کد خبر: ۸۳۰۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
تعداد بازدید: ۱۳۳
تحلیل‌گر ایتالیایی با ابراز نگرانی از کاهش تعهدات برجامی ایران، خواهان صبر استراتژیک از سوی ایران شد و گفت: توصیه من این است که ایران پیش‌بینی استراتژیک داشته باشد و گام چهارم خود برای کاهش تعهدات برجامی را حداقل تا ژانویه ۲۰۲۰ تمدید کند و این را به عنوان «صبر استراتژیک» معرفی کند.
باید از تلاش‌ها برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان حمایت شود/ تهران نباید در دام واکنش متقابل قرار گیرد/حل بحران‌های منطقه نیازمند مشارکت فعال ایران است/ تهران اجرای گام چهارم را تا ژانویه متوقف کند

به گزارش خبرداغ ، آندره دسی، تحلیل‌گر برجسته حوزه مطالعات بین‌الملل و حوزه تخصصی‌اش بررسی مسائل خاورمیانه است. وی در مورد مسائلی همچون جنگ و سیاست خارجه آمریکا در قبال ایران تحقیقاتی داشته است. وی مسئول موسسه امور بین‌الملل در ایتالیا است. آندره دسی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را درباره تنش در خاورمیانه مطرح کرده است.

خروج آمریکا از برجام باعث بروز بحران امنیتی در منطقه شده است 

این استاد دانشگاه در ابتدا در مورد تنش های اخیر در منطقه گفت: حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان و حمله به نفتکش ایرانی بسیار نگران‌کننده است. در کنار هم قرار دادن آنها، نشان می‌دهد که چگونه تصمیم ایالات متحده برای خروج از توافق هسته‌ای ایران بدون درک دقیق از پیامدها باعث افزایش بحران امنیتی در در منطقه شده است.

تحریم‌ها منجر به تغییر رویه رهبران ایران نشده است

ایران توانایی نظامی خود را ارتقا داده است

وی افزود: واضح است که همه بازیگران درگیر خواهان درگیری مستقیم نظامی نیستند و در واقع ایالات متحده امیدوار بود که جنگ اقتصادی و تحریم‌ها کافی باشد تا ایران را وادار کند که مجدداً مذاکرات گسترده‌ای با ایران انجام دهد. تحریم‌ها و سیاست فشار حداکثری به ایران و به ویژه جامعه و اقتصاد ایران آسیب رسانده است، اما منجر به تغییر رویه در رهبران ایران نشده است. ایران هم اکنون توانایی‌های نظامی خود را ارتقا داده و این توانایی‌ها در روزهای اخیر بیشتر خود را نشان داده است.

اگر ایران نفت خود را صادر نکند، صادرات نفت کشورهای دیگر بسیار محدود می‌شود

عربستان نشان داد در مقابل ایران آسیب‌پذیر است

ایران به سیاست فشار متقابل بر آمریکا و متحدانش روی آورده است

مسئول موسسه امور بین‌الملل در ایتالیا یادآور شد: حمله بزرگ به تأسیسات فرآوری نفتی عربستان سعودی فارغ از این که ایران به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در این حملات نقش داشته یا نه دو مورد را نشان داد؛ اولین مورد این بود که به کشورهای منطقه‌ای خلیج فارس و متحدان آنها نشان داد که توانایی صادرات نفت برای کشورهای دیگر در صورتی که ایران نفت را صادر نکند، بسیار محدود است. همچنین نشان داد که عربستان سعودی در مقابله با حملات بسیار آسیب‌پذیر است. نکته بعدی هم این بود که ایران به هیچ وجه تسلیم خواسته‌های آمریکا نمی‌شود و یا با هر نوع مذاکره از موضع ضعف توافق نمی‌کند. پس از گذشت یک سال از «صبر استراتژیک»، ایران به سیاست فشار متقابل بر آمریکا و متحدانش روی آورد. 

زمان آن است که دیپلماسی و مذاکره را در پیش بگیریم

یمن و عراق باید نقاط آغازین مذاکره میان ایران و عربستان و آمریکا باشند

وی افزود: همه این‌ها در حالی است که اکنون به نظر می‌رسد نوعی تعادل برقرار شده است و تا حدی احتمال درگیری نظامی کاهش یافته است، اما خطرات همچنان زیاد است و همه بازیگران باید از اقدامات یک جانبه و تشدیدکننده تنش خودداری کنند و این اقدامات تنها خطری برای شعله‌ور شدن بیشتر تنش در منطقه است. واقعیت این است که همه باید مانع از درگیری شوند. بنابراین اکنون زمان آن است که دیپلماسی و مذاکرات را در پیش بگیریم و سعی کنیم راهی برای خروج از این وضعیت پیدا کنیم. یمن و عراق باید نقاط آغازین برای مذاکره میان ایران و عربستان و آمریکا باشند.

کاهش تعهدات برجامی می‌تواند باعث نابودی برجام شود

درصورت نابودی برجام از سوی ایران همه جهان فراموش می‌کنند که اول آمریکا از توافق خارج شد

آندره دسی تاکید کرد: ایران تاکنون کاهش تعهدات برجامی خود  را در سه نوبت جداگانه اعلام و اجرا  کرده است و اگر ایران چهارمین گام خود را بردارد می‌تواند با تحریم‌های اروپا مواجه شود و برجام نیز به صورت کلی نابود خواهد شد. این باعث مشکلات بیشتر خواهد شد؛ چراکه در این صورت همه جهان فراموش می‌کنند که این آمریکا بود که برجام را نابود کرد و همه ایران را عامل نابودی برجام خواهند دانست در این صورت ایران انتقادهای بین المللی را به خود جلب خواهد کرد.

روسیه و چین برای ایران و جامعه ایرانی جذاب نیستند

وی در ادامه افزود: باید از فروپاشی توافق جلوگیری کرد. درست است که اروپا از نظر مقابله با تحریم‌ها، ایجاد امکان تجارت و صادرات نفت عملکرد کندی داشته است، البته اروپا همچنان بهترین امید ایران برای دستیابی به حداقل برخی از این منافع اقتصادی و سیاسی در برجام است. ایران می‌تواند با چین و روسیه ارتباط داشته باشد، اما معتقدم هیچ کدام از این کشورها به خصوص برای ایران و جامعه ایرانی جذاب نیستند، همچنین صحیح است که هم روسیه و هم چین احتمالا در روابط دوجانبه خود، به آمریکا و اروپا نسبت به ایران توجه بیشتری دارند. این وضعیت ایران را در موقعیتی بسیار نگران‌کننده قرار می‌دهد.

اکنون زمان بازگشت ایران به «صبر استراتژیک» است

ایران باید با میانجی‌گری در مسائل عراق، سوریه، یمن و لبنان یک بازیگر سازنده در منطقه باشد

انزوای ایران خواسته عربستان، اسرائیل و آمریکا است

مسئول موسسه امور بین‌الملل در ایتالیا با تاکید بر اینکه ایران باید به جای کاهش بیشتر تعهدات تمایل خود را برای گفت‌وگو با اروپا و حتی ایالات متحده نشان دهد و به تدریج راه دیپلماتیک را برای خروج از روند فعلی به کار گیرد، گفت: البته باید این نکته را هم مورد توجه قرار داد که حمله نظامی ترکیه به شمال شرقی سوریه باعث می‌شود ایالات متحده احتمالاً طی هفته‌های آینده روی سوریه و ترکیه متمرکز شود. اکنون زمان بازگشت ایران به «صبر استراتژیک» است و براساس پیشنهادهای سازنده خود برای میانجیگری - نه تنها در سوریه بین کردها و ترکیه - بلکه مهمتر از همه در یمن، عراق و به طور بالقوه در لبنان این مساله نشان می‌دهد که ایران چگونه می‌تواند یک بازیگر مهم باشد؛ یک بازیگر سازنده و حتی ضروری برای تثبیت منطقه. اکنون زمان بازگشت به دیپلماسی و نشان دادن این است که چگونه ایران می‌تواند بازیگر سازنده در منطقه در حوزه دیپلماتیک باشد. درغیر این صورت مرگ برجام می‌تواند باعث انزوای ایران شود این چیزی است که عربستان، اسرائیل و آمریکا خواهان آن هستند. 

مذاکره تلفنی لغو شده ترامپ و روحانی نشان داد هنوز جایی برای مذاکرات وجود دارد

این استاد دانشگاه در مورد مذاکره میان ایران و آمریکا گفت: براساس منابع رسانه‌ای اخیر، ایالات متحده و ایران بسیار نزدیک بودند که حداقل یک گفت‌وگوی تلفنی در حاشیه گردهمایی اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر گذشته در نیویورک داشته باشند. گفت‌وگوی تلفنی توسط رئیس‌جمهور فرانسه ماکرون برگزار شد بر اساس شنیده‌ها به نظر می‌رسد ترامپ تمایل دارد بعد از دیدار با رهبران ایران تحریم‌ها را بردارد اما ایران هم اعلام کرده است که تحریم‌ها تا زمانی که وجود دارند بر سر میز مذاکره نخواهد نشست. این مکالمه تلفنی برگزار نشد اما چیزی را که ثابت کرد این است که هنوز جایی برای مذاکرات وجود دارد.

ایران نقش مهم خود را به بازیگران بین‌المللی یادآوری کند

وی افزود: مانعی که برای مذاکره وجود دارد این است که هر دوطرف برای مذاکره نگران از دست دادن حمایت داخلی، جریان‌های سیاسی داخلی و در هم شکستن چهره سیاسی رهبران در مقابل حامیان و منتقدان سیاسی خود هستند.  توصیه من این است که ایران پیش‌بینی استراتژیک داشته باشد و گام چهارم خود برای کاهش تعهدات برجامی را حداقل تا ژانویه ۲۰۲۰ تمدید کند و این را به عنوان  «صبر استراتژیک» معرفی کند. پس از آن موقعیت خود برای مذاکره را تثبیت کند و نقش مهم خود را به بازیگران بین‌المللی یادآوری کند.

نابودی برجام بسیار وحشتناک است

آندره دسی خاطرنشان کرد: با ورود ایالات متحده به سال انتخابات، تمایل آمریکا به دیپلماسی افزایش می‌یابد. ایران باید در روند بین‌المللی باقی بماند در کنار سایر بازیگران بین‌المللی همکاری کند و در برجام باقی بماند. نابودی برجام بسیار وحشتناک است؛ چراکه اگر ایران گام بعدی را بردارد و برجام را نابود کند، بعید است که رئیس‌جمهور دموکرات بعدی هم به برجام بازگردد و تنش‌ها ادامه خواهد یافت.

حمله اخیر به یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ نگران‌کننده است

ایران نباید در دام واکنش متقابل قرار گیرد

وی در ادامه افزود: حمله اخیر به یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ نگران‌کننده است. ایران هنوز مقصر این حمله را اعلام نکرده است بدیهی است که این حمله به عنوان پیام برای تهران بوده و واکنشی است به حملات اخیر صورت گرفته در منطقه. اما ایران نباید در دام تشدید متقابل و واکنش قرار گیرد. ایران با نشان دادن توانایی‌های نظامی خود به روشی اندازه‌گیری و محاسبه شده، آنچه را که می‌خواست به آن دست یابد، دست یافته است. فراموش نکنیم که ممکن است کشورهای منطقه‌ای که به ایالات متحده متحد نزدیک هستند علاقه‌ای به بازگشت منطقه به جنگ داشته باشند.

حل بحران‌های منطقه نیاز به مشارکت فعال و تعامل ایران دارد

ایران می‌تواند از نفوذ و اهرم‌های خود در منطقه برای حل مناقشات منطقه‌ای استفاده کند

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بنابراین بهترین وسیله برای جلوگیری از چنین سناریویی برای ایران این است که نشان دهد وقتی که با بازیگران بین‌المللی همکاری دارد می‌تواند از نفوذ و اهرم‌های خود در منطقه برای ارتقاء ثبات و راه حل‌های مذاکره برای مناقشات منطقه‌ای استفاده کند. حل تنش‌ها این بهترین وسیله برای مقابله با تصویری است که از  ایران به عنوان یک بازیگر غیرمنطقی یا خطرناک ترسیم شده است. حل بحران‌های منطقه نیاز به مشارکت فعال و تعامل ایران دارد. این باید هدف استراتژیک روابط ایران با اروپا و آمریکا طی ماه‌های آینده باشد.

باید از تلاش‌ها برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان حمایت شود

گفت‌وگوهای بیشتر می‌تواند به کاهش تنش کمک کند

وی هم چنین در مورد سفر عمران خان به ایران گفت: سفر عمران خان به ایران و تلاش‌های اخیر برای قرار دادن پاکستان به عنوان واسطه‌گر احتمالی میان عربستان سعودی و ایران، باید مورد استقبال قرار گیرد و نشانه دیگری از اهمیت دیپلماسی برای حل تنش‌ها است. تعدادی از بازیگران می‌توانند به ایجاد محیطی مناسب برای ایجاد ثبات در منطقه کمک کنند. ممکن است پاکستان یکی از آنها باشد، عراق نیز کمک خود را ارائه داده است، اما اکنون با مشکلات داخلی دست و پنجه نرم می‌کند. کشورهای اروپایی برای این هدف باید کارهای بیشتری انجام دهند. سرانجام، هرچه گفت‌وگو و بحث بیشتر بین طرفین انجام شود، بهتر است و از این نظر، بدون شک باید از تلاش‌های عمران خان و سایرین حمایت شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: