کد خبر: ۸۲۸۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
تعداد بازدید: ۴۹۹
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: کمبود نیروی انسانی و معلم باید از کانال تقویت و افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان جبران شود.
باید مراکز و دانشسراهای تربیت معلم را احیا کنیم/ کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش باید از کانال افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان جبران شود

به گزارش خبرداغ، میرحمایت میرزاده در گفت وگو با  ایلنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که بر طبق گفته‌های حاجی میرزایی آموزش و پروش با کمبود ۱۰۰ هزار معلم رو به رو است، این کمبود نیرو انسانی چگونه باید جبران شود، اظهار داشت: کمبود معلم مطلب جدیدی نیست اما این اواخر خود را بیشتر نشان داده است. هنگامی که آموزش و پروش و سیستم آموزشی کشور با این کمبود نیروی انسانی مواجه می‌شود، از طرق مختلف آن را جبران خواهد کرد که این امر باید سریع‌تر اتفاق بیفتد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: کمبود نیروی انسانی و معلم باید از کانال تقویت و افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان جبران شود.

وی افزود:‌ یعنی اگر بخواهیم داستان کمبود معلم را تمام کنیم؛ باید مراکز و دانشسراهای تربیت معلم که در گذشته در استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق محروم وجود داشتند، احیا کنیم. این مراکز نیروی بومی را برای معلمی تربیت می‌کردند که از همین طریق کمبود‌ها را جبران می‌کردند.

نماینده مردم گرمی یاد آور شد: کمبود نیروی انسانی و معلم که چندسالی است در آموزش و پروش پدیدار شده  از زمانی آغاز شده که دانشسراها و مراکز تربیت معلم روستایی و عشایر بسته شد.

وی خاطرنشان کرد: تمام شهرستان‌های ایران این مراکز را داشتند، نیروهای بومی روستایی و عشایری پذیرفته می‌شدند دوره‌های معلمی را می‌گذرادند و سپس در ده و بخش خودشان مشغول به کار می‌شدند، اما از روزی که این مراکز تربیت و دانشسراها بسته شد، به اسم اینکه دانشگاه فرهنگیان را تاسیس می‌کنیم تا نیروی انسانی از آن محل تأمین شود، با مسئله کمبود معلم مواجه شدیم.

میرزاده تاکید کرد: اگر می‌خواهیم به صورت ریشه‌ای مشکل کمبود معلم را حل کنیم باید دوباره مراکز و دانشسراهای تربیت معلم عشایر و روستایی را فعال کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان باید به شرط بومی‌پذیری باشد، گفت: اگر در شهرستانی کمبود معلم وجود دارد باید از سهمیه همان شهرستان و استان استفاده شود نه این افراد غیر بومی و محلی استفاده شود.

وی با بیان اینکه پذیرش نیرو غیربومی در دانشگاه فرهنگیان مشکلات خود را دارد، عنوان کرد: غیر بومی فقط می‌خواهد استخدام شود وقتی هم که استخدام شد این بحث پیش می‌آید آقا و خانمی که استخدام شده‌اند چگونه به آن شهرستان رفت و آمد داشته باشند و زندگی کنند در حالی که اگر نیروی بومی پذیرفته شود این مشکلات وجود ندارد.

میرزاده ادامه داد: در حال حاضر چه باید کرد؟ در سال‌های گذشته اقداماتی صورت گرفت که باید ادامه‌دار باشد آمدند کمبود معلم را از طریق به کارگیری نیروهای حق‌التدریسی و ظرفیت یک سوم نیروهای بازنشسته جبران کردند، در صورتی که این اقدامات موقتی است و باید مراکز و دانشسراهای تربیت معلم را احیا کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
0
عجب.تازه از خواب بیدار شدید .مدیران دور اندیش .....................
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
0
چرا خبری از احقاق حق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش و مصوبه مجلس نشده و نمی شودکه نه مدرکشان اعمال شد و نه تبدیل وضعیت شدند و نه افزایش حقوق شامل آنان نشد نیست شاید نیروهای خدماتی از نظر وزارت و نمایندگان مجلس ارزشی ندارند و باید تا می توانند کارکنند و بعد بمیرند و حق اعتراض و نفس کشیدن و زندگی و خانواده ندارند ایا این انصاف است که سرباز معلم با گذراندن دوره می شود معلم در مدرسه که نیروی خدماتی آن از همان دانشگاه و همان مدرک با سرباز معلم می ماند خدماتی و سرباز معلم می شود معلم.آیا فریاد رسی هست و یا .........
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
0
چرا خبری از حق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش و مصوبه مجلس نشده و نمی شودکه نه مدرکشان اعمال شد و نه تبدیل وضعیت شدند و نه افزایش حقوق شامل آنان نشد نیست و باید تا می توانند کارکنند و بعد بمیرند و حق اعتراض و نفس کشیدن و زندگی و خانواده ندارند ایا این انصاف است که سرباز معلم با گذراندن دوره می شود معلم در مدرسه که نیروی خدماتی آن از همان دانشگاه و همان مدرک با سرباز معلم می ماند خدماتی و سرباز معلم می شود معلم.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: