیر برای برکناری مدیران ارشد وزارت دارایی دلیل اصلی استعفای او از این سمت است.
مشروح تحولات کابینه جانسون از این قرار است:
دومینیک راب، وزیر امور خارجه (ابقاء شد)
ریشی سوناک، وزیر دارایی (جانشین ساجد جاوید)
پریتی پتل، وزیر کشور (ابقاء شد)
مایکل گوو، معاون نخست وزیر (ابقاء شد)

رابرت باکلند، وزیر دادگستری (ابقاء شد)
الوک شارما وزیر بازرگانی، انرژی و صنعت (جانشین اندریا لیدسوم)

لیز تراس، وزیر تجارت بین‌الملل (ابقاء شد)
آن-ماری ترولیان وزیر توسعه بین‌الملل (جانشین آلوک شارما)
مت هنکوک، وزیر بهداشت (ابقاء شد)
اولیور داودن، وزیر فرهنگ، رسانه، ورزش و امور دیجیتال (جانشین نیکی مورگان)

ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: