کد خبر: ۸۴۲۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷
تعداد بازدید: ۲۹۹
وزیر کشور در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛
وزیر کشور گفت: در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود دو تاریخ را در فروردین ماه بعد از سیزدهم دو جمعه متوالی را در نظر گرفتیم و به شورای نگهبان پیشنهاد دادیم که هرکدام را قبول کنند ما آمادگی برگزاری را داریم.

تعیین تاریخ احتمالی دور دوم انتخابات مجلس/ تا الان گزارش‌های زیادی درباره تخلفات انتخاباتی نداشتیمبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی پیش از ظهر امروز بعد از همایش استانداران که درباره موضوع انتخابات برگزار شده بود در جمع خبرنگاران درباره محورهای این همایش گفت: با توجه به اینکه تبلیغات برای انتخابات مجلس از صبح امروز آغاز شده، جلسه با استانداران برای توجیه و تحلیل فضای انتخابات و بالا بردن و نحوه مشارکت، اجرای قانونی، امنیت و سلامت در انتخابات بود.

وزیر کشور تصریح کرد: با توجه به گزارشی که تا الان به بنده داده شده است از نظر امنیتی فضای انتخاباتی خوب است و از نظر تدارکات و پشتیبانی همه امکانات مهیا است و از نظر آموزشی تمام عوامل اجرا، آموزش لازم را دیده‌اند.

وی ادامه داد: امیدواریم این نوع نشست‌ها در مقاطع مختلف بتواند در روند کلی انتخابات نقش مهم ایفا کند.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل محوری ما در جلسه امروز بحث افزایش مشارکت بود. هرچند که موضوع مشارکت به صورت مستقیم در دستور کار وزارت کشور نیست، نهادهای تبلیغاتی و رسانه‌ای و کسانی که تریبون دارند و همچنین خود نامزدها که احزاب و گروه‌ها و ستادهای آنها هستند باید در این زمینه فعال باشند.

وزیر کشور اظهار داشت: باتوجه به نقش هماهنگ کنندگی که استانداران و فرمانداران در این حوزه دارند به آنها تاکید و توصیه شد که فضای تبلیغاتی و امکانات رسانه‌ای و دعوت به مشارکت از طریق مراجع و گروه‌های مرجع را در استان‌های خود تقویت کنند تا بتوانیم با مشارکت بالایی انتخابات را پشت سر بگذاریم.

وی درباره نحوه نظارت بر هزینه‌کرد نامزدها در انتخابات گفت: این موضوع اصلاحیه‌ای بوده است که اخیرا در قانون انجام شد و چندروزی بیشتر نیست که به ما ابلاغ شده است، قطعا اجرای این مهم در عمل به راحتی اتفاق نخواهد افتاد چراکه همه نمایندگان و نامزدها باید، حساب باز کنند و در کنار آن حسابرس داشته باشند و باید همه منابع را از طریق این حساب تامین کنند. بنابراین لازم است اقدامات حسابرسی روی آن اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: آنچه که وظیفه وزارت کشور است ابلاغ این مصوبه است که ما به همه فرمانداری‌ها ابلاغ کرده‌ایم. یکی از وظایفی که به عهده وزارت کشور گذاشته شده تعیین میزان منابع لازم سرانه برای هر نامزد در انتخابات است که این را گفته‌ایم تا محاسبه کنند ولی باتوجه به نحوه محاسبه و نظارت بر آن به دلیل آنکه زمان کوتاه است، حتما امسال نامزدها به صورت کامل نمی‌توانند این موارد را رعایت کنند.

رحمانی فضلی گفت: توصیه ما به دوستان این است که هرچقدر می توانند این کار را انجام دهند چراکه قانون است تا بعد از طریق دستگاه‌های نظارتی دچار اشکال نشوند.

وزیر کشور درباره تعداد رای دهندگان گفت: تعداد رای دهندگان را قبلا اعلام کرده‌اند که بیش از ۵۷ میلیون نفر است.

وی ادامه داد: در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود دو تاریخ را در فروردین ماه بعد از سیزدهم دو جمعه متوالی را در نظر گرفتیم و به شورای نگهبان پیشنهاد دادیم که هرکدام را قبول کنند ما آمادگی برگزاری را داریم.

وی درباره رسیدگی به تخلفات انتخاباتی هم گفت: امیدواریم تخلفی صورت نگیرد، به هر حال همه باید به صورت قانونی و دقیق طبق قانون عمل کنند. ما در وزارت کشور گروه‌های بازرسی داریم که از یک ماه قبل فعال شدند و تمام اقدامات و تمام رفتارها و اقدامات و عناصر مرتبط به نامزدها را و خود نامزدها را در نظر داشته‌اند که تا الان گزارشات زیادی مبنی بر امر تخلف نداشته‌ایم.

وی گفت: مردم به ما گزارش می‌دهند، خود نامزدها و ستادهایشان هم گزارش می‌دهند که باید، بررسی و ارزشیابی شوند و اگر مواردی باشد که از قانون تخلف شده باشد ما آنها را به مراجع صالحه معرفی می‌کنیم. ضمن اینکه قوه قضائیه امسال یک هیات پیشگیری از تخلف در استان‌ها تشکیل داده و بازرسی این کار را انجام می‌دهند و در کنار آن شورای نگهبان هم این نقش نظارتی را انجام می‌دهد. بنابراین هم شورای نگهبان و هم قوه قضائیه به عنوان پیشگیری و هم وزارت کشور این کار را به عنوان مجری انجام می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: