کد خبر: ۸۲۳۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
تعداد بازدید: ۳۲۹
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ارگ تاریخی میشیجان خمین که به‌تازگی مرمت و بازسازی شده است، بازدید کرد.
بازدید رئیس سازمان میراث‌فرهنگی از ارگ تاریخی میشیجان خمین
به گزارش خبرداغ به نقل از میراث‌آریا، دکتر علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جریان سفر خود به استان مرکزی از ارگ تاریخی میشیجان خمین که متعلق به دوره قاجاریه است، بازدید کرد.

دکتر مونسان با همراهی تعدادی از مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی و جمعی از مدیران استان مرکزی از بخش‌های مختلف این ارگ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت مرمت این ارگ تاریخی قرار گرفت.

این عمارت ارزشمند و تاریخی در زمینی هشت‌ضلعی به وسعت حدود یک هکتار در کنار امامزادگان عبدالله و یحیی روستای میشیجان از توابع شهرستان خمین واقع شده است.

ساختمان اصلی این بنا در دو طبقه به‌شکل چهارضعلی با نمای گچ و آجر به عنوان محل اقامت امیرحشمت از نوادگان قاجار در وسط عمارت قرار گرفت و ضلع شمالی و غربی محوطه گلخانه، مطبخ، انبار غلات، حیاط خلوت و محل اسکان خادمین تعبیه شده بود و جنوب محوطه نیز کالسکه خانه با سقی چهار گنبدی قرار داشته است.

این عمارت در قسمت شمال و جنوب خود دارای دو برج دیده بانی بوده است و هشتی ورودی نیز در قسمت جنوب شرقی بنا واقع شده است و در زیر اتاق شمالی هشتی نیز یک سیاهچال وجود داشت که برای زندانی کردن افراد مورد استفاده بوده است.

ارگ میشیجان به لحاظ اهمیت تاریخی خود در سال 1386 به شماره 29705 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد و کار مرمت و بازسازی آن نیز از سال 1394 توسط بخشی خصوصی و با نظارت سازمان میراث فرهنگی آغاز و در سال 1397 به پایان رسید.

این عمارت طی سه سال با حجم سرمایه گذاری 17میلیارد و 300میلیون ریال و اشتغال‌زایی برای 50 نفر مرمت و بازسازی شد و مجتمع گردشگری و تفریحی آن نیز دارای 15 اتاق و 30 تخت است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: