کد خبر: ۸۳۰۷۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
تعداد بازدید: ۲۲۸
شیوع آمبلیوپی در کل دنیا حدود ۳ درصد است و خانواده‌ای که کودک ۴ تا ۶ ساله دارد، باید این حساسیت را داشته باشد که کودکش را برای غربالگری به پایگاه‌های دائم و غیردائم بیاورد و در آنجا در سه مرحله و در سنین ۴ و ۵ و ۶ سالگی غربالگری می‌شود.
درمان قطعیِ تنبلیِ چشم با مداخله بهنگامبه گزارش خبرداغ به نقل از ایسنا: شیوع آمبلیوپی در کل دنیا حدود ۳ درصد است و خانواده‌ای که کودک ۴ تا ۶ ساله دارد، باید این حساسیت را داشته باشد که کودکش را برای غربالگری به پایگاه‌های دائم و غیردائم بیاورد و در آنجا در سه مرحله و در سنین ۴ و ۵ و ۶ سالگی غربالگری می شود.


مجید رضا زاده معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در برنامه زنده تلویزیونی روی خط خبر در خصوص اختلالات نابینایی گفت: همانطور که می دانیم علل کم بینایی و نابینایی دو دسته بزرگ هستند. یک دسته علل ژنتیکی که در صورتی که قبل از تولد تشخیص داده بشوند و ژن معیوب شناسایی شود، اینها قابل پیشگیری هستند و بخشی از برنامه های سازمان بهزیستی در این زمینه است. همچنین بخشی ازعلل معلولیت ها و نابینایی هم ناشی از اختلالاتی هست که در واقع ما به آنها عیوب انکساری می‌گوییم. مثل مشکلاتی از قبیل آب مروارید یا کاتاراکت، بحث‌هایی مربوط به رتینوپاتیهای دیابتی و ... در این زمینه هم سازمان بهزیستی برای این مشکلات برنامه دارد که اهم این برنامه‌ها غربالگری است.

وی با اشاره به اینکه در شروع فصل غربالگری آمبلیوپی هستیم، گفت: یکی از علل نابینایی و کم بینایی تنبلی چشم است که در کودکان اتفاق می افتد و اگر بتوانیم این را زودهنگام و به موقع تشخیص بدهیم و با مداخله به موقع و در سن زیر ۶ سالگی می توانیم از آن پیشگیری کنیم تا نابینایی اتفاق نیفتد.

رضا زاده افزود: شیوع آمبلیوپی در کل دنیا حدود ۳ درصد است و خانواده‌ای که کودک ۴ تا ۶ ساله دارد، باید این حساسیت را داشته باشد که کودکش را برای غربالگری به پایگاه‌های دائم و غیردائم بیاورد و در آنجا در سه مرحله و در سنین ۴ و ۵ و ۶ سالگی غربالگری می شود.

وی بر لزوم مراجعه در این سنین تاکید کرد و افزود: زمان طلایی مداخله زیر سن ۶ سالگی است و گفته میشود بعد از ده سالگی کار دیگری نمی‌شود انجام داد. درمان برای کودک مبتلا در زیر سن ۶ سال قطعی است.

رضا زاده گفت: حدود ۲ هزار پایگاه ثابت داریم که غربالگری آمبلیوپی را در تمام طول سال انجام می‌دهند. همچنین از آغاز آبان ماه تا پایان آذر ماه در تمامی مدارس، مهدهای کودک پایگاه‌های بهزیستی و همچنین پایگاه‌های بهداشتی (بر اساس تفاهم نامه امسال ما با وزارت بهداشت) این کار صورت می گیرد.

وی افزود: سطح بعدی اپتومتری است که اگر تشخیص قطعی سلامت چشم کودک در غربالگری صورت نگیرد، به اپتومتریست‌ها ارجاع می شود و اپتومتریست بررسی می کند و اگر لازم باشد به پزشک ارجاع می دهد و ذکر این نکته نیز ضروری است که در سطح اول باید هزینه پرداخت بشود و در سطح دو و سه رایگان است. همچنین هزینه افراد نیازمند را بهزیستی تقبل می کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور، وی گفت:همانطور که می دانیم تنبلی چشم یکطرفه هست و معمولا وقتی مغز تشخیص بدهد که یک چشم خوب نمی‌بیند و قسمتی دیگر خوب می بیند آن قسمت مغز را خاموش می کند و دیگر بعد از ده سالگی روشن نمی شود. ما باید به سرعت بیمار را شناسایی و درمان کنیم تا با بستن یک چشم یا با عینک و یا با جراحی آن مرکز مغز را فعال نگاه داریم.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور علل "تنبلی چشم" را در سه گروه دسته بندی کرد و افزود: در گروه اول در مسیر انتقال تصویر اشکال وجود دارد مثل آب مروارید و اختلالات از این قبیل که با جراحی درمان می شود.

گروه دوم عیوب انکساری مثل نزدیک بینی و دوربینی است که با عینک رفع می‌شود و در گروه سوم موارد مربوط به عضلات چشم مثل دوبینی است که با جراحی برطرف می شود.

۵۰ درصد نابینایی‌ها ناشی از اختلالات و مشکلات ژنتیکی هستند

رضا زاده با عنوان این مطلب که تقریبا همه نابینایان و بخش کمی از کم بینایان نزد بهزیستی پرونده دارند، افزود: برای این افراد ما دو دسته کار انجام می دهیم. که یکی غربالگری آمبلیوپی یا تنبلی چشم و دیگری بررسی علل ژنتیکی نابینایی است که نشان میدهد بالغ بر ۵۰ درصد از نابیناییها ناشی از اختلالات و مشکلات ژنتیکی هستند.

وی گفت: برخی مشکلات ژنتیکی ناشناخته هستند اما برای تشخیص ژنهای شناخته شده برنامههای ویژهای در بهزیستی داریم و امسال هم برنامهای را شروع کردیم به مدت ۳ تا ۴ سال که همه معلولین تحت پوشش سازمان را از لحاظ ژن معیوب بررسی می کنیم تا ژن معیوب شناسایی شود و همچنین یک "بانک ذخیره ژنتیک" با دانش بومی توسط متخصصین داخلی تشکیل خواهد شد.

وی افزود: از بانک ژنتیک برای پیشگیری از معلولیتها استفاده خواهیم که هزینه تمام اینها اعم از غربالگری، مشاوره، آزمایش ها و ... بر عهده سازمان بهزیستی است چون برای معلولین انجام می شود و آنها تحت پوشش بهزیستی هستند.

پیشگیری از تولد کودک نابینا با مشاوره پیش از ازدواج و پیش از تولد کودک

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی گفت: بخش زیادی از معلولیتها ناشی از اختلالات ژنتیک هستند و برای پیشگیری از این معلولیتها باید بتوانیم از اختلالات ژنتیک پیشگیری کنیم. اختلالات ژنتیک نیز در بسیاری از موارد ناشی از موارد دو طرفه است که هم زن و هم مرد ژن معیوب را دارند.

وی افزود: اگر ما بتوانیم ژن‌های معیوب را بشناسیم و بدانیم در چه افرادی هست می توانیم درخود این افراد و خانواده هایشان این ژن را شناسایی کنیم و برای ازدواج و فرزند آوری به آنها مشاوره بدهیم. البته با پیشرفت علم در دنیا هم ممکن است بشود ژن معیوب را برداشت و ژن سالم را جایگزین کرد که این کار پیشرفته ای است که باید در زمانهای آتی انجام شود.

بسیاری از معلولیتها با آگاه‌سازی قابل پیشگیری است

رضا زاده گفت: در سازمان بهزیستی چند دسته اقدامات انجام می دهیم که قسمت اساسی آنها شامل" آگاه سازی" است و اگر گروه هدف ما که مردم هستند در خصوص مسائل و مشکلات معلولیت آگاه شوند، قدم بزرگی که برای پیشگیری از معلولیتهاست.

وی افزود: بخش عمده کار آگاه سازی است مثلا پیشگیری ناشی از معلولیتهای مین. بخشی از کار غربالگریهاست که در نابینایی و ناشنوایی انجام می شود و بخشی مشاوره و آزمایشهای ژنتیک هست و اگر افراد بدانند که باید این اقدامات را انجام بدهند ازدواج و فرزندآوریشان باید چگونه باشد، از معلولیتها پیشگیری میشود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: