کد خبر: ۸۳۴۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶
تعداد بازدید: ۲۸۷
عضو هیئت‌مدیره جمعیت مردمی سرای نجات‌یافتگان امام علی(ع) گفت: شهر مشهد با آمار معتاد و کارتن‌خوابی که امروز دارد در پنج سال آینده امکان دارد، شبیه به تهران شود که در این صورت دیگر نمی‌توان کاری کرد. ما در قدم اول قصد داریم چهره سیاه اعتیاد را از سطح شهر پاک کنیم.

کارتن‌خوابان بهبودیافته‌ای که تحصیلات دانشگاهی دارندبه گزارش خبرداغ ، جواد رفیعی‌نژاد در جلسه کمیته تخصصی توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی، اظهار کرد: در روزهایی که ما مجوز نداشتیم، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و سازمان‌های این‌چنینی مرکز ما را پلمب کردند، در نتیجه به دنبال مجوز برای انجمن سنا رفتیم.

وی با بیان اینکه «ما برای اینکه یک روز پاک بمانیم در مسیری قدم گذاشتیم که به این‌جا ختم شد»، افزود: به نظر من اعتیاد را می‌توان مدیریت کرد اما نمی‌توان آن را حذف یا برایش درمان قطعی در نظر گرفت.

 

عضو هیئت‌مدیره جمعیت مردمی سرای نجات‌یافتگان امام علی(ع) عنوان کرد: ما در قدم اول قصد داریم چهره سیاه اعتیاد را از سطح شهر پاک کنیم. انجمن اتوبوسی دارد که کار حمایتی را انجام می‌دهد. در این اتوبوس، غذا، لباس، درمان، آرایشگاه و... به کارتن‌خواب‌ها داده می‌شود. جمعیت ما در نظر دارد چهره و سر و وضع نامناسب کارتن‌خواب شهر را اصلاح کند و قرار است استارت آن از عید نوروز زده شود.

رفیعی‌نژاد خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم مستندی از افراد بهبودیافته‌ مانند خود را درست کنیم و به کارتن‌خواب‌ها نشان بدهیم تا آن‌ها جذب شوند. اجبار در هر جایی نتیجه عکس می‌دهد.

وی بیان کرد: هر کلونی کارتن‌خواب و معتاد را که خراب کنید آن‌ها به منطقه‎های دیگر شهر می‌روند. یکی از پیامدهای سنگین آن این است که کارتن‌خوابی به کوچه و پس‌کوچه‌های شهر وارد می‌شود. یکی از کارهایی که صحبت‌های اولیه آن انجام گرفته، این است که شهرداری، پارکی در اختیار ما قرار دهد که تنها کارتن‌خواب‌ها اجازه ورود به آن‌جا را داشته باشند. همه کارتن‌خواب‌ها در آن‌جا جمع خواهند شد و اداره امور آن‌جا نیز به دست خودشان باشد و تمام حمایت‌های لازم را در همان‌جا دریافت کند که در این صورت می‌توان به این شکل، آن‌ها را کنترل و مدیریت کرد. به این شکل اگر روزنامه‌نگار یا عکاسی بخواهد پژوهشی در این زمینه داشته باشد، دسترسی راحت‌تری خواهد داشت. شهر مشهد با آماری که امروز دارد در پنج سال آینده امکان دارد شبیه تهران شود و دیگر نمی‌توان کاری کرد.

عضو هیئت‌مدیره جمعیت مردمی سرای نجات‌یافتگان امام علی(ع) خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از اعتیاد از دانشگاه‌ها شروع کردیم؛ چرا که حدود 15 درصد جامعه 3600 نفری جمعیت، تحصیلات دانشگاهی دارند. اگر بهزیستی کمک کند یک مرکز ترک اعتیاد vip برای افراد خاص مانند جراح، دندان‌پزشک، پزشک و... معتاد تاسیس می‌کنیم؛ چرا که این افراد به دلیل موقعیت اجتماعی‌شان نمی‌توانند در مراکز اعتیاد معمولی بروند.

وی با اشاره به اینکه «برای پیشگیری از اعتیاد از دانشگاه‌ها شروع کردیم»، اظهار کرد: با بچه‌هایی که در مسیر بهبودیافتگی هستند به دانشگاه فردوسی، دانشگاه امام رضا و تمام دانشگاه‌های غیرانتفاعی رفتیم و با دانشجویان صحبت کردیم. در نظر داریم در قدم بعدی با مدارس ارتباط برقرار کنیم و برای پیشگیری با خانواده‌ها نیز در ارتباط هستیم.

رفیعی‌نژاد گفت: در منطقه کال زرکش، علی‌رغم اینکه اعتیاد زیاد است و رفاه اجتماعی فوق‌العاده کمی وجود دارد اما درصد زیادی از آن‌ها سالم زندگی می‌کنند. می‌خواهیم با استفاده از زندگی این افراد سالم، تجربه اطلاعاتی خود را در اختیار جهاد دانشگاهی قرار بدهیم تا آن‌ها بتوانند راهکاری برای سالم زندگی‌کردن پیدا کنند.

وی عنوان کرد: در حوزه فرهنگی، در حال ساخت مستند، سریال و تئاتر هستیم که می‌تواند از آثار مفاخر کشورمان باشد. در این تئاتر با استاد صابری همکاری می‌کنیم. از موضوعاتی که در این‌ کارها گنجانده شده است، کودک‌فروشی، فروش اعضاء، اعتیاد هنرمندان و... است.

عضو هیئت‌مدیره جمعیت مردمی سرای نجات‌یافتگان امام علی(ع) ادامه داد: متاسفانه سازمان ارشاد سالنی را در اختیار ما قرار نمی‌دهد. حدود 100 میلیون از ظرفیت‌های مردمی را وارد این گود کرده‌ایم و باید پاسخگو باشیم و زمان نیز محدود است. با توجه به نزدیک‌شدن به جشنواره فجر، سر بازیگران شلوغ است. امیدوارم راهکاری برای این مسئله پیدا شود.

رفیعی‌نژاد افزود: کشور ما در خاک‌ریز اول مبارزه با موادمخدر هستیم و قربانی زیادی در این حوزه داده‌ایم. در این مستند اعتیاد را در اوکراین، ترکیه و... تصویربرداری کردیم و شرایط کارتن‌خوابی را در ایران با سایر کشورها مقایسه کرده‌ایم. باید همگان بفهمند که جامعه ما در قبال نرسیدن اعتیاد به کشورهای دیگر چه هزینه سنگینی را می‌پردازد. تهیه کننده این مستند قرار است این اثر را در جشنواره‌های بین‌المللی کشور فرانسه، استرالیا، کانادا و... ببرد. اگر این اثر اقبال فروش داشته باشد، به سرای نجات یافتگان امام علی(ع) اختصاص یافته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان کسانی که این درد را کشیدیم بهتر می‌توانیم به جامعه خدمت کنیم. آرزوی ما این است که سرای نجات یافتگان امام علی مستقل، خودگران و درآمد مالی داشته باشد و دست نیاز به هیچ‌کس دراز نکند.

مصطفی آذری صدیق، مدیرعامل سرای نجات‌یافتگان امام علی(ع) نیز در ادامه این جلسه، اظهار کرد: من یک کارتن‌خواب بهبودیافته هستم و هیچ‌وقت نتوانسته‌ام حس خوبی از این جلسات داشته باشم.

وی ادامه داد: اعتیاد آتشی است که در جامعه افتاده است. اینکه بیاییم و بگوییم چرا این اتفاق افتاد یا چه شد؟ کار مفیدی نیست.

آذری صدیق افزود: زمانی فروش موادمخدر مافیا بود. احساس می‌کنم در حال حاضر مبارزه با موادمخدر به یک مافیا تبدیل شده است.

وی عنوان کرد: هر موفقیتی که جمعیت سرای نجات‌یافتگان به دست آورده است، تنها ثمر تلاش‌های انجمن سنا است. انجمن سنا به دنبال دوربین و تبلیغات نیست. باید همه دست به دست هم بدهیم تا این معضل حل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: