کد خبر: ۸۱۳۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۷
تعداد بازدید: ۴۱۶
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در ادامه سفر خود به چند کشور آسیایی برای گفت و گو و دیدار با مقام های بلند پایه چین درباره مسایل منطقه ای، بین المللی و از جمله برجام فردا - جمعه - به چین سفر می کند.
ظریف فردا به چین سفر می کند

محمد جواد ظریف پیش از این در چارچوب رایزنی ها و مشورت های دو کشور ایران و ترکمنستان در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی - اقتصادی عازم عشق آباد پایتخت این کشور شد.


به گزارش خبرداغ ، وزیر امور خارجه در دیدار با مقامات ارشد ترکمنستان راه های گسترش روابط دو جانبه از جمله در زمینه های سیاسی، تجاری، حمل و نقل، انرژی، گمرکی و همچنین تحولات منطقه ای و جهانی را مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار داد.


ظریف در جریان سفر به ترکمنستان با «قربانقلی بردی محمداف» رییس جمهوری این کشور دیدار و پیرامون مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی گفت و گو کرد.


وزیر امور خارجه در دیدار با رییس جمهوری ترکمنستان، درخصوص ابعاد مختلف روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی گفت وگو و تبادل نظر کرد.


وزیر امور خارجه پس از آن با همتای ترکمنستانی خود دیدار و گفت وگو کرد.


محمد جواد ظریف و رشید مردوف وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان روز دوشنبه در عشق آباد درباره روابط دو جانبه و همکاری های منطقه ای و بین المللی گفت وگو و تبادل نظر کردند.


وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به دیدار خود با رییس جمهوری ترکمنستان اظهار داشت: مشترکات ما بیش از همسایگی است و جمهوری اسلامی ایران برای گسترش بیش از پیش روابط دو کشور دوست و همسایه آمادگی کامل دارد.


وزیر امور خارجه ترکمنستان هم سفر همتای ایرانی خود به ترکمنستان را بسیار مهم و به موقع ارزیابی کرد و گفت: ترکمنستان اراده سیاسی برای گسترش همه جانبه روابط با ایران دارد.


همکاری در مجامع و سازمان های بین المللی، مسائل منطقه ای به ویژه درخصوص افغانستان، برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، سفر رییس جمهوری ترکمنستان به ایران، همکاری های ترانزیتی و ریلی، همکاری در حوزه انرژی و برق، اتباع زندانی در دو کشور و دریای خزر از جمله موضوعات و محورهای گفت وگوی دو مقام بود.


نشست مشترک هیات های رسمی ایران و ترکمنستان روز دوشنبه به ریاست وزیران امور خارجه دو کشور و با حضور نمایندگان وزارتخانه های نفت، راه و نیرو از ایران و بخش های ذیربط ترکمنستانی در محل وزارت امور خارجه این کشور برگزار شد.


در این نشست پس از گفت وگو و تبادل نظرهای فنی و کارشناسی، درخصوص مهمترین مسائل اقتصادی - تجاری موجود میان دو کشور تفاهمات و پیشرفت های قابل ملاحظه ای حاصل شد.


ظریف در پایان سفر خود به ترکمنستان اظهار داشت: دیدارهای خوبی با رییس جمهوری و وزیر امور خارجه این کشور داشتم و در این دیدارها درباره روابط دو جانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی صحبت کردیم.


وزیر امور خارجه با بیان این که روابط ایران و ترکمنستان به عنوان دو کشور همسایه و دوست نزدیک بسیار گسترده است، تصریح کرد: امروز توافق کردیم همکاری ها در همه حوزه‌ها از جمله حمل و نقل، انرژی، ترانزیت، همکاری های تجاری و مبارزه با مواد مخدر و سایر حوزه‌ها با سرعت بیشتری گسترش یابد.


وی بر توسعه روابط فرهنگی دو کشور تاکید کرد و گفت: همکاری های ایران و ترکمنستان در حوزه فرهنگی به نفع دو کشور و مردم منطقه است و باید پیشرفت کند.


ظریف پس از سفر موفقیت آمیز خود به ترکمنستان، راهی دهلی نو شد تا با مقام های هندی درخصوص مسائل فیمابین تبادل نظر کند.


وزیر امور خارجه در بدو ورود به دهلی نو با بیان اینکه تهران در حوزه های مختلف با دهلی نو ارتباطات بسیار گسترده ای دارد، تاکید کرد: ایران همواره با شرکای هندی خود مشورت می کند.


وی دوشنبه شب در جمع خبرنگاران درباره سفر به ترکمنستان گفت: سفر بسیار خوبی را به ترکمنستان داشتم و در این سفر در مورد همکاری های دو جانبه و چندجانبه صحبت های خوبی شد.


وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره اهداف سفر خود به هندوستان نیز افزود: دهلی نو یکی از شرکای نزدیک ایران است و ما با هندوستان در حوزه های مختلف ارتباطات بسیار گسترده ای داریم.


او در ادامه به ارتباطات اقتصادی گسترده ایران با هندوستان اشاره کرد و گفت: سیستم مالی ویژه ای بین ما و دهلی نو از قبل طراحی شده که این سیستم برای همکاری های دو جانبه استفاده می شده و می شود.


ظریف ادامه داد: همچنین هندوستان از بزرگترین مشتریان نفت خام جمهوری اسلامی ایران است.


وی به حوزه های دیگر ارتباطی دو کشور اشاره کرد و گفت: رابطه ما با هندوستان در حوزه های دیگر از جمله فرهنگی، سیاسی و همکاری های منطقه ای است به طوری که همکاری ما با این کشور در افغانستان بسیار روابط گسترده ای است.


ظریف تاکید کرد: لذا ما همواره مشورت هایی را با شرکای هندی خود در زمینه های مختلف داریم که من در این سفر این مشورت ها را هم دنبال خواهم کرد.


وزیر امور خارجه روز سه شنبه با «سوشما سواراج» همتای هندی خود دیدار و در خصوص مسائل مختلف گفت وگو کرد.


محمد جواد ظریف پس از آن بنا به دعوت همتای ژاپنی خود - تارو کونو - به توکیو سفر کرد و صبح پنجشنبه با وی دیدار و گفت وگو کرد.


در این دیدار طرفین با اشاره به روابط تاریخی ایران و ژاپن بر لزوم توسعه و تعمیق آن و تداوم رایزنی های سیاسی میان مقامات دو کشور تاکید کردند.


آخرین تحولات برجام و اقدام قانونی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با بد عهدی و قانون شکنی دولت آمریکا و عدم اقدام قابل قبول اروپایی ها در اجرای برجام از محورهای اصلی گفت وگوهای دو وزیر بود که طی آن وزیر امور خارجه کشورمان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه به تفصیل تشریح کرد.


بررسی ابعاد مختلف روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی از دیگر محورهای گفت وگوی دو وزیر خارجه بود.


ظریف و تارو کونو دور دوم گفت وگوهای خود را به طور خصوصی برگزار کردند.


وزیر امور خارجه ایران صبح امروز پنجشنبه همچنین با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن دیدار و در خصوص روابط دوجانبه، مسائل منطقه ای و بین المللی گفت وگو کند.


در دیدار ظریف با شینزوآبه در خصوص روابط دو جانبه، مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی، به ویژه برجام گفت وگو و تبادل نظر شد.


نخست وزیر ژاپن بر عزم دولت این کشور برای حفظ و گسترش روابط دیرینه دو کشور تاکید کرد.


وی برجام را دستاورد مهمی خواند که باید حفظ شود. شینزو آبه همچنین نقش و جایگاه ایران را در ثبات و امنیت منطقه بسیار مهم و مثبت ارزیابی کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: