کد خبر: ۸۳۴۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
تعداد بازدید: ۲۳۶
سفیر هلند در ایران: همکاری در زمینه های آب، انرژی های تجدید پذیر و غذا با سازمان منطقه آزاد کیش از برنامه های ما برای همکاری مشترک است.

تمایل هلند برای همکاری در زمینه آب، انرژی های تجدید پذیر و غذابه گزارش خبرداغ به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در نشست دکتر مظفری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با ژاک لویی ورنر، سفیر هلند در ایران، طرف هلندی آمادگی کشورش را برای همکاری با سازمان منطقه آزاد کیش در زمینه های آب، انرژی های تجدید پذیر و غذا ابراز داشت.

در این نشست سفیر هلند در ایران با اشاره به پیوستن فنلاند، بلژیک، دانمارک، هلند، نروژ و سوئد به مکانیسم اینستکس INSTEX جهت تجارت با ایران افزود: این یک گامی است برای همکاری هلند با ایران و برای گام اولیه قصد داریم در خصوص آب و کشاورزی و اقدامات بشر دوستانه فعالیت خود را با ایران آغاز کنیم و این مهم زمینه را برای دیگر فعالیت های اقتصادی فراهم کند.

وی با بیان این که جزیره کیش به عنوان یک پایلوت برای انجام خیلی از طرح ها مناسب است و در زمینه صنعت گردشگری، فرودگاه کیش قابلیت این را دارد که با توجه به عدم نیاز به روادید در این منطقه، به خیلی از شهرهای دیگر دنیا پرواز داشته باشد؛ افزود: مزایا و تسهیلات در نظر گرفته شده در کیش، زمینه را برای سرمایه گذاری در این منطقه فراهم کرده است و با توجه به عزم دولت هلند برای فعالیت در زمینه آب، انرژی های تجدید پذیر و غذا آمادگی داریم در این موارد همکاری داشته باشیم.

همچنین ژاک لویی ورنر از علاقه کشورش در بحث همکاری دانشگاهی و تولید خوراک از طریق سیستم گلخانه ای سخن گفت و ابراز امیدواری کرد آغاز همکاری ها در این زمینه، موج تازه همکاری مجدد با ایران باشد.

سفیر هلند که همراه "هارمنس هیمن"از وزارت زیرساخت و آب هلند، " هسل چرومن "متخصص مالی در حوزه آب و فاضلاب در اتحادیه اروپا و "آلبرت کیز من" متخصص آب و فاضلاب و پسماند و نماینده PIB؛ برای شرکت در سمینار و کارگاه آموزشی مدیریت آب، فاضلاب، پسماند و سرمایه گذاری به جزیره کیش سفر کرده است تاکید کرد: شرایط فعلی، فرصت خوبی است که تحقیقات بیشتری در خصوص ادامه و زمینه همکاری ها انجام دهیم و راه های بسط و گسترش این همکاری های را شناسایی و بررسی کنیم.

همچنین دکتر مظفری در این نشست با اشاره به سفر سالانه یک میلیون و هشتصد هزار نفر گردشگر به جزیره کیش گفت: علاقمند هستیم در بلند مدت همکاری های خوبی را با هم داشته باشیم و میزبان گردشگران هلندی در جزیره کیش باشیم.

وی با بیان این که پردیس های دانشگاه های بزرگ کشور در جزیره کیش فعالیت دارند و امسال آئین نامه ای را دولت به تصویب رسانده که این دانشگاه ها می توانند شعبه مشترکی را با دانشگاه های خارجی تاسیس کنند؛ افزود: با توجه به عدم نیاز به روادید در منطقه آزادکیش، این فرصت فراهم است که در حوزه های آموزش و پژوهش با دانشگاه های کشور هلند همکاری های لازم را داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با استقبال از پیشنهاد سفیر هلند در ایران مبنی بر همکاری مشترک در سه محور آب، غذا، انرژی های تجدید پذیر از تمایل سازمان خود برای همکاری با شرکت های هلندی در این زمینه ها و بهره گیری از تجربه و دانش آنها سخن گفت و افزود: دانش و تجربه خوبی را که کشور هلند در تولیدات گلخانه ای دارد و استفاده بهینه از آب و انرژی های تجدید پذیر، می تواند یک اتفاق خوب برای منطقه باشد تا با انجام کارهای مشترک و توسعه فعالیت گلخانه ای، زمینه صادرات را به داخل و هم به منطقه فراهم کنیم.

دکتر مظفری با استقبال از ابراز تمایل سفیر هلند در تهران در خصوص همکاری در زمینه پسماند و فاضلاب که ارتباط مستقیم با زندگی مردم دارد؛ تاکید کرد: با توجه به ظرفیت های کیش و پیش گام بودن هلند در این خصوص، آمادگی داریم زمینه را برای همکاری های همه جانبه در تمامی ابعاد فراهم کنیم.

وی با اشاره به ورود هلند به مکانیسم اینستکس INSTEX از این مهم استقبال کرد و ادامه داد: در شرایط تحریم کشور، باید به دنبال راه های گسترش مناسبات و روابط در تمام زمینه ها باشیم.

دکتر مظفری در این نشست ضمن معرفی جزیره هندورابی و با بیان این که جزیره هندورابی جزو منطقه آزاد کیش است و منطقه ای بکر و دست نخورده است که بدون کربن اداره خواهد شد و مساحت آن یک چهارم جزیره کیش است افزود: با توجه به این که در طرح جامع، تولید و پرورش گل و گیاه در جزیره هندورابی پیش بینی شده است؛ پیشنهاد می کنیم برای اجرای این طرح، متخصص های هلندی، هم در قالب سرمایه گذاری و هم در قالب کارهای مشترک حضور پیدا کنند که با تحقق این مهم، برای منطقه و خاورمیانه یک الگوی و پایلوت خوبی باشد.

وی پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای شناسایی راه ها و زمینه های مشترک مذکور و بسط گسترش همکاری در زمینه گردشگری را مطرح کرد و از حضور سازمان منطقه آزاد کیش در نمایشگاه اکسپو 2020 دبی که هرچند سال یک بار برای نمایش و ارائه دستاوردهای ملل مختلف در یکی از کشورهای دنیا برگزار می شود؛ خبر داد و افزود: ادامه مذاکرات در خصوص همکاری های کیش و هلند در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، فرصت خوبی برای ایجاد تعامل بین دو طرف است که سفیر هلند نیز از دکتر مظفری برای حضور در غرفه هلند در این نمایشگاه که آخرین دستاوردهای این کشور را در سه محور آب، انرژی های تجدید پذیر و غذا به نمایش می گذارد ؛ دعوت کرد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: