کد خبر: ۶۸۴۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
تعداد بازدید: ۱۰۶۳۷
از لحاظ عملکرد فنی، احتیاجی به افزایش زیبایی و جذابیت دسته‌دنده در خودروها نیست. پس وقتی با تلاش یک سازنده‌ی اتومبیل در ایجاد نوآوری در طراحی دسته‌دنده مواجه می‌شویم، باید اذعان به قدردانی کنیم.
به گزارش خبرداغ به وب سایت خودروبانک: از لحاظ عملکرد فنی، احتیاجی به افزایش زیبایی و جذابیت دسته‌دنده در خودروها نیست. پس وقتی با تلاش یک سازنده‌ی اتومبیل در ایجاد نوآوری در طراحی دسته‌دنده مواجه می‌شویم، باید اذعان به قدردانی کنیم. در اینجا تلاش نمودیم تعدادی از نمونه‌های موجود در دنیای اتومبیل که موردپسند قرارگرفته‌اند را با شما به اشتراک بگذاریم:

پاگانی هوآیرا

10 مورد از جذاب ترین دسته‌ دنده‌ ها در تاریخ خودرو

تمامی کارهای دست هوراچیو پاگانی (بنیانگذار آرژانتینی شرکت خودروسازی ایتالیایی پاگانی) اثر هنری به شمار می‌روند. و شیفتر گیربکس تک کلاچ استفاده‌شده در هوآیرا هم از این قاعده مستثنا نیست. در این دسته‌دنده از انواع فنرها و اتصالات برای خلق احساس ایدئال استفاده‌شده است. نگاه کردن به این دسته‌دنده هم لذت‌بخش است. آیا این سیستم به شیفتر های پدالی پشت فرمان برتری دارد؟



شیفتر نعل اسبی شورلت کامارو

10 مورد از جذاب ترین دسته‌ دنده‌ ها در تاریخ خودرو

اکثر طرفداران ماشین‌های عضلانی آمریکایی، گیربکس‌های دستی با الگوی H را ترجیح می‌دهند، اما دسته‌دنده‌ی نعل اسبی به کار گرفته‌شده در کامارو و همچنین ماشین‌های دیگر فوق‌العاده جذاب و گیرا به نظر می‌رسند. شاید کارکرد خاصی نداشته باشد اما با این نوع ماشین‌ها بسیار همخوانی دارد.



سیتروئن 2CV (ژیان)

10 مورد از جذاب ترین دسته‌ دنده‌ ها در تاریخ خودرو

بااینکه سیتروئن 2CV محصولی مقرون‌به‌صرفه به شمار می‌رفت، اما پر از مشخصه‌های نوآورانه و مهندسی‌های جالب بود. مشخصاً دسته‌دنده‌ی آن خیلی جالب بود. دسته‌ی دنده به چپ و راست و به سمت بیرون و داخل داشبورد هم حرکت می‌کرد، اما بالا و پایین نمی‌شد. شاید به نظر عجیب بیاید، اما مالکین 2CV شیفته‌ی آن بودند.



اسپایکر مجهز به گیربکس دستی با نمای باز

10 مورد از جذاب ترین دسته‌ دنده‌ ها در تاریخ خودرو

شیفتر دستی موجود در محصولات عجیب‌وغریب این سازنده‌ی هلندی سوپر ماشین، بسیار ساده و هم‌زمان بسیار شیک است. از اینکه فقط به خاطر شکل دسته‌دنده‌ی آن، برای خرید یک اسپایکر وسوسه شده‌اید، تعجب نکنید.



هوندا سیویک Si

10 مورد از جذاب ترین دسته‌ دنده‌ ها در تاریخ خودرو

در هوندا سیویک مدل‌های 2002 الی 2005، شیفتر روی داشبورد جای گرفته است. این دسته‌دنده با ظاهری عجیب عملکردی هوشمندانه دارد. محل قرارگیری آن اجازه می‌دهد تا در زمان تعویض دنده، دست راننده از فرمان فاصله‌ی زیادی نگیرد. این شیفتر لقی و فاصله‌ی تعویض کمتری داشته و هم‌زمان بخشی از فضای بین صندلی‌های جلو را باز می‌کند.



الدزمبیل هرست مدل 1983

10 مورد از جذاب ترین دسته‌ دنده‌ ها در تاریخ خودرو

دسته‌دنده‌های فوق‌العاده‌ی «هرست»، با تمرکز بر استفاده در مسابقات درگ طراحی‌شده‌اند. به لطف شیفتر های مجزا، امکان انتخاب سریع دنده‌های گیربکس اتوماتیک آسان‌تر شده است. اهرم سمت چپ برای استفاده‌ی عادی و انتخاب PRND کاربرد داشته و اهرم‌های سمت راست برای تعویض از 1 به 2 و 2 به 3 تعبیه‌شده‌اند.



مرسدس بنز CLK-GTR

10 مورد از جذاب ترین دسته‌ دنده‌ ها در تاریخ خودرو

بله این برجستگی کوچک یک شیفتر است. این دسته‌دنده‌ی کوچک در مرسدس بنز CLK-GTR (که ذاتاً یک خودروی مسابقه‌ای بود و به خاطر مقررات شرکت در مسابقات نمونه‌ی خیابانی آن تولید شد) وظیفه‌ی انتخاب وضعیت درایو و دنده‌عقب را دارد، در حالی پدال‌های قرارگرفته در پشت فرمان وظیفه‌ی تعویض دنده‌ها را بر عهده‌دارند.



سیتروئن SM

10 مورد از جذاب ترین دسته‌ دنده‌ ها در تاریخ خودرو

در این ماشین دست روی هر نقطه‌ای بگذارید، با موردی عجیب و جالب روبرو می‌شوید. پس جای تعجبی ندارد که شیفتر گیربکس 5 سرعته ی سیتروئن SM هم متفاوت و منحصربه‌فرد بود. تمام بخش مرکزی که دسته‌دنده در آن قرار دارد، همراه با آن حرکت می‌کند. و با تعویض هر دنده، لذت‌بخش‌ترین صدای جابجایی فلز از این شیفتر شنیده می‌شود.



کورد پریسلکتور

10 مورد از جذاب ترین دسته‌ دنده‌ ها در تاریخ خودرو

آیا متوجه آن قطعه‌ی کوچک در سمت راست فرمان شدید؟ این همان دسته‌دنده‌ی این «کورد» (خودروساز ناکام آمریکایی) تولیدشده در دهه‌ی 30 میلادی است. در این ماشین از یک گیربکس پیش-انتخابگر استفاده‌شده است. راننده دنده‌ی بعدی را از پیش انتخاب کرده و با فشردن پدال کلاچ به‌صورت خودکار دنده درگیر خواهد شد. این سیستم به‌قدری پیچیده بود که به غیر تعداد اندکی از خودروسازان تجملی دهه‌ی 30 در بین سازندگان با اقبال زیادی مواجه نشد. اما امروز، با نگاه کردن آن می‌توان پی برد که چگونه به گیربکس اتوماتیک مدرن رسیدیم.



گیربکس شیاردار (Gated) آئودی R8

10 مورد از جذاب ترین دسته‌ دنده‌ ها در تاریخ خودرو

این شکل از گیربکس دستی که در سوپر ماشین‌های ایتالیایی قرن بیستم بیشتر دیده می‌شود، در نسل اول آئودی R8 به‌صورت یکی از زیباترین نمونه‌های موجود استفاده‌شده است. بله نه‌تنها ظاهری زیبا دارد، بلکه با وسواس طوری مهندسی‌شده است که بهترین احساس را نیز در بین تمامی نمونه‌های ساخته‌شده القا نماید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: