کد خبر: ۸۲۶۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
تعداد بازدید: ۳۰۴
خبرگزاری رسمی کره شمالی روز جمعه گذشته اعلام کرد: تلاش های کره جنوبی برای دستیابی به سامانه های جدید تسلیحاتی یک اقدام خصمانه است که صلح در شبه جزیره کره را تهدید می کند. دولت مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی متعهد شده است تا میلیاردها دلار به بودجه دفاعی این کشور اضافه کند. کره جنوبی پیش از این نیز یکی از بالاترین هزینه های نظامی را در بین کشورهای جهان داشته است.
افزایش بی سابقه بودجه نظامی کره جنوبی در مقایسه با ۱۰ سال اخیر / واکنش کره شمالی: خصمانه است

میزان هزینه‌های نظامی کره جنوبی با بیشترین افزایش در ۱۰ سال اخیر روبرو شده و این مساله نگرانی عمیق کره شمالی را به همراه داشته است.

به گزارش خبرداغ به نقل از تسنیم، آمارهای جدید نشان می دهد کره جنوبی و کره شمالی همچنان منابع مالی هنگفتی را برای توسعه و مدرنیزه سازی ارتش خود هزینه می کنند و این اقدامات بر خلاف تلاش های دیپلماتیکی است که از سال 2018 میلادی با هدف بهبود روابط دو کشور آغاز شده است. این مساله موجب تشدید تنش ها بین دو همسایه شده است آن هم در شرایطی که مذاکرات متوقف است.

کره شمالی اخیرا آزمایش های موشکی جدیدی را در واکنش به مانورهای نظامی آمریکا و کره جنوبی انجام داده است. مقام های پیونگ یانگ بر این باورند که توسعه زرادخانه تسلیحاتی برای دفاع از خود در برابر تسلیحات کره جنوبی لازم و ضروری است.

روز چهارشنبه خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد که کیم جونگ اون شخصا روز سه شنبه بر آزمایش یک سامانه موشک انداز بسیار بزرگ نظارت کرده است.

کره شمالی به شدت از مانورهای نظامی بین آمریکا و کره جنوبی انتقاد کرده و این اقدامات را مقدمه ای برای انجام حمله پیشگیرانه به این کشور می داند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی روز جمعه گذشته اعلام کرد: تلاش های کره جنوبی برای دستیابی به سامانه های جدید تسلیحاتی یک اقدام خصمانه است که صلح در شبه جزیره کره را تهدید می کند.

به گزارش الجزیره، دولت مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی متعهد شده است تا میلیاردها دلار به بودجه دفاعی این کشور اضافه کند. کره جنوبی پیش از این نیز یکی از بالاترین هزینه های نظامی را در بین کشورهای جهان داشته است.

در سال 2018 میلادی هزینه های نظامی کره جنوبی به 43.1 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل از آن 7 درصد رشد داشته است. این بالاترین رشد هزینه های نظامی کره جنوبی از 2009 میلادی به شمار می رود که هزینه های دفاعی با رشد 8.7 درصدی روبرو شد.

در ماه جولای وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد یک ناو هواپیمابر سبک خواهد ساخت. این نخستین ناو هواپیمابر کره جنوبی است. در ماه اوت نیز وزارت دفاع کره جنوبی طرحی را رونمایی کرد که بر اساس آن هزینه های نظامی این کشور طی سال های 2020 تا 2024 میلادی بیش از 239 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

وزارت دفاع کره جنوبی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: با توجه به فضای امنیتی نامطمئن فعلی، دولت در حال سرمایه گذاری هنگفتی در قابلیت های دفاعی است.

تا سال 2023 میلادی، بودجه تقویت نیرو بیش از 36 درصد کل هزینه های دفاعی کره جنوبی را تشکیل خواهد داد. این رقم امسال به 31 درصد رسیده است.

از جمله سامانه های تسلیحاتی دیگری که سئول در فهرست خرید خود دارد می توان به سامانه های دفاع موشکی، 3 فروند ناوشکن دیگر مجهز به سامانه های راداری پیشرفته، ماهواره های جاسوسی و پهپادهای شناسایی و جاسوسی ، بالگردهای ضد زیردریایی، هواپیماهای گشت دریایی، زیردریایی با قابلیت شلیک موشک کروز و موشک های بالستیک اشاره کرد.

یکی از مهمترین نگرانی های کره شمالی، تحویل نخستین محموله جنگنده های اف 35 آمریکا به کره جنوبی در سال جاری است. کره جنوبی قصد دارد 40 فروند از این جنگنده ها را از آمریکا خریداری کند.

کره شمالی ضمن انتقاد از این اقدامات سئول تاکید کرده است که توسعه بی پروای زرادخانه تسلیحاتی کره جنوبی، این کشور را مجبور کرده است تا موشک های بالستیک کوتاه برد جدیدی را آزمایش کند تا تهدیدات جدید را به طور کامل نابود کند.

جنگنده های اف 35 سامانه های دفاع موشکی کره شمالی را به شدت آسیب پذیر خواهد کرد و این مساله علت اصلی تصمیم پیونگ یانگ برای توسعه سریع سامانه های ضد هوایی است.

کره شمالی بر این باور است که جنگنده های اف 35 نقض آشکار توافقنامه کاهش تنش های نظامی بین دو کشور است که در سپتامبر 2018 امضا شده است.

گزارش 2018 وزارت خارجه آمریکا نشان می دهد که در سال 2016 میلادی کره شمالی بیش از 4 میلیارد دلار معادل 23 درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه های دفاعی کرده است. حدود 5 درصد جمعیت کره شمالی به عنوان نیروهای فعال در ارتش خدمت می کنند.

در حالی که افزایش هزینه های نظامی ظاهرا در تناقض با تلاش های رئیس جمهور کره جنوبی برای تعامل با کره شمالی است ولی تحلیلگران بر این باورند که این اقدام بیشتر تحت تاثیر سایر عوامل بوده است از جمله تغییر ترکیب جمعیتی کره جنوبی و روابط سئول با ایالات متحده.

از زمان جنگ کره در سال های 1950 تا 1953 میلادی، آمریکا روابط نظامی و امنیتی خود را با کره جنوبی تقویت کرده و هم اکنون بیش از 28500 نظامی آمریکایی در خاک کره جنوبی مستقر هستند.

علاوه بر این، جمعیت کره جنوبی در حال پیر شدن است و بنابر این جوانان کمتری برای خدمت در ارتش این کشور وجود خواهند داشت.

کره جنوبی قصد دارد تا سال 2025 میلادی تعداد نیروهای فعال در ارتش را از 599 هزار نفر به 500 هزار نفر کاهش دهد. دولت ترامپ، کره جنوبی را تحت فشار قرار داده است تا تسلیحات نظامی بیشتری از واشنگتن خریداری کرده و هزینه های بیشتری را برای نظامیان مستقر در این کشور بپردازد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: