کد خبر: ۸۳۰۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
تعداد بازدید: ۱۴۸
یک نماینده مجلس گفت: بنده در تبریز شاهد بودم که عده‌ای را سوار ماشین می‌کردند و به شهرستانی می‌بردند که به یک کاندیدا رای دهند، معلوم است که این‌ها را با پول می‌برند و پول اتوبوس و ناهار و... را می‌دهند. کنترل این موارد بسیار مفید و خیلی هم سخت است. اما هرچند که هزینه‌کرد کاندیدا شفاف‌تر شود باعث می‌شود نمایندگانی به مجلس بیایند که پول خرج نکرده‌اند که بخواهند به فکر جبران خرجی خود باشند.
رسیدگی به هزینه‌کردهای انتخاباتی کاندیداها نباید به پس از انتخابات موکول شود/ قوه‌قضائیه با ورود در زمان تبلیغات کاندیداها حکم صادر کند

به گزارش خبرداغ، شهاب‌الدین بی‌مقدار در گفت‌و‌گو با  ایلنا درباره لزوم شفافیت هزینه‌‌کردهای انتخاباتی کاندیداها در زمان انتخابات گفت: به نظر من خیلی سخت است که این شفافیت امسال برای انتخابات محقق شود ولی اگر دولت و قوه قضائیه و ناظران شورای نگهبان و فرماندارای‌ها پیگیر این مساله باشند، خیلی موثر خواهد بود. در این صورت مردم به واقعیت رای می‌دهند و نه به تبلیغات کاندیداها.

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: در قانون جدید که تصویب کرده بودیم و شورای نگهبان هم آن را رد کرد و فعلا هم به صحن مجلس نیامده است پیش‌بینی شده است که هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها شفاف باشد. اگر هزینه‌های زمان انتخابات ثبت شود خوب است. مثلا کاندیداها یک حساب مخصوص داشته باشند که از آن محل هزینه کنند منتها نظارت آن هم سخت است. به نظر من مردم باید آگاه شوند صرفا به تبلیغات کاندیداها رای ندهند.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها عنوان کرد: مثلا بنده در تبریز شاهد بودم که عده‌ای را سوار ماشین می‌کردند و به شهرستانی می‌بردند که به یک کاندیدا رای دهند، معلوم است که این‌ها را با پول می‌برند و پول اتوبوس و ناهار و... را می‌دهند. کنترل این موارد بسیار مفید و خیلی هم سخت است. اما هرچند که هزینه‌کرد کاندیدا شفاف‌تر شود باعث می‌شود نمایندگانی به مجلس بیایند که پول خرج نکرده‌اند که بخواهند به فکر جبران خرجی خود باشند.

این عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به این سوال که این امر که اسپانسرهایی هزینه‌های انتخاباتی یک نماینده را متقبل شوند در کشور ما هم وجود دارد؟، گفت: بعضی‌ها که هزینه‌هایی انجام می‌دهند می‌گویند من خودم خرج نمی‌کنم بلکه اسپانسر من خرج می‌کند. در قانون فعلی هم برای کنترل هزینه‌ها پیشب‌ینی‌هایی انجام شده است اما اجرای آن مقداری سخت است و معمولا هم اجرا نمی‌شود و زمانی عملی خواهد شد که سیستم الکترونیکی که طراحی شده کاملا راه بیفتد و آنگاه آن اسپانسری هم که هزینه می‌کند حسابش مشخص می‌شود و آن گاه باید توضیح دهد که این پول را کجا هزینه کرده است. 

نماینده مردم تبریز خاطرنشان کرد: اسپانسرها گاهی اوقات پو‌ل‌ها را به صورت نقدی می‌آورند و به حساب کاندیدا واریز نمی‌کنند، یا حتی خودشان هزینه می‌کنند. به نظر من هرچه که شفاف‌تر شود و این هزینه‌ها کنترل شود مفید خواهد بود. بالاخره باید مشخص شود که یک نماینده چقدر درآمد دارد که این هزینه‌ها را انجام می‌دهد. برای کنترل اسپانسرها هم قانونی نداریم که این را مشخص کند. البته در قانون فعلی به آن اشاره شده و شورای نگهبان هم بر آن تاکید کرده و دولت هم قصد دارد این موارد را کنترل کنند.

وی افزود: برخی از نماینده‌ها هم اسپانسر ندارند و مردم عادی خرج می‌کنند و هرکدام رقمی را پرداخت می‌کنند یا یک ظرفیتی را در اختیار یک نماینده قرار می‌دهند، این موارد دیگر اسپانسر نیست اما برخی که پول‌های کلان خرج می‌کنند اسپانسرهایی دارند که یا خودشان پول دارند یا امیدوارند که این نماینده به مجلس رود و کمک کند تا جبران شود. 

بی‌مقدار گفت: البته اسپانسر اگر شفاف باشد و فعالیت کند بد نیست و در دنیا هم مرسوم است اما آنجاها کنترل می‌شود و در کشورهایی اروپایی هم برای انتخابات هزینه‌ می‌کنند ولی مشخص می‌شود که چه کسی چقدر و چرا پول داده است. این موارد اگر روشن شود خوب است. مثلا در دوره قبل در تبریز یکی از کاندیداها خیلی بنر می‌زد و غذا می‌داد خود من به فرمانداری رفتم و اعتراض کردم، گفتند فقط یک انبار از این بنرهایی که طبق قانون باید جلوی ستادشان بزنند و همه‌جا نمی‌توانند بزنند را جمع کردیم ولی غیر از آنکه جمع کنند کار دیگری نمی‌توانستند انجام دهند.

این نماینده مجلس دهم یادآور شد: قوه قضائیه هم بعدا رسیدگی می‌کند، البته در قانون هم نداریم. اگر همان لحظه رسیدگی کنند و این کاندیدایی که این همه خرج می‌کند را از کاندید شدن محروم کنند آنموقع دیگر کمتر این مسائل پیش می‌آید. 

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ادامه داد: قوه قضائیه اگر قویا رسیدگی کند با همین قانون فعلی هم می‌تواند از بروز این مسائل جلوگیری کند ولی آنها هم می‌گذارند برای بعد از انتخابات. قوه قضائیه باید همان زمان به صورت آنی رسیدگی کند و حکم صادر کند ولی متاسفانه قبلا که اینگونه نبود اما زمان آقای رئیسی امیدوارم اینگونه عمل کنند.

وی تاکید کرد:‌ آیین‌نامه مبارزه پولشویی بیش از پنجاه صفحه است که من چندی پیش به صورت گذرا آن را خواندم آنجا هم آمده که هرکس که چه در انتخابات و چه در غیر از انتخابات هر هزینه‌ای می‌کند باید مشخص شود و برای این کار سقف‌هایی هم تعیین کرده‌اند که بالاتر از آن اگر در حسابی به صورت بی‌حساب و کتاب آمده باشد کنترل شود ولی سیستم‌های آن کامل نشده هرچند بخش عمده آن راه افتاده است و بقیه آن هم وظایفی برای تمام وزارت‌خانه‌ها، سایر قوا تعیین شده که اعلام شود.

این نماینده مجلس دهم عنوان کرد: اگر این قانون هم به درستی اجرا شود جلوی رشوه و قاچاق و خیلی از مسائل دیگر را می‌گیرد. وقتی کسی به فرض یک میلیون دلار کالا قاچاق می‌کند پول آن باید از جایی تهیه شده باشد، به عنوان مثال پیش‌بینی شده که همه خرید و فروش‌ها ثبت و ضبط شود. مثلا طرف سکه را رشوه می‌گیرد در این صورت باید از یک صراف یا سکه‌فروش آن سکه را خریداری کرده باشند، حال اگر آن صندوق مورد نظر فعال باشد و معاملات خود را بر این اساس انجام دهند آنگاه پول نقد دادن‌ها و رشوه دادن‌ها حل می‌شود.

بی‌مقدار گفت: روی آیین‌نامه مبارزه با پولشویی زحمت کشیده شده و پیشبینی‌های لازم را انجام داده‌اند. اگر این آیین‌نامه اجرا شود کشور از لحاظ مالی خیلی شفاف خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: