کد خبر: ۸۳۵۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵
تعداد بازدید: ۲۴۲
کویتی‌ها در سطوح مختلفی و برای سال‌ها به دلایل مختلف با ایرانی‌ها تعامل داشته اند. معتقدیم که دلیل اصلی وارد شدن ایرانی‌ها به عنوان تامین کننده احتمالی گاز یک کارت بازی برای جلوگیری از تبدیل شدن قطر به یک تامین کننده بی بدیل است.

تلاش ایران برای تبدیل شدن به تامین کننده اصلی گاز کویت / وقتی ایران با کارت «گاز» در منطقه بازی می‌کندسندی سری از کویت به تاریخ سه شنبه، سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۱ به توضیحاتی درباره گاز قطر به کویت پرداخته است.

به گزارش خبرداغ به نقل از «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: گاز قطر به کویت
طبقه بندی: سری
سه شنبه ۶:۲۸ دقیقه دهم دسامبر ۲۰۰۲
از: کویت
به: ناشناس

۱. در این پست پاسخ برخی از سوالات مطرح در تلگراف داده شده است

۲. اگر این معامله به سرانجام نرسد، مشکلات کویت در حوزه انرژی و اقتصادی (یا سیاسی) چه خواهد بود؟

پاسخ) دولت کویت با کمبود جدی برق در دو یا سه سال آینده مواجه خواهد بود اگر نتواند ظرفیت تولید خود را تا حد قابل توجهی ارتقا دهد. پروژه بعدی یک نیروگاه برق توربینی گازی است که کویت امیدوار است آن را در سال ۲۰۰۳ به شبکه وصل کرده و با استفاده ازگاز قطر در سال ۲۰۰۵ انرژی آن را تامین کند. کویتی‌ها همچنین امیدوارند تا روی دو پروژه بزرگ پتروشیمی کار کنند که هردوی آن‌ها بستگی به ورودی گاز دارند. اگر گاز قطر تامین نشود، تمامی این پروژه‌ها به خطر می‌افتند. پیچیدگی‌های سیاسی مجموعه‌ای از این کمبود‌های انرژی هم بسیار جدی خواهد بود.

۳. جدا از هزینه وزمان، آیا کویت نگرانی‌های دیگری هم درباره منابع خود دارد، مثلا نگرانی‌های اکسون موبایل درباره قابل اعتماد بودن منابع ایرانی

پاسخ) کویتی‌ها در سطوح مختلفی و برای سال‌ها به دلایل مختلف با ایرانی‌ها تعامل داشته اند. معتقدیم که دلیل اصلی وارد شدن ایرانی‌ها به عنوان تامین کننده احتمالی گاز یک کارت بازی برای جلوگیری از تبدیل شدن قطر به یک تامین کننده بی بدیل است. کویتی‌ها تمایلی به اتکا به گاز ایران ندارند – آن‌ها نیز همان فسادی را که ما می‌بینیم در ایران می‌بینند و با توجه به تعدد مراکز قدرت در ایران، آن‌ها درباره توانایی هرکدام از مسئولان ایرانی برای انجام تعهدات شان تردید دارند. البته، با توجه به این گفته، بسیاری ایران را یک جایگزین مناسب، به دلایل مختلف از جمله قیمت و توازن سیاسی می‌دانند. خلاصه اینکه بلکه، نگرانی اکسون موبایل قابل اعتماد است.

۴. آیا کویتی‌ها برای تامین گاز هیچ راهی جز گفتگو با ایران ندارند؟ (ما بر اساس گزارش‌ها متوجه شده ایم که یک هیات کویتی قرار است برای گفتگو درباره معامله گاز به ایران سفر کند)

پاسخ) کویت به گاز نیاز دارد، همانطور که در بالا گفتیم. بعد از قطر، ایران مسلما قابل دسترس‌ترین گزینه برای مدت کوتاه تا متوسط است. ایران شبکه تامین و توزیع را در اختیار دارد که می‌تواند آن‌ها را برای دسترسی به کویت توسعه دهد. در بلندمدت عراق توانایی تامین گاز کویت را دارد، اما عدم قطعیت آنقدر زیاد است که نمی‌توان آن را به این زودی‌ها یک گزینه قابل اتکا دانست.

۵. چرا کویت هیچ علاقه به سرمایه گذاری مالی در این پروژه به لحاظ افزایشی یا کاهشی ندارد؟

پاسخ) کویت در حال حاضر به دنبال شرکت‌های نفتی بین المللی برای تامین مالی توسعه بخش بنزین خود است لذا سرمایه گذاری در بخش توسعه گاز قطر غیرممکن خواهد بود. اکسون موبایل به ما گفته است که باور دارند دولت کویت و/یا شرکت نفت کویت بخش کوچکی از هزینه مالی اجرای خط لوله را تامین خواهند کرد بخصوص در زمانی که معامله نهایی شده باشد.

جونز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: