کد خبر: ۸۲۵۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۵
تعداد بازدید: ۳۰۱
تحقیقات جدید نشان می دهد جهش در «دی ان ای» فرآیند پیری را در افراد تسریع می کند.
جهش DNA پیری را سرعت می‌دهدبه گزارش خبرداغ به نقل از پرس اسوسیشنز ، دانشمندان متوجه شده اند جهش های دی ان ای در طول زندگی فرد می توانند سن بیولوژیکی و احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهند.

تغییرات DNA که به جهش های سوماتیک معروف هستند بر نحوه عملکرد سلول های بنیادی خون تأثیر می گذارد و به سرطان های خون و سایر بیماری‌های مرتبط با سن ارتباط دارد.


اکنون طبق پژوهش‌های محققان دانشگاه های ادینبورگ و گلاسکو، تغییرات دی ان ای سن بیولوژیک فرد (چند ساله بودن بدن) را بیشتر از میزان واقعی نشان می دهد.

دانشمندان با بررسی تغییرات و تأثیرات جهش های ژنتیک وضعیت بیش از هزار نفر را مطالعه کردند که اکنون در دهه های ۸۰ و ۹۰ زندگی خود به سر می برند. شرکت کنندگان تست هوشی مربوط به کودکان ۱۱ ساله را انجام دادند.

شرکت‌کنندگان در آزمایش ، متولد سالهای ۱۹۲۱ و ۱۹۳۶ بودند که دی ان ای آنها دچار جهش سوماتیک شده بود. سن بیولوژیک آنها تقریباً چهار سال از سن واقعی بیشتر بود. بر اساس این مطالعه ، تقریباً ۶ درصد افراد دی ان ای جهش یافته داشتند.

«تمیر چاندرا»، رهبر گروه واحد ژنتیک MRC دانشگاه ادینبورگ در این باره می گوید: قبلاً جهش های سوماتیک در سرطان مورد مطالعه قرار گرفته اند. اکنون یافته های ما نشان می دهد که آنها در بیماری های دیگر نقش دارند. این امر سبب می شود شیوه مطالعه ریسک ابتلا به بیماری نیز تغییر کند.

محققان شرکت کننده در این پژوهش اکنون قصد دارند رابطه میان تغییرات دی ان ای و تسریع فرآیند پیری را بیشتر بررسی کنند.
مهر

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: