کد خبر: ۸۲۶۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
تعداد بازدید: ۲۹۴
یک عضو فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به مطالبات بانوان برای ورود به ورزشگاه‌ها گفت: بالاخره حاکمیت شکل گرفته که راه‌حل برای این مطالب پیدا کند و راهکاری به مردم بدهد. اعتقاد من این است مطالبه حضور بانوان در ورزشگاه به یک خواست تبدیل شده و حاکمیت باید تعیین تکلیف کند که می‌خواهد چه‌کار کند.
نباید نیمی از جامعه را نادیده بگیریم/ حاکمیت راهکار به مردم بدهد/ نباید توقع ما این باشد که خود مردم برای خودشان راه‌حل پیدا کنند

به گزارش خبرداغ، محمدرضا امیرحسن‌خانی در گفت‌وگو با  ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا خواسته زنان جامعه برای ورود به ورزشگاه را به حق می‌دانید و برای برآورد این مطالبه چه راه‌حل‌هایی پیش‌رو داریم؟، گفت: بالاخره ما در ورزش بانوان ورود کردیم و تعداد زیادی ورزشکار به‌نام و قهرمان داریم و همچنین بانوان در عرصه‌های دیگر هم ورود کردند و در عرصه ورزشی هم حضور یافته‌اند.

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی بانوان در جامعه به کاری ورود می‌کنند نمی‌توانید به آنها بگویید به گوشه‌ای از این کار بیا و به گوشه‌ای دیگر نیا؛ بلکه به اعتقاد من، ما باید زمینه را برای حضور بانوان در ورزشگاه فراهم کنیم. حال می‌توانند جایگاه ویژه داشته باشد و مسائل شرعی را مراعات کنیم که زیرساخت‌های این موضوع را باید وزارت ورزش و دولت تدارک ببینند تا زمینه حضور ملت فراهم شود.

این عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از بانوان برای حضور در ورزشگاه قصد حضور انفرادی ندارند و می‌خواهند با خانواده به ورزشگاه بیایند، عنوان کرد: همان‌طور که خانواده به سینما می‌رود می‌خواهد به ورزشگاه هم بیاید. به اعتقاد من ما باید این زمینه را فراهم کنیم، اینها هم مطالبی نیست که ما حاکمیت را با این موضوعات گره بزنیم که مثلا حاکمیت بخواهد برای حضور زنان در ورزشگاه نظر دهد که انجام شود یا نشود.

این عضو کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد بانوان این چنین برداشت می‌کنند که جامعه توجهی به خواسته آنها ندارد، حال باید برای توجه به خواست زنان در جامعه چه کنیم؟، گفت: حرف من همین است. من می‌گویم نباید موضوع را اینقدر ببندیم و روی آن حساسیت ایجاد کنیم که مطلب به یک خواست و مطالبه عمومی تبدیل شود.

نماینده مردم فردوس و طبس ادامه داد: به تدریج باید به این موارد پاسخ دهیم. واقعیت این است که دولت باید زیرساخت‌ها را فراهم کرده و پاسخ دهد. وقتی زنان در خیلی از عرصه‌ها حضور پیدا کرده‌اند، حاکمیت و دولت باید زمینه حضورشان در جایی که نیستند را آماده کنند که به یک مطالبه و خواست تبدیل نشود. بالاخره ما تا حدود زیادی با کشورهای عربی فاصله داریم، در عربستان به خانم‌ها گواهینامه برای رانندگی نمی‌دادند در حالی که این مسئله سال‌ها پیش در ایران حل شد و در بسیاری از عرصه‌های سیاسی و اقتصادی هم خانم‌ها حضور دارند.

امیرحسن‌خانی خاطرنشان کرد: وقتی حضور بانوان در جامعه ما چنین است، نباید حالت بن‌بستی همچون خواست زنان در عربستان برای رانندگی پیدا کنیم. خود حاکمیت باید به تدریج این مسائل را حل و زیرساخت‌ها را فراهم کند. اگر می‌خواهند موتور سوار شوند و به ورزشگاه بروند باید این کارها را انجام دهیم. بالاخره نمی‌توانیم نصف جامعه را ندید بگیریم این خواست عموم مردم است و نمی‌شود آن را ندید گرفت. بالاخره باید برایش راهکار پیدا کنند.

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پاسخ به این سوال که از آنجایی که یک خانم در همین رابطه دست به خودسوزی زد و فوت کرد، فکر می‌کنید صدای این اعتراض به مسئولانی که باید رسیده است؟، گفت: با توجه به مطالبی که آمده آن خانم که این کار را کرده خیلی مسائل دیگر هم داشته و گفته شده احضار نشده و خودش حضور پیدا کرده و مسائل دیگری هم گفته‌اند. اما به اعتقاد من، ما باید این را ببینیم. اصلا هر مشکلی هم که داشته بالاخره یک آدم این کار را کرده یا نکرده است؟

وی افزود: یک آدم این کار را کرده نمی‌توانیم نبینیم و بگوییم چیزی نیست و هیچ اتفاقی نیفتاده است. بالاخره یک اتفاق اینچنینی در کشور افتاده است. اینگونه نه که بخواهیم این به این اقدام بها دهیم و بگوییم کار اعتراضی بود، ولی حداقل باید در این حد ببینیم که بگوییم چنین اتفاقی در کشور افتاد که می‌توانست نیفتد. به نظر من، ما باید ببینیم و نمی‌توانیم فراموش کنیم و بگوییم  هیچ چیز خاصی وجود نداشته است. بالاخره مسئله‌ای رخ داده و این کار در انظار عمومی هم شکل گرفته و در ملاء عام هم این کار انجام شده است.

حسن‌خانی گفت: اگر شما این مطالب را نبینید قطعا هزینه‌ات افزایش پیدا می‌کند و اینطور نیست که بگویید پاکش می‌کنیم. بله امروز پاک می‌کنید و اتفاقی می‌افتد و جمع می‌شود اما آتش زیر خاکستر می‌ماند و هر روز آماده است که شعله بکشد.

وی در پاسخ به این سوال که قوای سه‌گانه برای برآورده کردن مطالبات بانوان چه اقداماتی را می‌توانند انجام دهند؟، عنوان کرد: به نظر من مجلس به عنوان قانونگذار می‌تواند خیلی از این کارها را انجام دهد. با اینکه خودم نماینده مجلس هستم اما اعتقاد من این است که خیلی از اشکالات از خود مجلس است. دولت وقتی لایحه‌ای به مجلس می‌آورد هزینه‌ها را هم پوشش می‌دهد و هر کجا که ما طرح می‌دهیم و هزینه داشته باشد دولت باید همراهی کند و هزینه آن را پوشش دهد. اگر بگوید هزینه را پوشش نمی‌دهم آن طرح ابتر می‌ماند و اگر مصوب شود شورای نگهبان بر اساس اصل 75 رد می‌کند. بنابراین اگر لایحه باشد قوی‌تر است و هزینه آن را هم می‌بینند اما درخواست ما این است که وقتی نماینده‌ها هم طرح می‌دهند، دولت همراهی کند و هزینه‌ها را ببیند.

عضو کمیسیون اصل نودم  در پاسخ به این سوال که آیا سران سه قوه می‌توانند در موضوع ورود زنان به ورزشگاه ورود کنند، گفت: شاید نتوانیم بگوییم این موضوع خیلی اضطراری است اما بالاخره در شرایط تحریم هرچه حمیّت، اتحاد و همبستگی اجتماعی بیشتر شود به نفع کشور است و عبور از بحران برای کشور راحت‌تر است.

امیرحسنخانی گفت: با در نظر گرفتن همه شرایط شرعی، فرهنگی،  اسلامی و مطالبی که ایرانی‌ها خیلی به آن حساس هستند می‌توانیم این کار را انجام دهیم. بالاخره مردم ما هم مذهبی هستند و مسئولان و حاکمیت باید این موارد و خواسته مردم را هم در این زمینه ببیند و برای آن راه‌حل پیدا کند، نباید توقع ما این باشد که خود مردم برای خودشان راه‌حل پیدا کنند. بالاخره حاکمیت شکل گرفته که راه‌حل برای این مطالب پیدا کند و راهکاری به مردم بدهد. اعتقاد من این است بالاخره به یک خواست تبدیل شده و حاکمیت باید تعیین تکلیف کند که می‌خواهد چه‌کار کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: