کد خبر: ۸۱۵۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
تعداد بازدید: ۴۵۳
برج «بالابین»، بزرگ‌ترین برج «قلعه‌ی غزنین» در این ولایت افغانستان در اثر بارندگی فرو ریخته است. برج بالابین یکی از ۳۶ برج دیوار «قلعه‌ی غزنین» در بالاحصار شهر غزنی است که قدمت آن به دوران سلطنت غزنویان در سال‌های ۹۷۵ — ۱۱۸۷ میلادی می‌رسد. دولت افغانستان در سال ۱۳۹۲ هجری خورشیدی هم‌زمان با برگزاری جشنواره‌ی «غزنی به‌عنوان مرکز ثقافت اسلامی» این برج‌ها را به هزینه‌ی یک‌ونیم میلیون یورو از بودجه‌ی دانشگاه «آخن» آلمان بازسازی کرده بود.
برج قلعه تاریخی غزنی افغانستان فرو ریخت

برج «بالابین»، بزرگ‌ترین برج «قلعه‌ی غزنین» در این ولایت در اثر بارندگی فرو ریخته است.

به گزارش خبرداغ به نقل از  اسپوتنیک، مقام‌های محلی در ولایت غزنی می‌گویند که برج «بالابین»، بزرگ‌ترین برج «قلعه‌ی غزنین» در این ولایت در اثر بارندگی‌های دوامدار فرو ریخته است.

عارف نوری، سخنگوی والی غزنی می‌گوید که چهار روز پیش (جمعه، ۱۷ جوزا) در پی بارش شدید باران، قسمت بالایی این برج فرو ریخت. نوری تصریح کرد که به دنبال آن به دلیل نم گرفته‌گی، بخش‌های دیگر این برج نیز امروز (سه‌شنبه، ۲۱ جوزا) فرو ریخته است.

به گفتۀ باشندگان غزنی قلعه شهر قدیم غزنی (۳۲) برج داشت و چندین برج آن درنتیجۀ بی‌پروایی‌ها به ترمیم آن‌ها درسال‌های اخیر فرو ریخته‌اند.

سخنگوی والی غزنی گفت که در پی فروریزی این برج، بخش‌های اصلی آن به صورت کلی تخریب شده است.

او تأکید کرد که به‌دلیل بارندگی‌های دوامدار در غزنی، تا کنون کار ترمیم آن آغاز نشده است.

برج بالابین یکی از ۳۶ برج دیوار «قلعه‌ی غزنین» در بالاحصار شهر غزنی است که قدمت آن به دوران سلطنت غزنویان در سال‌های ۹۷۵ — ۱۱۸۷ میلادی می‌رسد.

دولت افغانستان در سال ۱۳۹۲ هجری خورشیدی هم‌زمان با برگزاری جشنواره‌ی «غزنی به‌عنوان مرکز ثقافت اسلامی» این برج‌ها را به هزینه‌ی یک‌ونیم میلیون یورو از بودجه‌ی دانشگاه «آخن» آلمان بازسازی کرده بود.

به گفته نوری، سال گذشته رییس جمهور غنی در سفری به ولایت غزنی وعده کرده بود که بالاحصار و قلعه غزنین را به صورت اساسی بازسازی می‌کند. عارف نوری هم‌چنان گفت که یک هیأت از اداره امور عملیاتی ریاست جمهوری نیز به غزنی برای بررسی این موضوع آمده بود، اما تاکنون کار عملی شروع نشده است. او اظهار امیدواری کرد که رییس جمهور غنی به این وعده‌اش عمل کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: