کد خبر: ۸۲۶۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
تعداد بازدید: ۳۰۱
عرب نیوز در گزارشی به بررسی روابط ایران و چین در شرایط تحریم‌های آمریکا پرداخته است.
چین برای انتقام‌جویی از آمریکا، روابط خود با ایران را تقویت می‌کند

به گزارش خبرداغ به نقل از عرب نیوز، هفته گذشته گزارش رویترز نشان داد، در حالی که فروش نفت خام ایران به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، صادرات محصولات نفتی تهران تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا قرار نگرفته است. اکنون فروش چنین محصولاتی حدود ۵۰۰ میلیون دلار در ماه است. چین نیز کماکان نفت ایران را خریداری می‌کند. پکن خرید بیش از ۹۵ درصد صادرات گاز مایع ایران را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

در حالی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اصرار دارد که تحریم‌ها را ادامه دهد، ایران هم اصرار دارد که تا زمان برداشته شدن آنها با آمریکا مذاکره نخواهد کرد. از سوی دیگر ناامیدی رئیس‌جمهور ایران از اروپایی‌ها به دلیل عدم توانایی آنها در دور زدن اثرات تحریم‌های آمریکا، روابط ایران و چین را تقویت می‌کند؛ چراکه هر دو کشور یک رقیب مشترک دارند؛ ایالات متحده.

برای چین، ایران یک کشور مهم در مرکز آسیا و غرب آسیا قرار دارد  و پروژه های مشترک زیادی میان ایران و چین در حال اجراست.

سیاست‌های ترامپ علاقه ایران به چین را دامن زده است. در حالیکه، به دنبال توافق هسته‌ای، ایران برای ایجاد روابط تجاری و تقویت زیرساخت‌های صنعتی خود به اروپا متمرکز شده بود، امروز همه نگاه‌ها به چین است. چین اکنون برای سرمایه‌گذاری در پارس چنوبی چندین قرارداد با ایران منعقد کرده است.  

چین همچنین می‌تواند از روابط خود با ایران به عنوان روشی برای تضعیف اعتبار ایالات متحده در سراسر جهان و همچنین انتقام‌جویی علیه جنگ تجاری ترامپ استفاده کند. پکن تمایلی به پیروی از تحریم‌های ایالات متحده ندارد؛ زیرا متعهد به بسیاری از پروژه‌های خود در ایران است، از سوی دیگر هر دو با ایالات متحده روبرو هستند و چین مصرف‌کننده اصلی نفت ایران  است.

ایران می‌تواند برای رونق بخشیدن به اقتصاد خود و جبران خسارات وارده در اثر تحریم‌های ایالات متحده، به پروژه‌های مشترک با چین متوصل شود. 

با این حال، آمریکا و چین  در ماه اکتبر برای دور جدید مذاکرات آماده می‌شوند. توافق حاصل از مذاکرات ماه آینده می‌تواند تأثیر زیادی در روابط چین و ایران داشته باشد. پکن ممکن است برای تضمین روابط بهتر با آمریکا، علاقه‌مند شود روابط خود با ایران را تضعیف کند.

از سوی دیگر ، با توجه به اقدامات اخیر هر دو طرف و لحن هر دو کشور بعید است این دو غول اقتصادی به توافق برسند. ترامپ از شرکت‌های چندملیتی آمریکایی خواسته است که چین را ترک کنند از سوی دیگر چین نیز تعرفه را به شدت افزایش داده است.

هر روز ما شاهد صحبت‌های تهدیدآمیز از سوی هر دو طرف هستیم. بنابراین بعید است چین و آمریکا به توافق برسند و چین برای انتقام‌جویی از آمریکا روابط خود با ایران را تقویت می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: