کد خبر: ۸۱۳۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
تعداد بازدید: ۳۶۷
بعد از ظهر روز چهارشنبه یک هفته بعد از سفر ناگهانی وزیر خارجه امریکا به بغداد و مذاکراتی که در مورد ایران با مقام‌های عراقی داشت، وزارت خارجه ایالات متحده امریکا با صدور بیانیه‌ای خبر داد که «تمامی کارمندان غیرضروری دولت امریکا» در سفارت ایالات متحده در بغداد و کنسولگری این کشور در اربیل باید خاک عراق را ترک کنند.
بغداد زیر منگنه واشنگتنبه گزارش خبرداغ ، روز چهارشنبه هلند و آلمان هم عملیات آموزشی نظامیان خود را در اربیل به حالت تعلیق در آوردند. همزمان با افزایش تنش ‌زایی‌های ایالات متحده امریکا در منطقه و ادبیات ستیزه ‌جویانه علیه ایران به عنوان بزرگ ‌ترین شریک تجاری عراق، تهدیدهای امریکا علیه ثبات و امنیت در عراق و فشار به دولت بغداد برای قطع روابط با تهران، افزایش بیشتری پیدا کرده است.

در طول یک هفته گذشته، روایت ‌های بسیار متناقضی از محتوای مذاکرات میان وزیر خارجه ایالات متحده امریکا با نخست‌وزیر عراق عادل عبدالمهدی به ویژه در مورد روابط بغداد با تهران منتشر شده است. رسانه ‌های بین‌المللی، در طول یک هفته گذشته خبرهای متعددی در مورد محتوای مذاکرات نخست ‌وزیر عراق با وزیر خارجه امریکا منتشر کرده است، از رویکرد مثبت و پیام‌ های واشنگتن برای تهران گرفته تا دعوای شدید میان دو طرف در مورد ایران. هر چند روز گذشته تعدادی از منابع عراقی خبر از میانجی‌گری بغداد میان تهران و واشنگتن و پیام توافق جدید میان دو کشور دادند، اما در برابر خبرگزاری رویترز از تهدید تند پمپئو در مورد احتمال درگیری نظامیان امریکایی با گروه‌های هوادار ایران در عراق نوشته است. ادعا در مورد تهدید نیروهای عراقی به ویژه حشدالشعبی علیه منافع امریکا در شرایطی مطرح می‌شود که به تازگی برخی از رسانه‌های نزدیک به واشنگتن انفجارهای مشکوک در نزدیکی سواحل امارات متحده عربی را به ایران نسبت داده‌اند و دولت امریکا اعزام نیروهای جدید به خلیج فارس برای رویارویی با آنچه «تهدید ایران» می‌خواند را عملی کرده است.

** روایت دعوا در بغداد
گروهی از رسانه‌ها دیدارهای هفته پیش پمپئو در بغداد را پرتنش و بی‌نتیجه عنوان کرده‌اند. ادعای ارایه مدارکی از آمادگی نیروهای نزدیک به ایران برای حمله به منافع امریکا و آمادگی نظامیان امریکایی برای حمله به عراقی‌ها بدون هماهنگی با دولت مرکزی این کشور، از جمله روایت‌هایی بود که این جلسه را تنش‌آمیز توصیف می‌کرد. یک مقام بلند پایه نظامی عراقی به رویترز گفته است: «پمپئو پیام واضحی برای بغداد داشت که خواهان تضمین در مورد امنیت نظامیان امریکایی در خاک عراق است. اگر هر حمله‌ای به امریکایی‌ها انجام شود، این کشور بدون هماهنگی با دولت مرکزی عراق به این حملات پاسخ شدیدی خواهد داد.»

رویترز به نقل از یک مقام امنیتی عراق ادعا کرده است که «دولت امریکا برخی شواهد در مورد آرایش گروه‌های عراق به دست آورده است که از نظر این کشور تحریک‌آمیز توصیف شده‌اند.» اما نخست وزیر عراق خلاف این نظر را دارد. روز سه‌شنبه عادل عبدالمهدی در برابر خبرنگاران گفت: «ما هیچ تحرکی که به مثابه تهدید علیه هر یک از طرفین باشد مشاهده نکرده‌ایم.

ما به دولت امریکا اطلاع داده‌ایم که به عنوان دولت، وظیفه خودمان را برای حفاظت از امنیت همه طرف‌ها انجام می‌دهیم.» سه‌شنبه شب، کریس گیکا، فرمانده نیروهای بریتانیایی در ائتلاف موسوم به ضدتروریسم نیز همین ارزیابی را تایید کرده‌ بود و در پاسخ به خبرنگاران گفته ‌بود: «نه! هیچ افزایشی در تهدید نیروهای نزدیک به ایران در عراق و سوریه مشاهده نشده است.»

** روایت آشتی در بغداد
در برابر روایت تنش ‌آمیز، روایتی نرم‌تر هم از این دیدار منتشر شده است، میدل ایست‌ای، مقام‌ های نزدیک به نخست ‌وزیر عراق گفته‌اند که در این جلسه «عادل عبدالمهدی» انتظار داشت با سخنان آتشین پمپئو درباره ایران رو به رو شود. یک منبع به میدل‌ایست‌آی گفت آنچه پمپئو به عادل عبدالمهدی گفت در واقع بسیار متفاوت بود و لحن پمپئو، نخست‌وزیر عراق را شگفت‌زده کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در سفرش به بغداد به «عادل عبدالمهدی»، نخست ‌وزیر عراق گفته که کشورش خواستار جنگ با ایران نیست. او همچنین از نخست‌وزیر عراق خواسته این پیام را به تهران برساند که همه‌چیزی که «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور امریکا می‌خواهد یک توافق هسته‌ای جدید است. پمپئو از عبدالمهدی خواست این پیام را برساند که امریکا دنبال جنگ با ایران نیست و ترامپ تنها خواستار یک توافق هسته‌ای جدید با ایران است که بتواند آن را توافق خودش بنامد. این منبع به میدل ‌ایست ‌آی گفت: «پمپئو گفت که امریکا مشتاق رسیدن به توافق جدید است.

عبدالمهدی پاسخ داد که ایرانی‌ها مردم مغروری هستند و پرونده توافق هسته‌ای را دوباره باز نخواهند کرد. او با وجود این گفت که ایرانی‌ها ممکن است پذیرای اضافه شدن مفادی به این توافق باشند». طبق این ادعا پمپئو از ایده اضافه شدن مفادی به برجام استقبال کرده و آن را «پیشنهادی خوب» خوانده است.

** وضعیت اضطراری در عراق؟
همزمان با اعلام وزارت خارجه امریکا در مورد خروج کارمندان غیر ضروری از خاک عراق، دولت‌های آلمان و هلند نیز بخشی از کارکنان نظامی و دیپلماتیک خود را از خاک عراق خارج کردند. بر اساس بیانیه سفارت امریکا ضمن خروج کارمندان غیرضروری امریکایی از عراق تمامی خدمات صدور روادید توسط سفارت و کنسولگرای امریکا در عراق تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد شد. همزمان ارتش آلمان برنامه آموزش نیروهای عراقی را متوقف کرد.

دلیل این اقدام متشنج شدن اوضاع منطقه اعلام شده است. به گفته سخنگوی وزارت دفاع آلمان، «هیچ تهدید مشخصی شناسایی نشده است و این فقط یک اقدام کلی برای افزایش هشدار و هشیاری نیروهاست.» او تاکید کرده است که عملیات آموزش نیرو ممکن است دوباره از سر گرفته ‌شود. شمار نظامیان آلمانی مستقر در عراق 160 نفر است. از این تعداد، حدود 60 نظامی در یک کمپ نظامی در شمال بغداد مستقر شده‌اند که در این محل برنامه آموزش نظامیان عراقی اجرایی می‌شود. حدود 100 نظامی هم در شمال عراق و در منطقه کردنشین حضور دارند. به گزارش خبرگزاری ANP هلند دولت هلند هم عملیات خود در عراق را متوقف کرده است و نیروهای خود را از عراق خارج می‌کند. دلیل این امر تهدیدات امنیتی عنوان شده است. نظامیان هلندی در اربیل، برای کمک و آموزش نظامیان و نیروهای امنیتی مستقر بودند. با این حال سفارت هلند در بغداد با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرده است که تغییری در فعالیت‌های دیپلماتیک این کشور ایجاد نشده است و این سفارت همچنان در بغداد باز است و باز خواهد ماند.

لووی خطیب، وزیر برق عراق در گفت‌ وگویی تفصیلی با آژانس فرانس‌پرس از دولت‌های خارجی خواسته است که مساله برق عراق را سیاسی نکنند. عراق نزدیک به یک سوم از برق مصرفی خود را از ایران وارد می‌کند و بخشی از سوخت مصرفی در نیروگاه‌های این کشور هم از واردات گاز طبیعی ایران تامین می‌شود. تابستان سال گذشته و در پی ایجاد اختلال در صادرات برق ایران، اعتراضات گسترده‌ای در جنوب عراق رخ داد. حالا بغداد تحت فشار تصمیم اخیر ایالات متحده امریکا برای لغو تمام معافیت‌های تحریمی برای واردات انرژی از ایران قرار گرفته است. لووی خطیب در گفت‌وگو با فرانس‌پرس گفته است: «برق مساله امنیت ملی ما است. اما از همه خواهش کرده‌ایم که این موضوع را سیاسی نکنند.»

1300 مگاوات از برق مصرفی عراق از ایران وارد می‌شود و حدود 28 میلیون مترمکعب از گاز مصرفی نیروگاه‌های این کشور هم از خطوط لوله گاز طبیعی ایران تامین می‌شود. خطیب در واکنش به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه در مورد اینکه اگر معافیت‌های امریکا برای واردات انرژی از ایران تمدید نشود، بغداد چه خواهد کرد؟ حاضر به پاسخ نشد، اما گفت: «کار من پیشگویی کردن نیست، اما می‌خواهم از قدرت‌های جهانی خواهش کنم کمی منطقی باشند، تا ما بتوانیم روی این سیاره با صلح زندگی کنیم.» به نوشته آژانس فرانس‌پرس برخی منابع از فشار امریکا برای قراردادهای بیشتر میان دولت عراق با کمپانی ‌های این کشور از جمله جنرال الکتریک، اکسون موبیل و هانی‌ول خبر داده‌اند تا خدمات این کمپانی ‌های امریکایی جانشین واردات انرژی از ایران شوند. لووی خطیب در پاسخ به این گمانه ‌زنی، آن را تکذیب نکرد و تایید کرد که سفارتخانه‌های خارجی به بغداد برای تامین منافع کشورهای‌شان فشار زیادی وارد می‌کند. خطیب تاکید کرد: «حقیقت این است که ما نمی‌خواهیم قربانی درگیری‌هایی شویم که اثر منفی بر امنیت منطقه و در دیدگاه کلان‌تر اقتصاد جهانی دارند.»

 روزنامه اعتماد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: