کد خبر: ۸۲۳۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳
تعداد بازدید: ۴۵۱
آمریکا خواهان ادامه توقیف و ضبط نفتکش گریس-۱ شد
در حالیکه انتظار می‌رفته دولت جبل الطارق نفتکش گریس-۱ حامل نفت ایران را از توقیف آزاد کند، دولت ایالات متحده دادخواستی را برای ادامه توقیف و ضبط این نفتکش به دادگاه عالی جبل‌الطارق تسلیم کرده است.
جبل الطارق: واشنگتن می‌خواهد نفتکش ایرانی به نفع آمریکا توقیف شود

یک مقام رسمی جبل الطارق به یورونیوز گفت که واشنگتن می‌خواهد نفتکش ایرانی گریس-۱ به نفع آمریکا توقیف شود. دادگاه عالی جبل الطارق که قرار بود صبح امروز درباره ادامه یا عدم ادامه توقیف این نفتکش تصمیم بگیرد تا ساعاتی دیگر در خصوص درخواست رسمی آمریکا رای خود را صادر خواهد کرد.

به گزارش خبرداغ ؛ دولت محلی جبل الطارق، امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمریکا خواستار ادامه توقیف گریس-۱ شده است. وزارت دادگستری آمریکا طی درخواستی اتهام‌های جدیدی را در این رابطه مطرح کرده است.»

پیش از این یک منبع آگاه که نامش ذکر نشده است به رویترز گفته بود: «نفتکش توقیف شده گریس-۱ که حامل نفت خام ایران بود، احتمالا طبق تصمیم دادگاهی که امروز پنجشنبه ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) برگزار می‌شود، اجازه خواهد یافت که جبل الطارق را ترک کند.»

روزنامه سان چاپ بریتانیا روز گذشته، به نقل از یک منبع نزدیک به فابیان پیکاردو، رئیس دولت محلی جبل‌الطارق، گفته بود که نفتکش گریس-۱ روز پنجشنبه آزاد خواهد شد و دولت محلی درخواست تمدید دوباره حکم توقیف این ابرنفتکش را ارائه نمی‌دهد. طبق نوشته این رسانه مسئولان محلی، هم اکنون قانع شده‌اند که این کشتی دیگر راهی سوریه نمی‌شود.

نیروی دریایی بریتانیا چهارم ژوئیه (۱۳ تیر) با اعلام این که کشتی گریس-۱ در حال حمل نفت به پالایشگاهی در سوریه بوده است و این اقدام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض می‌کند، این ابرنفتکش را در آب‌های جبل‌الطارق توقیف کردند. این ابرنفتکش از ایران حرکت کرده بود و حامل نفت خام بود. ایران در اعتراض به توقیف این ابرنفتکش، سفیر بریتانیا در تهران را به وزارت امور خارجه احضار و اعلام کرد که مقصد گریس-۱ سوریه نبوده است.

جبل‌الطارق یکی از ۱۴ قلمرویی است که جزو سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا و تحت قیمومیت و حاکمیت این کشور محسوب می‌شود.

چندی پیش گزارش شده بود که یک سازمان در اسرائیل هم جهت دریافت غرامت از ایران، خواستار مصادره کشتی هستند و در نظر دارند دادخواستی را در این زمینه تسلیم مراجع قضایی جبل‌الطارق کنند. در مورد این دادخواست و پیگیری احتمالی آن هنوز جزئیاتی منتشر نشده است.

این نفتکش قاعدتا در اجاره دولت ایران و محموله نفتی آن نیز متعلق به دولت بوده است و معمولا پیگیری شکایات حقوقی علیه دولت‌ها در اکثر محاکم خارجی آسان نیست.

به نوشته بی بی سی، احتمال آزادی گریس-۱ روز سه شنبه این هفته برای اولین بار مطرح شد و برخی منابع با اشاره با علایم ارسالی نفتکش گفتند که جبل‌الطارق آن را آزاد کرده است و یک مقام دریانوردی دولتی ایران نیز از حل و فصل اختلاف با بریتانیا در مورد این نفتکش خبر داد.

مراجع رسمی جبل‌الطارق این خبرها را نادرست خواندند و یادآور شدند که نفتکش با حکم دادگاه در توقیف و دادگاه در روز پنجشنبه در مورد تمدید توقیف یا رفع توقیف از آن تصمیم خواهد گرفت.

تحریم‌های نفتی ایالات متحده باعث شده است بسیاری از طرف‌های معامله نفتی ایران مایل به خرید نفت از نباشند. به همین دلیل، ایران امکانات دیگری را به منظور دور زدن این تحریم‌ها به کار گرفته است.

در پی از سرگیری تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، برخی مقامات ایرانی هشدار دادند که اگر صادرات نفت ایران قطع شود، ادامه صادرات نفت سایر کشورهای منطقه خلیج فارس با مشکل مواجه خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: