کد خبر: ۸۲۹۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
تعداد بازدید: ۲۸۸
سخنگوی اداره مرزبانی دولت سعودی در اولین واکنش به حادثه نفتکش ایرانی در دریای سرخ، مدعی شد که قصد کمک‌رسانی به این نفتکش را داشته است.
عربستان درباره نفتکش ایرانی: قصد کمک داشتیمبه گزراش خبرداغ به نقل از فارس ، سخنگوی اداره مرزبانی سعودی امروز (شنبه) در اولین واکنش به حادثه برای نفتکش ایرانی در دریای سرخ و در نزدیکی ساحل «جده» مدعی شدکه مرزبانی سعودی قصد کمک‌رسانی داشته اما نفتکش ایرانی جی پی اس خود را خاموش کرده و تماس‌ها را بی پاسخ گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، در بیانیه صادر شده آمده است که در ساعت ۱۱:۴۷ دقیقه روز جمعه (به وقت محلی) ایمیلی از ایستگاه ساحلی جده دریافت شد که حاوی پیام ناخدای نفتکش (سابیتی) که پرچم ایران را حمل می‌کرد بود.

به ادعای مرزبانی سعودی، در پیام ناخدای نفتکش آمده بود که دماغه نفتکش دچار شکستگی شده و مواد نفتی در حال نشت کردن به داخل دریاست.

این بیانیه افزود: «هنگامی که در حال تحلیل اطلاعات از سوی مراکز هماهنگی جهت امدادرسانی بودیم، مشخص شد که نفتکش به مسیر خود ادامه داده و از مسافت ۶۷ مایل دریایی ساحل جده دور شده است و همچنین جی پی اس خود را نیز خاموش کرده و به تماس‌ها پاسخگو نیست.»

مرزبانی دولت سعودی در ادامه مدعی شد: در ساعت ۱۵:۵۰ دقیقه، بار دیگر مکان نفتکش به روزرسانی و مشخص شد که در مسافت ۷۹ مایل دریایی در جنوب غرب ساحل جده و در ۶۴ مایل دریایی نزدیک‌ترین ساحل قرار دارد و با سرعت ۹.۷ گره دریایی در درجه ۱۵۲ در حال حرکت است.

بامداد روز جمعه، بدنه یک فروند نفت‌کش ایرانی (سابیتی) متعلق به شرکت ملی نفت‌کش در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار شد. این نفت‌کش پس از مدتی به شرایط پایدار رسید و مسیر خود را به سوی خلیج فارس در پیش گرفت.

در پی این ماجرا، دیروز «سید عباس موسوی» اعلام کرد: بررسی‌های انجام شده توسط شرکت ملی نفت‌کش ایران نشان می‌دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفت‌کش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در این خصوص تاکید کرده است که اهزنی دریایی و شرارت در آبراه‌های بین المللی که با هدف ناامن‌سازی رفت و آمد شناورهای تجاری انجام می‌شود بدون پاسخ نخواهد ماند.

شمخانی تصریح کرده، با بررسی تصاویر ویدیویی موجود و شواهد اطلاعاتی جمع‌آوری شده، سرنخ‌های اصلی این ماجراجویی خطرناک بدست آمده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
0
0
حمله به نفتکش ایرانی دریای سرح توسط عربستان سعودی و آمریکا صورت گرفته است متاسفانه دولت روحانی سکوت اختیار کرده است ظریف هم به دنبال مذاکره مستقیم عربستان سعودی جنایتکار شماره یک است شرم آوراست!
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
0
0
اولین تصاویر از محل اصابت موشک به نفتکش ایرانی سابیتی
اولین تصاویر از محل اصابت موشک به نفتکش ایرانی سابیتی
شنبه 20 مهر 1398 - 19:36

اولین تصاویر از محل اصابت موشک به نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ را مشاهده می کنید.

اولین تصاویر از محل اصابت موشک به نفتکش ایرانی سابیتی

اولین تصاویر از محل اصابت موشک به نفتکش ایرانی سابیتی

اولین تصاویر از محل اصابت موشک به نفتکش ایرانی سابیتی

اولین تصاویر از محل اصابت موشک به نفتکش ایرانی سابیتی

نورنیوز




نظرکده/
هدف قراردادن نفتکش ایرانی؛ از دستور دهنده تا اجرا کننده
هدف قراردادن نفتکش ایرانی؛ از دستور دهنده تا اجرا کننده
شنبه 20 مهر 1398 - 20:22


اخیرا یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ نزدیک سواحل عربستان سعودی، هدف واقع شد. برخی از کارشناسان سیاسی، آمریکا و رژیم صهیونیستی را عامل این حمله می دانند و برخی دیگر می گویند عربستان سعودی این حمله را انجام داده است.

العالم – نظرکده

جدای از اینکه چه طرفی این حمله را انجام داده است، کارشناسان سیاسی بر یک نکته متفق القول هستند و آن اینکه، امنیت خلیج فارس، برای کشورهای منطقه خط قرمز است و بروز هر گونه ناامنی، به نفع هیچ یک از کشورهای منطقه نیست، به همین دلیل امکان ندارد عربستان سعودی یا هیچ یک از کشورهای منطقه خلیج فارس، به نفتکش ایرانی حمله کرده باشد.

این کارشناسان معتقدند، این واشنگتن است که از متشنج کردن اوضاع خلیج فارس نفع می برد تا آل سعود را وادار کند که از آمریکا برای دفاع از خود کمک بخواهد و با این بهانه، گاو شیرده ای به نام عربستان سعودی را بیشتر بدوشد.

اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که عربستان سعودی می کوشد با اجرای چنین حملاتی، بدون آنکه از آمریکا کمک بخواهد قیمت نفت را به 70 دلار برای هر بشکه برساند تا مبلغ مالی مورد نیازش را تامین کند.

در این میان، برخی از کارشناسان درباره زمان حمله به نفتکش ایرانی گفتند که این زمان به آن دلیل انتخاب شده تا میانجیگری احتمالی عمران خان نخست وزیر پاکستان میان عربستان سعودی و ایران در سفرش به تهران با شکست مواجه شود. اما مسئولین جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند که سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره ثابت بوده و هرگز با حوادثی مانند حمله به نفتکش ایرانی تغییر نمی کند چرا که این سیاست اصولی، مبتنی بر اصل گفت وگو با کشورهای همجوار است، و به همین دلیل، ایران همواره طرحهایی برای امضای معاهدات عدم تعرض ارائه داده است اما حکام رژیم عربستان سعودی آن را نپذیرفتند به این دلیل که با زبان عقل و حکمت، بیگانه اند، به همین دلیل، در صورتی که حکام آل سعود به این نتیجه برسند که گفت و گو با ایران ضروری است، دیگر نیازی به میانجی برای گفت وگو، نخواهد بود و ایران نیازی به میانجی در این زمینه نمی بیند.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان معتقدند که عربستان سعودی قادر به تصمیم گیری مستقل نیست و در صورتی که بخواهد نفتکش ایرانی را هدف قرار دهد، باید از آمریکا اجازه بگیرد.

پس نظرتان چیست؟

چه طرفی در ورای حمله به نفتکش ایرانی است؟

آیا حمله به نفتکش ایرانی بر سیاست های تهران تاثیرگذار خواهد بود؟

هدف از حمله به نفتکش ایرانی نزدیک بندر عربستان سعودی چیست؟
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
0
0
حمله به نفتکش‌ ایرانی در دریای سرح کار عربستان جنایتکار شماره یک و آمریکا جنایتکار شماره یک بود
رژیم سعودی باید درباره انفجار نفتکش ایرانی در دریای سرح توضیح دهد.
آمریکا جنایتکار شماره یک ازحمله تروریستی به نفتکش ایرانی در دریای سرح آگاه است.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
0
0
متأسفانه هیچ نهاد و سازمان جهانی پاسخگوی این نیروهای تروریسم بین المللی آمریکایی نیست تا بگوید شما چه غلطی در منطقه خاورمینه، خلیج فارس و دریای سرح و عمان می کنید؟
بابائی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
0
0
درپاسخ به سخنگوی وزارت خارجه کشورمان
مردم ایران عربستان سعودی را محکوم می کند اما متاسفانه محمد جواد ظریف به اصطلاح وزیرامور خارجه کشورمان ازعربستان سعودی حمایت می کند.
عربستان سعودی تجاوز نظامی به یمن را متوقف کند.
مذاکره با عربستان نه تنها فایده ندارد، بلکه ضرر هم دارد.
آمریکا از تجاوز ائتلاف متجاوز سعودی حمایت می کند.
عربستان سعودی باید رسما از مردم ایران عذرخواهی کند.
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: