کد خبر: ۸۳۴۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸
تعداد بازدید: ۳۹۱
گاردین:
تجزیه و تحلیل های جامع و جدید جهانی نشان می دهند آسیب های ناشی از آلوگی هوا از سر تا پا را شامل می شود و به عبارتی دقیق تر تک تک سلولهای بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. آلودگی هوا مشکلاتی شایع از جمله زوال عقل ، بیماری قلبی و ریه ، مشکلات باروری و کاهش هوش را به همراه دارد اما این ها تنها بخشی از مشکلات ناشی از آلودگی هوا محسوب می شوند.

آلودگی هوا می تواند به همه اعضای بدن آسیب برساندتجزیه و تحلیل های  جامع و جدید جهانی نشان می دهند آسیب های ناشی از آلوگی هوا از سر تا پا را شامل می شود و به عبارتی دقیق تر تک تک سلولهای بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. آلودگی هوا مشکلاتی شایع از جمله  زوال عقل ، بیماری قلبی و ریه ، مشکلات باروری و کاهش هوش را به همراه دارد اما این ها تنها بخشی از مشکلات ناشی از آلودگی هوا محسوب می شوند.

به گزارش خبرداغ به نقل از  انتخاب ، براساس بررسیهای  جامع و جدید جهانی ، آلودگی هوا از مشکلات کبدی و سرطان مثانه  تا پوکی استخوان و مشکلات پوستی حاد را ایجاد می کند. مشکلات باروری ، بیماریهای جنین و کودکان نیز تحت تأثیر هوای سمی و الوده قرار دارند.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ، آلودگی هوا نوعی از  "اورژانس بهداشت عمومی" است و بیش از 90٪ از جمعیت جهانی هوای سمی را در فضای باز تحمل می کنند. تجزیه و تحلیلهای جدید نشان می دهد 8.8 میلیون مرگ و میر در هر سال ( دو برابر برآورد قبلی ) ناشی از آلودگی هوا است. بنابراین آلودگی هوا قاتلی بزرگتر از استعمال دخانیات است.

اما تأثیر آلاینده های مختلف در بسیاری از بیماری ها هنوز اثبات نشده است و آسیب های شناخته شده قلب و ریه تنها "نوک کوه یخ" آسیب های ناشی از آلودگی هوا است. دانشمندان  انجمنهای بین المللی تنفسی در دو مقاله تحلیلی ، که در ژورنال chestمنتشر شده است ، گفتند: "آلودگی هوا می تواند به شدت به همه اعضای بدن آسیب برساند و به طور مزمن در بلند مدت هر اندام در بدن را درگیر کند. ذرات آلاینده از ریه ها عبور می کنند و به راحتی توسط سلول ها جمع می شوند و از طریق جریان خون منتقل می شوند تا تقریباً تمام سلول های بدن را در معرض آسیب خود قرار دهند."

پروفسور دین شرافناژل ، در دانشگاه ایلینویز در شیکاگو و رهبر این بررسی ها ، گفت: "اگر تقریباً هر ارگانی بر اثر قرار گرفتن در برابر آلودگی ها به بیماری های مختلفی مبتلا شود تعجب نخواهم کرد. اگر ما امروز درباره تاثیر منفی آلودگی بر اندام های داخلی چیزی نمی دانیم دلیل بر عدم تاثیر منفی آلودگی نیست."

دکتر ماریا نیرا، مدیر بهداشت و بهداشت محیط زیست  سازمان بهداشت جهانی (WHO  ) نیز در این خصوص گفت: این بررسی نشانگر "علمی بسیار قوی" در خصوص خطرات سنگین آلودگی هوا است.این پژوهش به شواهد پیشین نیز اعتبار می بخشد. بیش از 70،000 مقاله علمی وجود دارد که نشان می دهد آلودگی هوا بر سلامتی ما تأثیر می گذارد. "

 به نقل از گاردین، وی گفت که انتظار دارد با تحقیقات بعدی تأثیرات بیشتری از آلودگی هوا نشان داده شود و تاکید کرد: "مسائلی مانند پارکینسون یا اوتیسم  نیز می توانند با آلودگی هوا در ارتباط باشند اما تا کنون شواهد دقیقی در این خصوص نداریم."

 

چگونه آلودگی هوا به هر قسمت از بدن آسیب می زند؟

سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را "قاتل خاموش" خوانده است زیرا اثرات گسترده آن معمولاً به استنشاق هوای سمی خلاصه نمی شود:

ریه ها و قلب

اثرات مضر هوای کثیف از زمان استنشاق آلودگی آغاز می شود.این موضوع منجر به مشکلات تنفسی ، از آسم تا آمفیزم گرفته تا سرطان ریه می شود. اکنون شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه آلودگی هوا نه تنها به ریه ها بلکه به قلب آسیب می رساند. در این حالت با باریک شدن عروق و ضعف عضلات ، خطر حمله قلبی افزایش می یابد.

یکی از دلایل آسیب گسترده در اثر آلودگی هوا این است که ذرات بسیار کوچک می توانند به ریه ها نفوذ کرده و در اطراف بدن حمل شوند. آنها به طور مستقیم در اندامها فرود می آیند.

مطالعات حیوانات نشان داده اند که ذرات آلودگی حتی می توانند به سمت اعصاب بویایی در مغز حرکت کنند و یک تحقیق دیگر نیز نشان می دهد که آلودگی هوا می تواند بر عملکرد ژن ها تأثیر بگذارد.

 

مغز و ذهن

سکته های مغزی ، زوال عقل و کاهش هوش همگی متاثر از آلودگی هوا است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خواب ضعیف می تواند نتیجه تنفس هوای سمی باشد. دلیل اصلی التهاب سیستمیک نیز می تواند هوای آلوده باشد چرا که سلول های ایمنی فکر می کنند که [ذرات آلودگی] باکتری است و  به دنبال آن رفته و سعی می کنند با آزاد کردن آنزیم ها و اسیدها آن را بکشند."

این پروتئین های التهابی در بدن پخش می شوند و مغز ، کلیه ها ، لوزالمعده و غیره را تحت تأثیر قرار می دهند. از نظر تکاملی ، بدن تکامل یافته است تا از خود در برابر عفونت ها محافظت کند ، نه آلودگی هوا.

 

اندام های شکمی

از بین بسیاری از ارگان ها که درگیر مشکل می شوند، کبد یکی از مهمترین آنها است. تحقیقات برجسته در این بررسی همچنین آلودگی هوا را به سرطانهای بیشماری ، از جمله در مثانه و روده ، که در آن افزایش سندرم روده تحریک پذیر نیز یافت شده است ، پیوند می دهند.حتی پوست و استخوان ها نیز مبتلا به پیری پوست ، کهیر و پوکی استخوان در ارتباط با هوا سمی هستند.

آلودگی هوا می تواند به همه اعضای بدن آسیب برساند

تولید مثل ، نوزادان و کودکان

شاید نگران کننده ترین تأثیر هوای سمی آسیب به تولید مثل و کودکان باشد. در شرایط آلودگی هوا، باروری کاهش می یابد و با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ، سقط جنین افزایش می یابد.نوزادان نیز تحت تأثیر قرار می گیرند. مطالعه جدیدی که اخیراً آلاینده ها را بررسی کرده نشان می دهد، مشکلات جفت جنین و مشکل کم وزنی هنگام تولد با آلودگی هوا مرتبط است.

در این بررسی به ویژه کودکان آسیب پذیر هستند ، زیرا بدن آنها هنوز در حال پیشرفت است.قرار گرفتن در معرض هوای کثیف منجر به انسداد ریه ها ، افزایش چاقی در کودکان ، لوسمی و مشکلات سلامت روان می شود.

 

عدم اطلاعات برخی از پزشکان

با همه این علائم، یکی از نگرانی های بزرگ این است که برخی از پزشكان از اين آسيب وسيع در ارتباط با آلودگي هوا بي اطلاع باشند.برخی تصور نمی كنند كه آلودگی هوا روی اندام هایی كه در آن تخصص دارند تأثیر می گذارد. اما این امر بر اندام های متعددی تاثیر دارد و آنها باید به بیماران خود آموزش دهند و کمک کنند.

شواهد  قانع کننده ای از ارتباط آلودگی هوا و بیماری های مختلف وجود دارد. برای مثال:

_ارتباط آلودگی هوا و شدت گرفتن بیماری ها

_شدت گرفتن دوز آلودگی هوا و وخامت بیماری

_نتایج مطالعات جانبی روی حیوانات

 

چه اقداماتی می توانند پیشگیرانه باشند

شاید بتوان گفت بهترین راه برای کاهش قرار گرفتن در معرض بیماری و آلودگی هوا ، کنترل آن در منبع آن است. بیشتر آلودگی هوا از سوزاندن سوخت های فسیلی برای تولید برق ، گرمایش و حمل و نقل ناشی می شود. دکتر نیزا در این خصوص گفت: "ما باید روی این عوامل به شکلی بسیار چشمگیر کار کنیم. ما احتمالاً اولین نسل در تاریخ هستیم که در معرض چنین آلودگی های زیادی قرار گرفته ایم. مردم خواهند گفت که 100 سال پیش در لندن یا جاهای دیگر  شرایط بدتر هم بوده اما ما برای مدتی بسیار طولانی تر در معرض آلودگی هستیم. این روزها همه شهروندان شهرهای بزرگ در حال تنفس هوای سمی هستند. با این حال ، با وجود همه شواهدی که اکنون جمع می کنیم ، سیاستمداران قادر نخواهند بود شدت اجعه را تکذیب کنند."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: