کد خبر: ۸۲۵۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
تعداد بازدید: ۸۷۰
محمد جعفر کبیری معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:
معاون تعاون وزارت تعاون: افتتاح ۶۴۳ طرح تعاونی در سراسر کشور با سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار و ۴۰۰میلیارد تومان، نشان از توانمندی و ظرفیت حوزه تعاون است.
حمایت از زنجیره های کسب وکار از اولویت های وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی است / باید از طریق قوانین حمایتی صادرات محصولات ایرانی به خصوص تعاونی ها را به بازارهای جهانی تسهیل کرد
به گزارش سرویس اقتصادی خبرداغ، «محمد کبیری»  معاون جوان وزیر تعاون روز شنبه در مراسم افتتاح ۶۴٣ طرح تعاونی در مجموعه تلاش، گفت: ...

بسمه ا... الرحمن الرحیم
خدارا شاکریم که فرصتی مهیا نمود تا خانواده بزرگ تعاون، این بار با حضور جمعی از عالی رتبه ترین مقامات دولتی و غیر دولتی گردهم آیند تا ضمن گرامیداشت هفته تعاون، ثمره تلاش تعاونگران بلند همت را از دو منظر به تماشا بنشینند. نخست افتتاح 643 طرح تعاونی در سراسر کشور با سرمایه گذاری بالغ بر 1.400 میلیارد تومان، آن هم در سالی که مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر بسیاری از کسب و کارها شده است. این، خود، نشان از توانمندی و ظرفیت عظیم خانواده تعاون است که همواره پشتیبان نظام اسلامی مان بوده و هستند. و دوم تقدیر از تعاونی های برتر ملی که از میانِ بیش از 21.000 تعاونی شرکت کننده در چهاردهمین دوره این رویداد ملی انتخاب شده اند.
هفته تعاون مصادف با ایامی است، آکنده از نام و مرام سالار شهیدان که برای احیای سنت جدش قیام کرد، سنتی برپایه تکمیل مکارم اخلاق. امروز، ما به عنوان خانواده بزرگ تعاون، عهد می بندیم اخلاق را سرلوحه کارمان قراردهیم و برای بهبود زندگی مردم تمام ظرفیت بخش مان را بکار گیریم. این امر محقق نمی شود مگر با دو رویکرد توسعه شفافیت و نوآوری.
مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت، بیش از پیش در اهداف ما جای دارد. ما توسعه شفافیت را از وظایف خود، اما متفاوت از افشاگری می دانیم. ما معتقدیم توسعه شفافیت باید موثر و پایدار و به صورت سیستمی در همه سطوح ایجاد شود. افتتاح سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون برای اولین بار در کشور، زیر ساخت مناسبِ این مهم را محقق نمود. انتشار تمامی قراردادهای صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در سامانه شفافیت، مورد دیگری در هیمن راستاست. همچنین با همراهی مدبرانه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی زمینه افزایش اهداف نظارتی و حسابرسی به بیش از 12 برابر سال گذشته فراهم گردیده است.
دومین رویکرد مهم، توسعه نوآوری در بخش است. امروز بخش تعاون در کشور باید با ادبیاتی بروز و عملکردی بهتر از رقبا، جایگاه مهم خود را در اقتصاد کشور احیا نماید. تنها راه تحقق این امر، بهره مندی از تجربیات گذشته و نیز توانمندی جوانان است. امروز نیازمند حضور گسترده جوانان و استارتاپ ها و مجموعه های نوآور در حوزه تعاونی هستیم. لذا با همکاری صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و صندوق نوآوری و شکوفایی در افتتاح نخسین صندوق ریسک پذیر بخش تعاون، بازوی اجرایی جدیدی برای معاونت تعاون جهت توسعه نوآوری ایجاد شده است. همچنین امروز با افتتاح نخستین مرکز نوآوری بخش تعاون در استان فارس و ایجاد مراکز نوآوری در استان های دیگر تا پایان سال جاری، شاهد ایجاد اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری در بخش تعاون خواهیم بود.
برای تقویت اقتصاد بومی "طرح تامین مالی خرد تضمین شده" با تضمین اصل سرمایه مردم گام مهمی برای اجرای پروژه های جدید و تکمیل پروژه های نیمه تمام دولت برداشته شد. سرمایه گذاری مردم در طرح های تعاونی، علاوه بر تامین مالی بهتر پروژه ها نسبت به وام های بانکی با بهره زیاد، امکان کسب سود از منافع اقتصادی پروژه ها را نیز فراهم می کند. هرکس با هر میزان سرمایه می تواند سهام دار این نوع تامین مالی  نوین باشد. رویکرد معاونت تعاون در دوره جدید، حمایت از زنجیره های کسب وکار بجای حمایت از شرکتها به صورت منفرد است و معتقدیم باید از فرصت ایجاد شده بواسطه تحریم های ظالمانه امریکا استفاده کرد و از طریق قوانین حمایتی صادرات محصولات ایرانی و خصوصا تعاونی ها را به بازارهای جهانی تسهیل نمود.
امروز باید از ظرفیت عظیم بخش تعاون بهره مند شد. ظرفیتی اثبات شده و قابل اتکا. ظرفیتی که 10% جمعیت شاغل در دنیا را در اختیار دارد. ظرفیتی شامل 3 ملیون تعاونی در جهان که 12% از مردم کره زمین حداقل در یکی از آنها عضویت دارند. اما متاسفانه در کشورمان از ظرفیت عظیم تعاونی ها به حد مطلوبی بهره برداری نمی کنیم. در شرایطی که دولت مطابق اصل 44 قانون اساسی ملزم به واگذاری بنگاه‌های اقتصادی خود به بخش غیر دولتی است، آیا تعاونی های دارای اهلیت مالی و مدیریتی بهترین گزینه نیستند؟ خوشبختانه با پیشنهاد مقام عالی وزارت تعاون و موافقت رئیس جمهور محترم، اولویت تعاونی ها در واگذاری شرکت های دولتی محقق خواهد شد.
باید در نظر داشت تحقق اهداف و اجرای برنامه های توسعه ای بخش، نیازمند تقویت بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون است. امید است با اجرای بند 29 اصل 44، مطالبات بخش تعاون از دولت که به بیش از 18.200 ملیارد تومان رسیده است در قالب تقویت نهادهای مذکور منجربه توسعه بخش شود.
آنچه مطرح شد، گوشه ای از فعالیت های بخش تعاون در دوره جدید است. اما راه پیش رو طولانی است و وظیفه سنگینی بر دوش ماست. معتقدیم ایجاد نوآوری در بخش، مبارزه با فساد و توسعه شفافیت، ایجاد اشتغال پایدار منطقه ای و بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت مردم، تنها با همکاری ذینفعان از جمله اتاق های تعاون ،اتحادیه ها ،خانه تعاونگران و انجمن علمی تعاون، بهره مندی از تجربیات گذشتگان و استفاده از ظرفیت نیروهای جوان محقق خواهد شد. عزم ما جدی است و در این مسیر دست یاری به سوی همگان دراز می کنیم، فارغ از سلایق و گرایش ها، متحد برای ایرانی آباد.
در پایان مجددا گرامی میداریم آغاز هفته تعاون را در سال 1398 با حضور جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول محترم رئیس جمهور و این حضور را نشانه ای از اهمیت بخش تعاون و توجه ویژه دولت به این حوزه می دانیم، و همچنین تشکر میکنیم از جناب آقای دکتر شریعتمداری وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی که با توجهات ویژه خود به بخش تعاون، نقش بسزایی در پیشبرد اهداف این بخش دارند. والسلام علیکم و رحمت الله
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: