کد خبر: ۸۲۹۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
تعداد بازدید: ۱۹۱
محمود صادقی امروز در صحن علنی مجلس سوال خود را از وزیر علوم پرسید.
محمود صادقی: چرا باید لیست بورسیه‌ها محرمانه باشد؟/ همه دادمان از فساد بلند شده اما به زمینه‌های فساد توجه نمی‌شود

به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا، محمود صادقی امروز در صحن علنی مجلس سوال خود را از وزیر علوم به شرح زیر پرسید:

- مبنای صدور احکام بورسیه تحصیلی و تعداد احکام بورسیه‌ها پس از انقلاب و ایرادهای قانونی صدور احکام بورسیه‌ها و نحوه عمل و مبنای قانونی تصمیمات کمیته رسیدگی به پرونده بورسیه‌ها در وزارت علوم چه بوده است؟

محمود صادقی در تشریح سوال خود اظهار داشت: قانون این بود که هرکس حق برابر در دانشگاه داشته باشد و شرایط را احراز کند به طور برابر از این امتیاز بورسیه‌ها برخوردار شود. در مورد مربیان هم قانون این بود که سه سال سابقه داشته باشند و شرایط مشخصی هم برای آن مقرر شده بود.

نماینده مردم تهران گفت: در دولت سابق در سال ۸۵ روال قانونی اعزام به هم خورد و تصمیم به عدم برگزاری آزمون گرفتند. بنا بود داوطلبان از میان دانشجویان نمونه و مربیان رشته‌های خاص انتخاب شوند.

این عضو فراکسیون امید مجلس گفت: در سال ۸۷ دستورالعمل خود را تحویل دادند و با اضافه کردن متنی شرط معدل ۱۴ را برای کارشناسی و ۱۶ را برای ارشد تعیین کردند که البته به تایید وزیر علوم هم نرسید. تدریجا لیست رشته‌های ضروری برای اعزام حذف شد. لذا کسانی از امتیاز بورسیه برخوردار شدند که فارغ التحصیل رشته‌های ضروری نبودند؛ در همان سال‌ها کسانی از مناطق محروم صلاحیت لازم علمی را داشتند، اما به آنها بورسیه تحصیلی ندادند چه نیازی بود برای کسانی هزینه هنگفت مصرف شود که بورسیه بگیرند؟ این تبعیض ناروا عدم شفافیت و ایجاد زمینه برای رانت و حامی پروری را فراهم کرد و لیست‌های سفارشی جایگزین آزمون و رقابت علمی شد.

صادقی افزود: سوال ما این است چرا وزارت علوم اعلام نمی‌کند چه تعداد از بورسیه‌ها از مقامات و منتسبان به مقامات بوده و چرا این وزارتخانه جسارت و شجاعت لازم برای پاسخ به این سوال را ندارد. بنده لیست ۱۰۰ نفره‌ای از آقازاده‌ها و آقاها را دارم که با رانت بورسیه گرفتند این لیست شامل نماینده مجلس و فرزندان نمایندگان مجلس، امام جمعه، فرمانده انتظامی و وزیر است. کمیته منتخب رسیدگی به پرونده بورسیه‌ها در وزارت علوم با این افراد چطور رفتار کرده است کسی که می‌خواهد از این طریق استاد دانشگاه شود مگر صلاحیت علمی دارد که دانشجو را پرورش دهد؟ این افراد روال غیر شفاف و تبعیض آمیز داشته و می‌خواهند در ادامه در محیط علمی فعالیت کنند؛ بعضا ملاک انتخاب این افراد برای دادن بورسیه داشتن انگیزه انقلابی و اعتقاد به نظام و ارزش‌ها بوده است.

نماینده تهران خاطر نشان کرد: نماینده دوره هفتم و هشتم در سربرگ خود تعداد زیادی از افراد را برای برخورداری از بورسیه تحصیلی معرفی کرده، جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان تشکل سیاسی و دانشجویی هم لیست ارائه کرده این کار توسط معاون اداری و مالی و معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم وقت هم انجام شده  است برخی از نهادها مانند بسیج هم لیستی برای داشتن بورسیه تحصیلی معرفی کردند براین اساس تعدادی از طریق سفارش از امتیاز بورس برخوردار شده‌اند.

صادقی با انتقاد از محرمانه بودن لیست پذیرفته شدگان در آزمون و مشمولان بورسیه گفت: مطابق قانون انتشار و دسترسی اطلاعات تمامی دستگاه‌های دولتی موظف‌اند تصمیمات خود را به اطلاع عموم برساند پس چرا باید لیست بورسیه‌ها محرمانه باشد و کسانی به جرم انتشار لیست محکوم شوند؟ اشکال و سوال من به این روال طی شده در وزارت علوم است که شمار قابل توجهی بورسیه تحصیلی بدون طی کردن روال قانونی را طی نکرده است.

وی افزود: در این بین سوال این است که کمیته رسیدگی به پرونده بورسیه‌ها در وزارت علوم بر چه مبنای قانونی تصمیم گرفته و چه تعداد بورسیه را لغو کرده است. حکم آنها این بوده که این افراد با هزینه شخصی در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند؛ یعنی کسانی که در رقابت علمی شرکت نکرده‌اند. جوانان ما چه گناهی دارند که از این شرایط برخوردار نبوده و در مقابل آن افرادی بدون شرکت در رقابت علمی با رانت و سفارش و انتساب به این و آن وارد فضای علمی شده‌اند؟ بدتر آن است که تعلل وزارت علوم در برخورد با فساد باعث شده این افراد بعد از گذران تحصیل در دانشگاه وزارتخانه را برای استخدام جذب تحت فشار قرار دهند با همین روش بیش از ۳ هزار نفر جذب شدند.

وی افزود: این افراد به حکم دیوان عدالت اداری متوسل شدند ولی مگر این حکم می‌تواند به فرد اعتبار و وجهات لازم برای فعالیت در دانشگاه را بدهد؟ البته که قرار است بیش از ۷۰ نفر با حکم دیوان عدالت اداری در دانشگاه‌ها جذب شوند. دانشگاه‌ها را ملزم کرده که برای این افراد ردیف استخدامی لحاظ کنند. این کار به دانشگاه تربیت مدرس تحمیل شد و بعد رئیس دانشگاه را محکوم کردند چون نمی‌خواهد زیر بار روال‌های غیر قانونی رود. با این وجود هم استخدام تحت فشار انجام شد اکنون می‌گویند ردیف استخدامی ایجاد شود مگر رئیس دانشگاه می‌تواند قبل از داشتن ردیف از سازمان اداری و استخدامی ردیف استخدامی ایجاد کند.

صادقی با بیان این که عده‌ای قرار است در دانشگاه تربیت مدرس استخدام شوند گفت: ما چه کاری با دانشگاه‌هایمان می‌کنیم؟ امروز همه دادمان از فساد بلند شده اما به زمینه‌های فساد توجه نمی‌شود. از آقای رئیسی می‌خواهم با فساد علمی در دانشگاه‌ها برخورد کند چون زمینه ساز فسادهای دیگر می‌شود.

وی با انتقاد از انفعال وزارت علوم گفت: فرجی دانا ایستادگی کرد اما همان نمایندگانی که در مجلس قبلی از رانت و بورسیه استفاده کرده بودند او را استیضاح کرده و دولت را با چالش مواجه کردند. ما میراث‌دار آن روال غیر قانونی هستیم؛ انتظارمان این بود که آقای غلامی با قاطعیت بیشتری از حقوق دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی و روسای دانشگاه‌ها استفاده کنند که این اتفاق رخ نداد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: