کد خبر: ۸۳۷۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
تعداد بازدید: ۵۵۳
مرور طرح نافرجام تعطیلات زمستانی
طرح تعطیلات زمستانی طرحی که علی رغم پیگیری های مجدانه وزیر میراث فرهنگی و ریاست سازمان محیط زیست با مخالفت عجیب برخی تصویب نشد و امروز شاهد بحران های انسانی و اقتصادی آن در کشور خاصه کلانشهرها هستیم که در شرایط سخت تحریم های ظالمانه سختی را بر مردم طاقت فرسا نموده است.

وزیر میراث فرهنگی: طرح تعطیلات زمستانی باید به تصویب هیئت دولت برسدمونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: تعطیلی زمستانی مدارس به توسعه گردشگری کشور کمک می‌کند. تعطیلی زمستانی مدارس به توسعه گردشگری کمک می‌کند و ما با این طرح موافقیم و برای اجرای آن با سایر سازمان‌ها همراهی می‌کنیم.

این طرح پیش از این هم مطرح شده بود اما دستگاه‌ها با هم اختلاف داشتند، اما این بار هم سازمان محیط زیست موافق است، هم آموزش و پرورش و ما هم در وزارت گردشگری بسیار موافق این طرح هستیم.

مناطق جنوبی کشور جاذبه‌های خوبی برای گردشگری در فصل زمستان هستند که اگر تعطیلات ۲۰ روزه تا یک ماهه مدارس اتفاق بیفتد به توسعه گردشگری در این مناطق کمک خوبی می‌کند.

طرح جامع گردشگری هر استان را به زودی ابلاغ می‌کنیم تا بر اساس آن استان‌ها برای توسعه گردشگری برنامه‌ریزی کنند.

کیومرث کلانتری مدیرکل محیط زیست تهران با اشاره به موضوع تعطیلی زمستانه مدارس تصریح کرد: از تعطیلی زمستانی حمایت می‌کنیم چرا که کشوری با تنوع اقلیمی بالا داریم بنابراین نمی‌توان یک نسخه کامل برای کل کشور بپیچیم زیرا نقاط گرمسیر و نقاط سردسیر در کل کشور داریم.

مدیر کل محیط زیست استان تهران افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا هم تعطیلات صرفاً در تابستان نیست و در زمستان هم تعطیلاتی دارد.

کلانتری به مزایای این طرح اشاره کرد و گفت: تعطیلات زمستانی باعث استراحت دانش‌آموزان و همچنین جلوگیری از افزایش وارونگی هوا که اوج آن در ایام زمستان نمود پیدا می‌کند می‌شود و به طور کلی با توجه به وسعت کشور باید در موضوع تعطیلات انعطاف داشته باشیم.

داستان ناتمام طرح تعطیلات زمستانی مدارس

آلودگی هوا؛ در چند سال اخیر داستانی است که آذرماه و دی‌ماه در کلان‌شهر‌ها شدت می‌گیرد و اولین راهکار هم تعطیلی مدارس است؛ تعطیلی مدارس، هم از جهت دور کردن کودکان و نوجوانان از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده و هم از باب کاهش عبور و مرور وسایل نقلیه مورد توجه است.
اما طرح تعطیلات زمستانی برای مدارس سالیان سال است که از سوی نهاد‌های مختلفی مانند وزارت میراث فرهنگی، سازمان حفاظت از محیط زیست به نهاد‌های قانون‌گذار همچون مجلس شورای اسلامی و هیات دولت ارائه شده است و دلیل طراحان نیز آلودگی هوا و توزیع سفر در طول است که البته در بیشتر این موارد این طرح با مخالفت نمایندگان در ادوار مختلف مواجه شده است.

پیشینه طرح تعطیلی مدارس

نخستین‌بار سال ۳۶ بود که موضوع ایجاد تعطیلات زمستانی و کاهش تعطیلات تابستانی مدارس از سوی وزارت فرهنگ وقت مطرح شد؛ موضوعی که البته با آن موافقت نشد و داستان تا سال ٧۵ و زمان روی کار آمدن دولت «اکبر هاشمی رفسنجانی» و وزارت «محمدعلی نجفی» بر آموزش و پرورش مسکوت ماند. سال ٧۵، اما قرار شد مدارس ١٠روز در میانه زمستان تعطیل باشد و دانش‌آموزان ١۵ روز زودتر و در میانه شهریور به مدرسه بروند. نجفی، وزیر وقت آموزش و پرورش، آن زمان، هدف از اجرای این طرح را امکان مسافرت‌های زمستانی خانواده‌ها و ایرانگردی در این فصل اعلام کرد، اما پس از یک دوره کوتاه اجرا با مخالفت زیاد دانش‌آموزان و معلمان با آن، این طرح با تصویب سه فوریتی مجلس، غیرقابل اجرا تشخیص داده شد. پس از آن و سال‌ها بعد، شورای عالی آموزش و پرورش پیشنهاد ساماندهی تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان را مورد بررسی قرار داد و با ارسال نامه‌ای به پژوهشکده تعلیم و تربیت خواست به مطالعه بیشتر درباره این طرح بپردازد؛ طرحی که البته هیچ وقت به نتیجه نرسید. این طرح به دفعات و توسط مسئولان مختلف تکرار شد و به نتیجه نرسید.

آلودگی هوای کلان‌شهر‌ها باعث شد این موضوع دوباره مطرح شود رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در زمستان ۹۶ و در پی روز‌های بحرانی تهران، از بررسی این پیشنهاد در کمیسیون زیربنایی دولت خبر داد.

اما چنانچه پیداست این طرح باز هم راه به جایی نبرد. چیزی که حالا شاهد آن هستیم این است که هفته به هفته مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل می‌شوند و دانش آموزان کلانشهر‌ها از آموزش کتاب‌های درسیشان جا می‌مانند بدون اینکه جایگزینی برای تعطیلی این روز‌های مدارس وجود داشته باشد. این موضوع دقیقا برخلاف عدالت آموزشی است و باید نسبت به آن اقدام موثری صورت گیرد چرا که در غیر این صورت از این پس تعداد روز‌هایی که دانش آموزان در فصل پائیز و زمستان به مدرسه می‌روند کمتر از روز‌های تعطیلشان خواهد بود و باید منتظر باشیم که استاندار تهران تعطیل نبودن مدارس را اعلام کند، چون در هفته‌های اخیر شاهد بودیم تقریبا هر روز به دلیل آلودگی هوا مدارس تعطیل اعلام شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: