کد خبر: ۸۲۵۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴
تعداد بازدید: ۳۱۹
فرودگر "چانگ-ای ۴" پس از فرود در سمت پنهان ماه، کاوشگری به نام "یوتو-۲ "(Yutu-۲) را به ماه فرستاد که مجهز به یک طیف‌سنج است که نورهای بازتابی را اندازه می‌گیرد اخیرا این کاوشگر موفق به کشف ماده‌ای ژل مانند در نیمه تاریک ماه شده است.
کشف ماده‌ای ژل مانند در سمت پنهان ماه

فرودگر "چانگ-ای ۴" پس از فرود در سمت پنهان ماه، کاوشگری به نام "یوتو-۲ "(Yutu-۲) را به ماه فرستاد که مجهز به یک طیف‌سنج است که نورهای بازتابی را اندازه می‌گیرد اخیرا این کاوشگر موفق به کشف ماده‌ای ژل مانند در نیمه تاریک ماه شده است.

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایسنا ، اخیرا یک ماده ژل مانند عجیب در سمت پنهان ماه توسط کاوشگر یوتو-۲ آژانس فضایی چین کشف شده است.

کاوشگر یوتو-۲ که در ژانویه سال جاری در سمت پنهان ماه قرار داشت، ماه گذشته این ماده را پیدا کرد اما اخبار این کشف تازه منتشر شده است.

این کاوشگر که بخشی از ماموریت قمری چانگ ای ۴ چین است، درست قبل از خاموش شدن موقت و به خواب رفتن، این ماده را در دهانه کشف کرد.

به گزارش پایگاه اسپیس، یکی از اعضای تیم که در حال مشاهده دوربین اصلی این کاوشگر بود موفق به مشاهده این دهانه کوچک که برخلاف بقیه سطوح ماه حاوی مواد رنگی بود، شد.

با دیدن این تصاویر دانشمندان تصمیم گرفتند تا برنامه ارسال یوتو۲ به سمت غربی ماه را به تعویق اندازند و در عوض به او دستور دادند تا این مواد عجیب را بررسی کند.

این مریخ نورد که با کاوشگر چانگ ای ۴ در ماه قرار دارد، با دقت به دهانه نزدیک شد و سپس متوجه این ماده ژل مانند رنگی شد.

سمت پنهان ماه

سمت پنهان ماه نیم‌کره‌ای از کرهٔ ماه است که به‌طور دائمی از کرهٔ زمین روی‌گردان است. سمت رو به زمین از کرهٔ ماه را سمت پیدای ماه می‌نامند.

 به نقل از دیلی میل،سمت پنهان ماه دارای دهانه‌های برخوردی فراوانی است ولی دریاوارهای کمی دارد. در این سمت از ماه کمتر حوضه‌ای یافت می‌شود که عمق آن به اندازه‌ای باشد که اجازه فوران‌های آتش‌فشانی و تشکیل دریاوارها را بدهد. به این خاطر، با وجود این‌ که دهانه‌های برخوردی زیادی در هر دو سمت ماه دیده می‌شود اما تفاوت‌ عمق‌ها باعث شده که دریاوارهای بزرگ بیشتر در سمت پیدای ماه تشکیل شوند. ظاهراً تعداد بارهایی که گدازه‌های زیرسطحی در سمت پیدای ماه به سطح رسیده‌اند بیشتر و آسان‌تر از سمت پنهان بوده‌ است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: