کد خبر: ۷۸۶۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
تعداد بازدید: ۳۳۸۳
اصغر ابوالحسنی،‌ اقتصاددان و معاون وزیر اسبق اقتصاد :
ابوالحسنی گفت: مبنای تورم رشد سطح عمومی قیمت است، باید دید که قیمت وزنی حدود سیصد و شصت کالا در طی این بازه زمانی یک ساله چه میزان رشد کرده است. البته اگر تورم نقطه ای بررسی شود در برخی اقلام 35 درصد تورم را در کشور داشته‌ایم.

قیمت برخی کالاها 3 برابر شد،‌ چرا تورم فعلا 13 درصد است؟/ احساس عمومی مردم با شاخص های اعلام شده تفاوت داردبه گزارش خبرداغ؛ اصغر ابوالحسنی، اقتصاددان و معاون وزیر اسبق اقتصاد در پاسخ به سوالی که پرسید با توجه به اینکه قیمت اغلب کالاها و خدمات 2تا 3 برابر شده است چرا تورم شهریور ماه کماکان نازل و در حدود 13 درصد اعلام میشود گفت تورم متغیری گذشته نگر است، بنابراین تورم افزایشِ مداوم قیمت‌ها و گذشته را نشان می دهد. به طور مثال در محاسبه تورم یک ساله یک دوره یک ساله را درنظر می گیرند، مثلا از شهریورماه سال گذشته تا شهریور امسال را محاسبه می کنند.

معاون سابق بانک مرکزی افزود: مبنای تورم رشد سطح عمومی قیمت است، باید دید که قیمت وزنی حدود سیصد و شصت کالا در طی این بازه زمانی یک ساله چه میزان رشد کرده است.

مدیرعامل اسبق بانک سرمایه تأکید کرد: باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که نمونه جامعه آماری بانک مرکزی با نمونه مرکز آمار متفاوت است، به طور مثال جامعه آماری بانک مرکزی شهری است اما مرکز آمار، روستاها را هم دربر می گیرد.

عضو اسبق هیأت مدیره بانک صادرات بیان داشت: تمامی این موارد نشان می دهد که تورم بر مبنای یک جامعه آماری و از طریق نمونه‌های گرفته شده در یک مقطع زمانی خاص محاسبه می شود و فرمولش در طی زمان هم یکسان است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت تأکید کرد: الان چیزی که عموم مردم حس می کنند این است که قیمت اقلام و لوازم مصرفی‌شان بسیار بالا رفته است این حرف کاملا درستی است و به این معنا است که گرانی رخ داده است، اما باید دید که این اقلام چقدر در آن سبد کالایی که محاسبات اماری کشور از آن استخراج می شود اثر دارد.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام دانشگاه گفت: ممکن است گرانی برخی کالاها اثر زیادی در محاسبه تورم نداشته باشد، بنابراین باعث می شود که احساس عمومی مردم با شاخص‌های اعلامی با هم فرق داشته باشد.

سرپرست اسبق دانشگاه پیام نور تصریح کرد: اگر چه تورم 12 ماهه اعلام شده است اما در عین حال اگر نقطه ای بررسی شود متوجه خواهیم شد که در برخی اقلام که مورد نیاز مردم هم هست ما تا 35 درصد تورم در کشور داشته ایم.

دبیر اسبق شورای عالی مبارزه با پولشویی اضافه کرد: اگر تورم ماهانه را در نظر بگیریم رشد قیمت ها از یک ماه به ماه قبل اعداد بسیار بالایی را نشان خواهد داد که اگر مهار و تنظیم نشود خبر از تورمی خواهد داد که مورد هدف گذاری کشور نبوده و نیست و بسیار بالا خواهد بود و اگر تورم ماهانه این چنین ادامه پیدا کند جمع سالانه آن برآیند مناسبی نخواهد بود.

منبع: 90اقتصادی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: