کد خبر: ۸۲۶۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
تعداد بازدید: ۲۶۰
یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: بولتون امتیازاتی برای ایران داشت؛ وی یک چهره منفور و جنگ‌طلب در دنیا دارد و همین امر هم به گفتمان ایران برای منزوی کردن ایالات متحده کمک کرده است. دولت‌های قبلی آمریکا هیچ گاه لطفی به ما نکردند اما اینکه تظاهر به بشردوستی داشتند و با ادبیات دیپلماتیک حرف می‌زدند با امپراطوری رسانه‌ای و نفوذ کلام توانستند گفتمان ما را در افکار عمومی جهان تضعیف کنند.
بولتون به گفتمان ایران برای منزوی کردن ایالات متحده کمک کرد/ برای ما تغییر رفتار در میدان عمل ملاک است/ ترامپ باید هزینه مذاکره با ایران را بپردازد

به گزارش خبرداغ، سیدمحمد مرندی در گفت‌وگو با  ایلنا در واکنش و تحلیل اخراج جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از سوی دونالد ترامپ گفت: آنطور که ما پیش از این اقدام ترامپ می‌شنیدیم این بود که رئیس‌جمهور آمریکا در حوزه‌های مختلف از جمله مساله ایران با بولتون اختلاف نظر داشت؛ البته این را هم باید در نظر بگیریم که تصمیم گیری‌هایی که آمریکا اتخاذ می‌کند توسط رئیس‌جمهور است و مشاور امنیت ملی قادر به اتخاذ سیاست‌های کلان در هیچ حوزه‌ای نیست.

وی ادامه داد: بنابراین سیاست‌های اتخاذ و اعمال شده قطعا در حوزه اتفاق نظرهای دو نفر صورت گرفته است؛ برای همین هم فکر می‌کنم خیلی نباید به این اخراج اهمیت بدهیم.  

این استاد دانشگاه گفت: بولتون اتفاقا امتیازاتی برای ایران داشت؛ وی یک چهره منفور و جنگ‌طلب در دنیا دارد و همین امر هم به گفتمان ایران برای منزوی کردن ایالات متحده کمک کرده است. دولت‌های قبلی آمریکا هیچ گاه لطفی به ما نکردند اما اینکه تظاهر به بشردوستی داشتند و با ادبیات دیپلماتیک حرف می‌زدند با امپراطوری رسانه‌ای و نفوذ کلام توانستند گفتمان ما را در افکار عمومی جهان تضعیف کنند. 

وی افزود: علیرغم بحث سیاسی، یکی از ویژگی‌های دولت فعلی ایالات متحده این است که ما هرجا صحبت می‌کنیم، حتی برای رسانه‌ها و افراد معاند نیز مشکل است که ما را نقد کنند. 

مرندی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان یکی از دلایل اخراج بولتون را مواضع تند وی در قبال ایران و علاقه او به آغاز رویارویی نظامی دانست، گفت: فکر نمی‌کنم این استعفا بخاطر ایران باشد؛ هرچه که بود فکر نمی‌کنم فقط به خاطر ایران بود و از خیلی قبل‌تر می‌گفتند این اتفاق نهایتا به وقوع می‌پیوندد و بولتون کاخ سفید را ترک می‌کند. 

وی ادامه داد: بولتون در کاخ سفید اعمال قدرت می‌کرد و این مساله برای ترامپ قابل تحمل نبود و البته رئیس‌جمهور آمریکا در برکنار کردن مقامات دولت و حتی اطرافیانش رکورد شکانده است. بولتون در طول سه سال اخیر سومین مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود.  

این کارشناس مسائل آمریکا در تحلیل این گمانه‌زنی که گفته می‌شود ترامپ با اخراج بولتون در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل سعی در آرام کردن فضا داشته است نیز گفت: شاید این موضوع در گوشه ذهن ترامپ باشد اما این مساله چیزی را برای ما تغییر نمی‌دهد چرا که برای ما مهم تغییر رفتار آمریکا است. واشنگتن باید برجام را اجرا کرده، مانع اجرای آن توسط دیگران نشود و خسارت‌های وارد شده به توافق هسته‌ای را جبران کند؛ اینکه بولتون باشد یا نباشد برای ما تفاوتی نمی‌کند. 

مرندی در خصوص امکان تغییر در سیاست خارجی آمریکا گفت: بعید می‌دانم سیاست خارجی آمریکا تغییر کرده و اتفاق زیربنایی بیفتد. البته بالاخره روزی تغییر سیاست در آمریکا اتفاق می‌افتد و این کشور می‌فهمد از پس ایران بر نمی‌آید و تنها به خود هزینه تحمیل می کند؛ اینکه آن روز چه زمانی فرابرسد مشخص نیست اما آن روز امروز نیست.

وی افزود: ما آماده هستیم در صورت تغییر رفتار آمریکا رفتار خود را تغییر دهیم. ما بعد از تغییر ماهیت شوروی رابطه بهتری با روسیه برقرار کردیم و البته بعد از سقوط صدام حسین امروز رابطه ما با عراق عالی است. رفتار ما واکنشی به رفتار کشورهای متخاصم است. 

مرندی در خصوص جانشین احتمالی بولتون و مشاور بعدی امنیت ملی کاخ سفید گفت: حتی اگر جانشین بولتون فردی میانه‌رو و ملایم باشد باز هم شرایط تغییر نمی‌کند. برای ما تغییر رفتار در میدان عمل ملاک است. اینکه کسی بخواهد گلوی شما را بفشارد روشش مهم نیست. امروز ترامپ اصرار دارد با رئیس جمهور ما دیدار کند درنتیجه او باید هزینه این خواست را بپردازد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: