کد خبر: ۸۳۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷
تعداد بازدید: ۳۰۴
غلامرضاکاشی:
سومین نشست همایش ظرفیت‌های توسعه در قانون اساسی با رویکرد توسعه حقوقی با موضوع همه‌پرسی در بنیان قانون اساسی برگزار شد.
اگر همه صداها در مجلس نباشد، دموکراسی منحل استبه گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس دهم، محمدجواد غلامرضاکاشی عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، یوسف ملایی عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و هادی وحید عضو هیات علمی دانشکده حقوق شهید بهشتی در این همایش به بیان نظرات خود پرداختند.

محمد جواد غلامرضاکاشی در این همایش گفت: دموکراسی مستقیم معنا ندارد. حکومت چیزی جز نماینده مردم نیست. این ساختار باید شایسته این باشد که بگوییم مردم را نمایندگی می‌کند. نمایندگی وقتی صدای کل است که همه صداها نماینده داشته باشند. اگر این صداها در مجلس نباشد، دموکراسی منحل است. همان نقدهایی که به دموکراسی است در فرایند رفراندوم هم ممکن است رخ دهد.

عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر انتخابات نمی‌تواند همه صداها را نمایندگی کند در رفراندوم هم ممکن است رخ دهد. مردم باید امکان یک گفت‌وگوی خردمندانه را داشته باشند. همان‌هایی که گفت‌وگو می‌کنند رفراندم هم می‌کنند اما وقتی گفت‌وگویی وجود نداشته باشد می‌شود مثل موضوع برگزیت.

وی افزود: واقعیت این است که وقتی وارد ایران می‌شوید قصه یک ساختار دوگانه است. یک تفسیر جمهوری اسلامی را نماینده زمینی اراده خداوند تعریف می‌کند. یک تفسیر دیگر هم وجود دارد که همه ارکان آن انتخابی است و هیچ کسی قرار نیست برای مردم تصمیم بگیرد.

کاشی گفت: طبق قانون اساسی رفراندم قرار است برای برخی مسائل انجام شود. از اول انقلاب تا کنون چه کسانی درخواست رفراندوم کردند، روسای جمهور؟ همه این‌ها هم به خاطر باز کردن بن بست‌های خودشان بوده است.

هادی وحید در ادامه این همایش گفت: وقتی این روزها از رفراندوم صحبت می‌شود دست کم دو چیز به ذهن من می‌آید یکی اینکه کلمه رفراندم برابر شده با برون رفت از بن بست. دوم هم معنی فارسی رفراندم است که به همه‌پرسی ترجمه شده است.

وی گفت: قطعا کسانی که این حرف را می‌زنند ساختارهای سیاسی و قدرت را به خوبی تجزیه کردند و قطعا می‌دانند که راه آن رفراندوم است و می‌خواهند ببینند رای مردم چه ارزشی دارد و این آزمایش بدی نیست.

وی گفت: رفراندم ساز و کار قانون‌گذاری است که به مردم محول می‌شود و آیا مردم قانون‌گذار می‌شوند؟ قانون گذار به جای اینکه خودش تصمیم بگیرد لطف کرده تا پرسش انجام شود. اگر چنین است لازم است در راستای یک دیالوگ باشد. آیا چنین تعاملی وجود دارد؟

وحید گفت: مشکلی که من دارم این است. همه پرسی یعنی قرار است از همه پرسیده شود. همه یعنی عموم و این به میزان مشارکت و شرایط برگزاری مربوط است.

وی تاکید کرد: قانون قرار است در کشور برای ما راه باشد. اگر ما در مسیر قانون حرکت کنیم به بن بست نمی‌رسیم و اگر کسی می‌گوید برای رفع بن بست می‌خواهیم به قانون مراجعه کنیم این یک پارادوکس است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: