کد خبر: ۸۳۲۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳
تعداد بازدید: ۳۲۵
مایک پومپئو در سفر به آلمان درباره برنامه هسته‌ای ایران بیانیه داده است
پومپئو: تسلیم باج‌گیری هسته‌ای ایران نشویدبه گزارش خبرداغ به نقل از برترین ها ، دیشب بود که ایران گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای را برداشت و این اقدام به گمان فرانسه و بریتانیا به نوعی نقص برجام است. حالا آلمان این اقدام را محکوم کرده و روسیه هم از ایران خواسته که به تعهدات پایبند باشد. در این میان اسرائیل این اقدام را تلاش برای دسترسی به بمب هسته‌ای می‌داند و آمریکا هم از زبان هوک و پمپئو این رفتارهای ایران را یک نمایش برای باج‌گیری قلمداد می‌کند.

پمپئو حتی از جامعه جهانی خواسته که فشار بر ایران بیشتر شود. در این میان اخراج بازرس آژانس هم فضا را آشفته‌تر کرده، ایران می‌گوید بازرس آژانس باخودش مواد منفجره همراه داشته. در هر صورت آن‌چه که واضح است حالِ خوب افراطیون ایرانی و آمریکایی و عربی و اسرائیلی است.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که به آلمان سفر کرده در بیانیه‌ای گفت: "توسعه فعالیت‌هایی حساس از لحاظ گسترش (تسلیحات) هسته‌ای این نگرانی را افزایش داده که ایران در حال حرکت به سمتی است که زمان دستیابی به سلاح هسته‌ای را تسریع کند."

آقای پومپئو از تمام کشورها خواسته تا "باج‌گیری هسته‌ای ایران" را رد کنند و "گام‌هایی جدی" برای افزایش فشار علیه تهران بردارند.


در چهارمین گام برجامی، ایران فعالیت های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را در سایت فردو در جنوب تهران با "گازدهی به سانتریفیوژها و جمع‌آوری اورانیوم غنی شده" آغاز کرده است.

آمریکا در حالی ایران را به افزایش تنش در پرونده هسته‌ای متهم می‌کند که خود تنها کشوری است که رسما و با وجود تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به برجام، از این توافق خارج شد.

آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را بازگرداند.

نشست فوق‌العاده آژانس و انتقاد نماینده آمریکا

هم‌زمان با ابراز نگرانی وزیر امور خارجه آمریکا، نماینده این کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اخراج یکی از بازرسان آژانس از سوی ایران را اقدامی تحریک‌آمیز و تکان‌دهنده توصیف کرده است.

واکنش پمپئو به گام چهارم برجامیِ ایران

نشست فوق‌العاده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پنج‌شنبه ۷ نوامبر (۱۶ آبان) برای بررسی وضعیت پرونده هسته‌ای ایران بعد از کاهش تعهدات این کشور در برجام برگزار می‌شود.

جکی ولکات، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته است "تمام اعضای شورای حکام آژانس باید اکنون آشکارا اعلام کنند که چنین اقداماتی به هیچ وجه قابل قبول نیست، تحمل نخواهد شد و پیامدهایی به دنبال خواهد داشت."

ایران اعلام کرده است که هفته گذشته مسئولان سازمان انرژی اتمی از ورود یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت غنی‌سازی نطنز به دلیل احتمال "همراه داشتن مواد مشکوک" جلوگیری کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
0
0
۱۳۹۸/۰۸/۱۶ ۱۹:۴۰
گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران دیگرهیچ ارتباطی و ربطی به مایک پامپئو نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت وزیر امور خارجه آمریکا جنایتکار شماره یک ندارد.

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ ۱۹:۵۳
نگرانی اسرائیل از پیشرفت‌های موشکی ایران
در 10 ثانیه اسرائیل را نابود می کنیم
1 - برای نابودی رژیم صهیونیستی موشک های بالستیک ایران کافی است لازم نیست برای سلاح هسته‌ای هزینه کنیم 2 - برای نابودی رژیم صهیونیستی موشک های بالستیک ایران کافی است نیاز نیست برای سلاح هسته‌ای هزینه کنیم.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
0
0
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا حق حرف زدن از تسلیحات ما را ندارد .
آمریکایی که به صدام دیکتاتور سلاح شیمیایی داد حق ندارد درباره تسلیحات ما حرف بزند.
آمریکا جنایتکار شماره یک ازسال 1332 تاکنون با ملت ایران دشمن است و همچنان نیز ادامه دارد.
ملت ایران دربرابر دیکتاتوری آمریکا جنایتکار شماره یک سرخم نمی کند.
با آمریکایی ها مثل خودشان رفتار می کنیم.
گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران دیگرهیچ ارتباطی و ربطی به مایک پامپئو نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت وزیر امور خارجه آمریکا جنایتکار شماره یک ندارد.

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ ۱۹:۵۳
در 10 ثانیه اسرائیل را نابود می کنیم
1 - برای نابودی رژیم صهیونیستی موشک های بالستیک ایران کافی است لازم نیست برای سلاح هسته‌ای هزینه کنیم 2 - برای نابودی رژیم صهیونیستی موشک های بالستیک ایران کافی است نیاز نیست برای سلاح هسته‌ای هزینه کنیم.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
0
0
۱۳۹۸/۰۸/۱۶ ۱۶:۰۳
دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ به درخواست نتانیاهو نخست وزیر صهیونیستی با دریافت رشوه از عربستان سعودی، اماراتن بحرین درسایه سکوت سازمان های بین المللی» بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
0
0
واکنش پمپئو به گام چهارم برجامیِ ایران
درپاسخ به مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا
گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران دیگرهیچ ارتباطی و ربطی به مایک پامپئو نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت وزیر امور خارجه آمریکا جنایتکار شماره یک ندارد.
در 10 ثانیه اسرائیل را نابود می کنیم
1 - برای نابودی رژیم صهیونیستی موشک های بالستیک ایران کافی است لازم نیست برای سلاح هسته‌ای هزینه کنیم 2 - برای نابودی رژیم صهیونیستی موشک های بالستیک ایران کافی است نیاز نیست برای سلاح هسته‌ای هزینه کنیم.
درپاسخ به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سگ هار آمریکا درمنطقه خاورمیانه
تجاوز هوایی رژیم کودک کش صهیونیستی به خاک سوریه ازسال 2011 تاکنون جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است و هم ناقض قوانین بین الملل است ولی متاسفانه سران نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت اسرائیل جنایتکار شماره یک سگ دست نشانده آمریکا جنایتکار شماره یک ازسال 2011 تاکنون درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند متاسفانه سازمان های بین المللی خیانتکار شماره یک ازسال 2011 تاکنون هیچ اعتراضی به این جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی رژیم صهیونیستی نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت اختیار کرده اند؟
پنج سال است که عربستان جنایتکار شماره یک سگ دست نشانده آمریکا جنایتکار شماره یک همراه با چند کشور جنایتکار شماره یک دیگر درسایه سکوت سازمان های بین المللی خیانتکار شماره یک به کمک غرب جنایتکار شمار ه یک مردم غیرنظامی، بی‌دفاع و مظلوم یمن را می‌کشد و هیچ‌ صدایی از آمریکا جنایتکار شماره یک و کشورهای غربی جنایتکار شماره یک بلند نمی‌شود. حال که ارتش یمن موفق شده با تعدادی پهپاد پالایشگاه عربستان را به آتش بکشد آمریکایی‌ها جنایتکار شماره یک به تقلا افتاده‌اند و سر و صدا و گریه و لابه راه‌ انداخته‌اند.
- آمریکا و متحدانش و سازمان های بین المللی ازسال 1359 تاکنون عامل جنگ، بی ثباتی، ناامنی درعراق، منطقه خاورمیانه و جهان هستند.
2 - آمریکا و متحدانش و سازمان های بین المللی عامل اصلی جنگ درسراسرمنطقه خاورمیانه و جهان هستند.
3 - آمریکا و متحدانش و سازمان های بین المللی عامل اصلی پیدایش و رشد تروریسم درسراسرمنطقه خاورمیانه و جهان هستند.
4 - تروریست های منطقه خاورمیانه، جهان، حامیانشان و سازمان های بین المللی برای ما یکی هستند.

متجاوزان بیش از ۵۵ بار به صعده و حجه حمله کردند
تاریخ: ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۸
طی ۱۲ ساعت گذشته نیرو‌های ائتلاف متجاوز بیش از ۵۵ بار به دو استان صعده و حجه حمله کرده اند.
ومجامع حقوق بشری خفه خون گرفتند، کاری نمی کنند و سکوت کرده اند؟
نباید درقبال جنایات متجاوزان سکوت کرد.
جنایات مدعیان حقوق بشر
مدعیان حقوق بشر، درجنایات ضد بشری جهان دست دارند.
مدعیان دروغین حقوق بشر درمقابل این کشتار نه تنها ساکت نشسته اند بلکه حتی به آن چراغ سبز نیز نشان می دهند.
مدعیان حقوق بشر به فجایع یمن چراغ سبز نشان می دهند.
فاجعه کشتار بی رحمانه هزاران تن ازمردم مظلوم، بی دفاع و بی گناه یمن درسایه سکوت سازمان های بین المللی شرم آوراست.
واین درحالی است که مدعیان دروغین حقوق بشر و سازمان های بین المللی ازسال 2015 تاکنون هیچ اعتراضی به این جنایات و حشیانه، وحشی گری وغیرانسانی عربستان و متحدانش نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت اختیار کرده اند؟
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
0
0
گذری بر جنایات شیمیایی صدام تحت حمایت غرب علیه ایران

25 اسفند 1394 ساعت 15:48

در این مقاله به جنایات شیمیایی صدام در جنگ هشت ساله عراق علیه ایران تحت حمایت غربی‌ها و تاریخ جنایات غرب در استفاده از سلاح های شیمیایی پرداخته شده است.

جبهه جهانی مستضعفین - بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دشمنان این مرز و بوم از هیچ کوششی برای ضربه زدن به پیکره این نهال تازه و جوان کوتاهی نکردند.

مقدمه
در فاصله سال های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ انواع و اقسام کارشکنی ها و ترورها از سوی ایادی داخلی و خارجی استکبار به وقوع پیوست. از محاصره سیاسی و اقتصادی گرفته تا شکست آمریکا در صحرای طبس. همین برنامه های برانداز ناموفق سبب شد تا دشمنان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹ به فکر راه حل نظامی بیافتند. راه حلی که پیش از پیش به نظر تاثیرگذار می آمد.


انتخاب عراق به‏ عنوان آغازگر جنگ ، انتخابى بسیار حساب شده بود. این کشور متحد شوروى و بلوک شرق شناخته مى‏ شد و درگیر شدن عراق با ایران به ‏طور طبیعى شوروى و کمونیستها را در حمایت از صدام در کنار امریکا و اروپا قرار مى‏ داد و تنش هاى احتمالى را منتفى مى‏ ساخت. عراق دومین کشور از لحاظ نیرو و تجهیزات نظامى در منطقه، و کشورى ‏نفت خیز بود و در صورت لزوم مى‏ توانست تا مدتها با ثروت ملى خود و کمک دولتهاى مرتجع عربى بدون تحمیل هزینه ‏اى مستقیم بر امریکا و بدون نیاز به حضور سربازان امریکایى و اروپایى جنگ علیه ایران را اداره کند، هرچند که در پیش‏ بینی هاى اولیه امریکا و صدام جنگ درازمدت مطرح نبود و قرار بر این بود که در روزهاى اولیه هجوم عراق، تکلیف ایران و انقلاب یکسره شود.

روحیه قدرت‏طلبى صدام و خصومت هاى مرزىِ گذشتۀ دو کشور‏ نیز شرایطى ایده ‏آل براى امریکا پدید مى‏ آورد تا به صدام براى ‏تجاوز و اشغال نظامى ایران چراغ سبز داده و فرمان عملیات‏ صادر کند. اگر در‏ سالهاى نبرد، دنیا دلایل و اسناد ارائه‏ شده از‏ سوى ایران را بر اثبات این مدعا که امریکا همسو با اروپا و شوروى عامل اصلى جنگ بوده ‏اند، نمى ‏پذیرفت، بعدها در جریان جنگ نفت که امریکا رو در روى صدام قرار گرفت، اعترافات و اسناد منتشرشده پرده‏ ها را بالا زد و حقایق کتمان‏ شده را آشکار ساخت. (+)

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از زوایای مختلفی قابل بررسی است. اول آنکه این جنگ تنها جنگی بود که حتی یک وجب از خاک ایران از دست نرفت. برخلاف سده های گذشته قبل از انقلاب که در هر جنگی که میان ایران و هر متجاوز دیگری صورت می گرفت بخشی از خاک ایران به همراه سرمایه های ملی به تاراج می رفت.

دوم آنکه با تجاوز عراق به ايران و اشغال مناطق مرزي ايران از سوي نيروهاي رژيم بعث، حقوق بشر به شديدترين وجه ممكن نقض گرديد زيرا نيروهاي عراقي از ارتكاب هيچ جنايت جنگي فروگذار نكردند.


عراق در تجاوز خود به ايران موضوع دفاع از خود را مطرح مي‌كرد و مدعي بود كه ايران تلاش دارد تماميت ارضي اين كشور را زير سؤال ببرد. حتي اگر استدلال عراق واقعيت داشت، اين كشور مي‌بايست به استناد قرارداد الجزاير اختلافات خود را در طول سه ماه با يك كشور دوست در ميان گذاشته تا نسبت به حل و فصل آن اقدام شود. اما تجاوز عراق مشخصاً نشان مي‌دهد كه اين كشور از مفاد قرارداد الجزاير تخطي كرده است.

صدام حسين در توجيه تصميم خود به لغو يك‌جانبه قرارداد الجزاير در ۱۷سپتامبر سال ۱۹۸۰ خطاب به مجلس عراق گفت: چون رهبران ايران به طور عمدي با دخالت در امور داخلي عراق از قرارداد الجزاير تخطي كرده‌اند و با پس‌دادن اراضي عراق مخالفت ورزيده‌اند، من در اينجا اعلام مي‌كنم كه قرارداد سال ۱۹۷۵ به طور يك‌جانبه لغو شده و شط‌العرب به حاكميت عراق بازگردانده خواهد شد.

چراغ سبز شوراي امنيت به عراق و سكوت ۲۲ماهه شورا بعد از قطعنامه ۴۷۹، عراق را تشجيع كرد تا تمام اصول و قواعد بشردوستانه را بي‌هيچ واهمه‌اي زير پا گذارد.(+)

از همان ابتدای شروع تهاجم عراق حمایت غیرانسانی و ضد حقوق بشری نهاد های بین المللی از عراق به انقلاب اسلامی ثابت کرد که این جنگی همه جانبه است که ایران در یک طرف و تمامی قدرت های بزرگ دنیا در سویی دیگر قرار دارند.

برای نمونه این اقدامات ضدحقوق بشری می توان به پاره کردن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر توسط رییس جمهور رژیم بعثی عراق در مقابل دوربین های خبری به نشانه عدم پایبندی عراق به آن اشاره کرد. در اين حال سخنگوي رژيم عراق نيز در واكنش به جنگ با ايران، براي پايان دادن به جنگ ۳ شرط زير را عنوان كرد:

ـ احترام ايران به حاكميت عراق در محدوده خاك ايران
ـ شناسايي حقوق قانوني عراق بر شط‌العرب
ـ بازپس‌دادن ۳ جزيره تنب كوچك، تنب بزرگ و ابوموسي

بروز و شعله‌ور شدن آتش جنگ، به هيچ‌وجه پسنديده و مطلوب نيست و خسارات جبران‌ناپذيري در پي‌ دارد. تلاش و كوشش استادان حقوق بين‌الملل و سياستمداران نوع دوست در وهله اول معطوف برجلوگيري از آغاز جنگ است ولي نبايد از واقعيات غافل شد و بسا اين تلاش‌ها به سرانجام نرسد.

در اين خصوص اين اساتيد با تدوين و وضع قوانين سعي كردند كه از دامنه و ميزان خسارات احتمالي جنگ بكاهند كه اين خود مبناي اصلي تدوين مقررات و قوانين مربوط به حقوق جنگ شد. در اين راستا در نيمه دوم قرن نوزدهم، حمايت از افراد غيرنظامي در برابر خطرات ناشي از مخاصمات مسلحانه به عنوان يك قاعده عرفي پذيرفته شد. بر اين اساس قاعده ياد شده يكي از اصول مقررات بين‌المللي شد.

بنابراين موادي چند از قرارداد دوم لاهه ۱۸۹۹ و قرارداد چهارم ۱۹۰۷ درخصوص مقررات جنگ‌هاي زميني، به حمايت از غيرنظاميان و ممنوعيت حمله به اهداف غيرنظامي اختصاص يافت. همچنين در ماده ۲۵ از قرارداد چهارم ۱۹۰۷چنين مقرر شد:
بمباران يا حمله به شهرها، روستاها، مناطق مسكوني و ساختمان‌هاي بي‌دفاع ممنوع است.

پروتكل‌هاي الحاقي به كنوانسيون‌هاي ژنو (۱۹۴۹)‌ نيز كه پس از ۳ سال مذاكره در سال ۱۹۷۷ به تصويب رسيد، درخصوص حمايت از قربانيان جنگ‌هاي بين‌المللي و حمايت از غيرنظاميان، گام مهمي برداشته شد. از جمله ماده ۴۸ پروتكل اول از كنوانسيون‌هاي ياد شده مقرر مي‌دارد:

به منظور حمايت از افراد و اهداف غيرنظامي، طرفين يك مخاصمه بايد در همه موارد بين افراد نظامي از غيرنظامي و اهداف نظامي از غيرنظامي تمايز قائل شده، بر اين اساس عمليات نظامي خود را صرفا عليه اهداف نظامي متمركز سازند.همچنين ماده ۵۱ پروتكل اول از كنوانسيون‌هاي ژنو (۱۹۴۹)‌ در ۸ بند بر حمايت كلي از غيرنظاميان و ضرورت رعايت حقوق آنها تاكيد مي‌كند. (+)

از دیگر موارد نقض آشکار حقوق بشر می توان به استفاده صدام از سلاح های شیمیایی اشاره کرد.


جنایات شیمیایی صدام در جنگ هشت ساله
استفاده صدام از سلاح‌هاي شيميايي تنها به جبهه‌هاي جنگ محدود نشد بلكه غيرنظاميان نيز قرباني اين نوع سلاح مرگبار شدند. عراق از گازهاي كشنده عليه مردم عادي سردشت استفاده كرد. مردم بومي اين منطقه كه براي حفاظت در مقابل تسليحات شيميايي آموزش نديده بودند، به پناهگاه‌ها پناه بردند. حال آنكه عراق در اين منطقه از گاز خردل استفاده كرد كه به دليل سنگيني گاز در پايين فضا مي‌ماند و بسياري از افراد غيرنظامي در اثر استشمام اين گاز به شهادت رسيدند.

به طور كلي هر وقت نيروهاي ايران، عمليات نظامي انجام مي‌دادند و قصد پيشروي در خاك عراق را داشتند، عراق از انواع سلاح‌هاي شيميايي عليه آنها استفاده مي‌كرد.

در حالي كه گزارش‌هاي بنياد جانبازان از وجود ۴۰۰ هزار جانباز بازمانده از جنگ ۸ ساله خبر مي‌دهد، نزديك به ۱۲۰ هزار نفر از اين تعداد شيميايي هستند كه طي ۴۰۰ بار حمله شيميايي عراق عليه مناطق نظامي و غيرنظامي كشور مصدوم شده‌اند. تعداد ۷ هزار غيرنظامي طي ۳۰ بار حمله شيميايي عراق در فاصله تيرماه ۱۳۶۶ تا مرداد ۱۳۶۷ در مناطق بانه، سردشت، مريوان و روستاهاي اطراف مصدوم شده‌اند. بيشتري تعداد جانبازان بر اثر گاز خردل مصدوم شده‌اند.

براساس نتايج تحقيقات پژوهشكده مهندسي و علوم پزشكي جانبازان، ۱۱ هزار و ۳۴۸ نفر دچار ضايعات پوستي، ۱۵ هزار و ۵۶۲ نفر دچار ضايعات چشمي و ۱۷ هزار و ۷۵۰ نفر دچار ضايعات ريوي شده‌اند كه هر گروه در تقسيم‌بندي خفيف، متوسط و شديد رده‌بندي شده‌اند و بر اين مبنا ۳۷ هزار و ۳۰۰ نفر با ضايعات درجه خفيف، ۷ هزار و ۲۶۴ نفر با ضايعات درجه متوسط و ۱۰۹۶ نفر با ضايعات درجه شديد پوستي، چشمي و ريوي شناسايي شده‌اند. از جمعيت كل جانبازان شيميايي، ۳۰ هزار نفر در مواجهه با عامل شيميايي اعصاب صدمه ديده‌اند. (+)

مناطق عملیاتی شمال غرب (والفجر ۲)، روستاهای مجاور و حاج عمران، مریوان، بانه و روستاهای مجاور، پیرانشهر، نودشه، سردشت، منطقه عملیاتی طلائیه، جزایر مجنون از جمله مناطقی بودند که تحت حمله شیمیایی قرار گرفتند.(+)

از همه این موارد تلخ تر برخورد مشمئزکننده مجامع بین المللی و مدعیان حقوق بشر در خصوص دفاع از حقوق طبیعی مردم ایران در طول جنگ ۸ ساله بود. جنگی که سال های بعد توانست مجامع بین المللی را در مقصر بودن صدام متقاعد کند. واقعيت تلخ و تكان‌دهنده اين است زماني كه رژيم جنايتكار صدام از زمين، هوا و دريا به جمهوري اسلامي ايران تجاوز و روستاهاي محروم جنوب و غرب را با خاك يكسان کرد و به زنان و كودكان بي‌دفاع ما رحم نكرد، صداي كشورها و حتي مجامع بين‌المللي به دفاع از حقوق بشر برنخواست و حتي با سكوت معنادار خود، دشمن متجاوز را به قتل و غارت بيشتر تشويق مي‌كردند و رژيم سفاك بعثي بدون توجه به معاهدات بين‌المللي درباره حقوق انسان‌ها در زمان جنگ بي‌رحمي و تجاوز را در حق ملت مظلوم ما به اوج رساند.


حمایت غرب از جنایات شیمیایی صدام
سازمان ملل متحد طی گزارشی به کمک های کشورهای غربی به برنامه های تسلیحاتی عراق اشاره می کند و می نویسد: «عراق تسلیحات خود را از ۱۵۰ شرکت آلمانی، آمریکایی و انگلیسی تهیه کرده است. بر اساس گزارش ها، دولت عراق از سال ۱۹۷۵ توسط ۸۰ کمپانی آلمانی، ۲۴ شرکت آمریکایی و حدود ۱۲ شرکت انگلیسی و چند شرکت سوئیسی، ژاپنی، ایتالیایی، فرانسوی، سوئدی، برزیلی و آرژانتینی تجهیزات دریافت کرده است. آلمان بیشترین کمک را به برنامه اتمی با ۲۷ شرکت و آمریکا با ۲۴ شرکت انجام داده اند.»

همچنین این شبکه فاش می کند: «یک شرکت خصوصی آمریکا در دهه ۸۰ با گرفتن مجوز از طرف وزارت بازرگانی آمریکا نمونه هایی از مواد بیولوژیکی و میکروبی را به عراق صادر کرده اند که این مواد از نوع ضعیف شده نبوده و قادر به تولید مثل بوده اند. در میان آنها میکروب سیاه زخم، طاعون و همچنین یک باکتری سمی به نام «ستریدیوم باتولینی» به چشم می خورد.»(+)

آمریکا نه تنها به طور پنهان جزو حامیان اصلی عراق در استفاده از سلاح های شیمیایی و میکروبی در جنگ علیه ایران بود، بلکه از تصویب قطعنامه های سازمان ملل بر علیه عراق در استفاده از این نوع سلاح ها، جلوگیری کرده و حتی در مواقعی این حمایت را آشکارا بیان می کرد، چنانکه «ریچارد مورفی» معاون اسبق وزیر امور خارجه آمریکا اعلام می کند: «تا زمانی که عراق از سلاح های شیمیایی در دفاع از خاک خود و در مقیاس محدود استفاده می کند توسلش به این سلاح «قابل درک» است. از سوی دیگر حتی شورای امنیت تحت فشار آمریکا درخواست ایران را برای استقرار هیئتی دائمی در تهران جهت بررسی و گزارش موارد کاربرد سلاح های شیمیایی رد کرد.

طبق اسناد سیا که اخیرا از طبقه بندی خارج شده و مصاحبه هایی با مقامات اطلاعاتی سابق نظیر فرانکونا، آمریکا مدرک قاطع از آغاز حملات شیمیایی عراق در سال ۱۹۸۳ در اختیار داشت. در آن زمان ایران علنا گفت که علیه نیروهایش حملات شیمیایی غیر قانونی صورت گرفته است و پرونده ای را برای ارایه به سازمان ملل آماده کرد.

فارین پالسی افزود که آمریکا سه دهه قبل برخلاف امروز به توسل گسترده صدام به تسلیحات شیمیایی علیه دشمنان و نیز ملت خودش واکنشی نشان نداد و دولت ریگان تصمیم گرفت که بهتر است این حملات در صورتی که به تغییری مهم در جنگ منجر شود، ادامه یابد و حتی اگر این موضوع فاش می شد سیا اطمینان می داد که خشم و محکومیت بین المللی را ساکت کند. بنا بر این اسناد سیا گفته بود که ایران ممکن نیست دلیلی محکمه پسند برای به کارگیری تسلیحات شیمیایی پیدا کند و این در حالی بود که سیا چنین مدرکی را در اختیار داشت.(+)

در رأس کشورهای اروپایی حامی جنایات جنگی صدام کشور آلمان قرار دارد، چندان که در توسعه و تجهیز عراق به سلاح های شیمیایی مقام نخست را داراست. ساخت مجتمع سامره عراق به عنوان «بزرگ ترین کارخانه سلاح شیمیایی جهان» در کارنامه تسلیحاتی این کشور به چشم می خورد. شرکت آلمانی «کارل کولمب» در مجتمع سامره ۶ خط تولید سلاح شیمیایی به نام احمد، محمد، عیسی، عانی، مدای و قاضی را ایجاد کرد که اولین آنها در سال ۱۹۸۳ (۱۳۶۲ ه.ش) و آخرین آن در سال ۱۹۸۶ (۱۳۶۵ ه.ش) تکمیل شد.
ز گاز خردل و اسید پروسیک تا گازهای عصبی سارین و تابون در این کارخانه تولید می شد و در خمپاره، راکت و گلوله های توپ جاسازی می شدند.یک شرکت بلژیکی نیز به نام «سیکس کو» نیز طی چهار سال ۱۷ پایگاه هوایی و چند مقر نظامی در عراق ایجاد کرد. پروژه های «عکاشات» و «القائم» که از بزرگ ترین کارخانه های آزمایشی و تولید فسفات در جهان بود توسط «سایبترا» کنسرسیوم بلژیکی بنا شد.(+)

جالب اینجاست که امروز غربی ها و در رأس آن امریکا، جنایت شیمیایی تروریست های سوریه را به بشار اسد نسبت داده و با ریختن اشک دلسوزی و با ادعاهای بشردوستانه قصد حمله نظامی به سوریه را در سر می پرورانند.

کشورهایی که خود پیشتاز و تولیدکننده و نگه دارنده اصلی اینگونه تسلیحات شیمیایی هستند. خوب است که با هم به تاریخ جنایات شیمیایی غربی ها نگاهی بیاندازیم.


نگاهی به تاریخ جنایات شیمیایی غرب در جهان
اولین بار در سال ۱۷۶۳ ميلادي آمريکايي‌ها سلاح شيميايي را عليه سرخپوستان که صاحبان اصلي سرزمين آمريکا بودند، به کار گرفتند.

در جنگ جهاني اول (سال ۱۹۱۵ ميلادي) سلاح شيميايي از سوي نيروهاي آلماني به کار گرفته شد و سپس ديگر کشورها استفاده از آن را در برنامه‌هاي جنگي خود گنجاندند. آلمانی ها در ۲۲ آوریل ۱۹۱۵ در منطقه یپرس در مرز بلژیک، با بکارگیری ۱۶۸ هزار تن گاز کلر حدود ۵۰۰۰ نفر از سربازان انگلیسی و فرانسوی را کشتند. این روز به نوعی روز تولد جنگ شیمیایی نام گرفت.

باز هم آلمانی پیشتاز بودند و برای اولین بار در سال ۱۹۱۷ گاز خردل را به کار گرفتند. در طول جنگ جهانی اول مجموعا ۱۲۴۲۰۰ تن مواد شیمیایی مورد استفاده قرار گرفت که در اثر آن حداقل ۹۰.۰۰۰ نفر کشته و نزدیک ۱.۰۰۰.۰۰۰ نفر هم مجروح شدند. البته منهای اثرات طولانی مدتی که این مواد شیمیایی بر بدن انسان ها و نسل های آینده گذاشته است.

پس از جنگ جهاني دوم، انگليسي‌ها درسال ۱۹۵۱ ميلادي از ماده «فتيوتوکسين» در مالايا عليه استقلال‌طلبان اين سرزمين استفاده کردند. آمريکا در جنگ ويتنام، کامبوج و لائوس، مواد شيميايي و ميکروبي را به کار برد.

آمریکایی‌ها نیز در جنگ ویتنام هزاران تُن عامل نارنجی را بر روی جنگل‌های منطقه ریختند تا مخفی‌گاه ویت کنگ‌ها ر به بیابان تبدیل کنند. بخش عمده این ماده را نیز آلمان‌ها در اختیار آمریکایی‌ها قرار دادند. تحت تاثیر این ماده مهلک دی‌اکسین‌دار هنوز پس از ده ها سال سال، در ویتنام بچه‌های معلول به دنیا میایند. در سال ۱۹۷۹، ارتش شوروي (سابق)، در اشغال افغانستان از اين گونه سلاح‌ها استفاده کرد. رژيم نژادپرست آفريقاي جنوبي در ۸ مارس ۱۹۸۳ ميلادي از يک نوع ماده سمي عليه نيروهاي سواپو در ناميبيا بهره گرفت.(+)

پرونده سنگین جنایات شیمیایی غرب و امریکا به حدی سنگین است که کسی ادعاهای دروغین آنها را در حمایت از زنان و کودکان سوریه نخواهد پذیرفت.

روزی که مردان و زنان ایرانی در اثر بمب های شیمیایی صدام، جان می دادند این مدعیان کجا بودند؟
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
0
0
انتشار اسنادی درباره حمایت انگلیس از تسلیحات شیمیایی صدام علیه مردم ایران

13 تير 1394 ساعت 1:35

در سپتامبر سال 1980، حدود دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، عراق به رهبری صدام حسین با حمله به ایران، جنگ ویرانگر هشت ساله را به ایران تحمیل کرد.

به گزارش جبهه جهانی مستضفعین به نقل از پرس تی وی، عراق در این جنگ به شدت از سوی امریکا، انگلیس و دیگر قدرت های منطقه ای و بین المللی پشتیبانی می شد. این کشورها حمایت هایی از جمله کمک مالی، تجهیزات نظامی و تصاویر ماهواره ای در اختیار عراق قرار می دادند.

عراق علیه ایران و همچنین کردهای عراقی از سلاح های شیمیایی هولناک مانند گاز خردل استفاده کرد.

اسناد مخفی انگلیس که به تازگی منتشر شده نشان می دهد که لندن از اینکه عراق سلاح های شیمیایی می سازد مطلع بود اما هیچ اقدامی برای جلوگیری از آن انجام نداد زیرا یک شرکت انگلیسی تجهیزاتی را برای ساخت سلاح های شیمیایی در اختیار بغداد قرار می داده است.

بر اساس اسناد مخفی سال ۱۹۸۳ تحت عنوان «ساخت سلاح شیمیایی درعراق»، دیپلمات های انگلیسی ضمن هشدار درباره افشای هر گونه اقدام لندن علیه عراق گفته بودند: «رعایت جانب احتیاط در دستور کار قرار گیرد زیرا ارائه گاز سی اِس (به عراق) از انتقادات مصون نبوده است. (روسها ادعا می کنند که استفاده ما از سلاح های شیمیایی در ایرلند شمالی نقض پروتکل ژنو است.)»

این اسناد می افزاید: «یکی دیگر از عوامل مرتبط در این باره این است که شرکت انگلیسی ویر پامپس، تجهیزاتی را تحت عنوان استفاده در ساخت آفت کش در اختیار کارخانه ای در سامرا در عراق قرار داده است.»


با وجود گذشت ۲۷ سال از پایان جنگ تحمیلی علیه ایران جانبازان ایرانی همچنان از اثرات حملات شیمیایی عراق رنج می برند. (تصویر آرشیوی)

پس از جنگ ایران و عراق، مشخص شد که سازمان اطلاعات انگلیس از اقدام لندن در ارائه تجهیزات و مواد اولیه برای ساخت سلاح های شیمیایی عراق مطلع بوده است.

حدود ۱۹۰ هزار ایرانی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران جان خود را از دست دادند و بسیاری دیگر نیز اگر چه زنده هستند اما تحت تاثیر سلاح های شیمیایی مانند گاز خردل که توسط رژیم صدام مورد استفاده قرار گرفته بود همچنان رنج می کشند.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
0
0
۱۳۹۸/۰۸/۱۲ ۲۰:۱۱
1 - کسی با مذاکره مشکلی ندارد؛ مذاکره باید در مورد جنایات وحشیانه، وحشی وغیرانسانی صدام دیکتاتور و حامیانشان درجنگ تحمیلی هشت ساله باشد، نه درمورد توافق هستنه ای و برجام
2 - کسی با مذاکره مشکلی ندارد؛ مذاکره باید در مورد جنایات وحشیانه، وحشی وغیرانسانی صدام دیکتاتور و حامیانشان درجنگ تحمیلی هشت ساله باشد، نه درمورد توافق هستنه ای و برجام
3 - کسی با مذاکره مشکلی ندارد؛ مذاکره باید در مورد جنایات وحشیانه، وحشی وغیرانسانی آمریکا جنایتکارشماره یک درمورد در 12 تیرماه 1367، یک فروند هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در پرواز معمولی برنامه‏‌ریزی شده 655، از بندرعباس به مقصد دبی در حالی که هنوز سقف پرواز مورد نظر را به دست نیاورده بود بر فراز آب‏‌های سرزمینی ایران و در آب‏‌های اطراف جزیره هنگام، در حمله ای تروریستی به وسیله شلیک دو موشک از ناو آمریکایی وینسنس مورد اصابت قرار گرفت و منفجر شد و تمامی 290 نفر مسافر و خدمه آن به شهادت رسیدند. 118 نفر از این مسافران بی‏‌گناه، زن و کودک بودند. باشد، نه درمورد توافق هستنه ای و برجام
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
0
0
1 - سازمان های بین المللی خیانتکار شماره یک سگ دست نشانده آمریکا جنایتکار شماره یک چرا درمقابل تجاوز صدام دیکتاتور مورد حمایت آمریکا و غرب به ایران ازسال 1359 تاکنون خفه خون گرفتند، کاری نمی کنند و سکوت اختیار کرده اند؟
2 - سکوت مجامع بین المللی فاجعه بارترکشتار مردم مظلوم ایران توسط صدام دیکتاتور با کمک، حمایت و پشتیبانی آمریکا وغرب درجنگ تحمیلی هشت ساله است.
3 - سکوت مجامع بین المللی درجنگ تحمیلی هشت ساله درمقابل کشتار مردم مظلوم ایران تاسف باراست.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: