کد خبر: ۸۲۹۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
تعداد بازدید: ۴۸۲
تحقیقات فضایی روز افزون در مورد ویژگی‌های مریخ نشان می‌دهد که بر خلاف تصورهای اولیه اکثر مردم، این سیاره کم شباهت به زمین نبوده و حتی رودخانه‌های بزرگی نیز در سطح آن روان بوده است.
کشف بقایای رودخانه ۷۰۰ کیلومتری در سطح مریخ

ب گزارش خبرداغ، تحقیقات فضایی روز افزون در مورد ویژگی‌های مریخ نشان می‌دهد که بر خلاف تصورهای اولیه اکثر مردم، این سیاره کم شباهت به زمین نبوده و حتی رودخانه‌های بزرگی نیز در سطح آن روان بوده است.

آژانس فضایی اروپا مطابق تصایری که از سطح مریخ منتشر کرده، رد یک رودخانه ۷۰۰ کیلومتری را که البته سال‌هاست خشک شده، شناسایی کرده است.

این رودخانه که به نظر می‌رسد ۳.۵ تا ۴ میلیارد سال پیش جریان داشته، چنان پرآب و خروشان بوده که شبکه وسیعی از آب راه‌ها تغذیه می‌کرده و درهای بزرگی را نیز در مسیر پرفراز و نشیب خود ایجاد و پرآب کرده بوده است.

دره‌های موجود در سطح مریخ گاه ۲۰۰ متر عمق و ۲ کیلومتر عرض دارند، درست مشابه دره‌هایی که در کویر آتاکامای شیلی، فلات کلرادو و جزایر هاوایی وجود دارد.

بر پایه تصاویر منتشر شده توسط آژانس فضایی اروپا، این رودخانه در جنوب سیاره مریخ و در منطقه نیرگال ولیس واقع شده بوده است. در این منطقه افزون بر آثار جریان آب، دهانه‌های بزرگ آتشفشان‌های خاموش شده نیز مشاهده شده است.

بررسی ابعاد و حجم آب عبوری از این رودخانه ثبات کرده که دمای هوای مریخ بسیار گرم‌تر از دمای این روزهای آن بوده و در مجموع آب و هوایی بسیار شبیه کره زمین داشته است.

منبع: یورونیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: