کد خبر: ۸۲۳۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
تعداد بازدید: ۳۷۰
حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران با رد هرگونه آلودگی آب مزارع جنوب تهران و بویژه حوزه ری با آب فاضلاب می‌گوید: کشاورزان ری دارای سند رسمی حقابه‌ای هستند که از قدیم از حوضه آبریز البرز، سد کرج، جاجرود و رودخانه کن تأمین می‌شود.
مزارع صیفی و سبزی با فاضلاب آبیاری نمی‌شوندبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه ایران: حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران با رد هرگونه آلودگی آب مزارع جنوب تهران و بویژه حوزه ری با آب فاضلاب می‌گوید: کشاورزان ری دارای سند رسمی حقابه‌ای هستند که از قدیم از حوضه آبریز البرز، سد کرج، جاجرود و رودخانه کن تأمین می‌شود.

حالا همین حقابه به آب شرب مردم تهران تبدیل شده است که بعد به‌صورت آب فاضلاب دوباره به‌همین جریان بر می‌گردد. اما این آب فاضلاب به زمین‌های سبزی و صیفی نمی‌رود و تنها محصولات صنعتی و غلات مثل گندم و جو و ذرت با این آب آبیاری می‌شود که آن هم به گفته کارشناسان بهداشت، مشکلی ندارد. مردم مطمئن باشند که فرمانداری، اداره جهاد و وزارت بهداشت مانع آبیاری زمین‌های سبزی و صیفی با آب فاضلاب می‌شوند البته ممکن است تخلفی رخ دهد که آن هم زیاد نیست.

به‌گفته وی، مزارع جنوب تهران و ری بویژه در مناطق فشافویه، قلعه نو و کهریزک با آب چاه و قنات آبیاری می‌شوند البته روان آب‌هایی هم از مسیر رودخانه کن، کرج و سد امیرکبیر به این حوضه ریخته می‌شود، اما مسأله اینجاست که در طول مسیر آلوده می‌شوند، چراکه مردم رعایت نمی‌کنند و حتی کارخانجات و واحدهای صنعتی هم فاضلاب را به داخل همین روان آب‌ها می‌ریزند.

خلیل آبادی با انتقاد از تخریب قنات‌های تهران در طول این سال‌ها و بویژه بعد از حفر کانال‌های مترو می‌گوید: در تهران زمانی 5 هزار حلقه چاه وجود داشت. مادر چاه‌ها هم در بازار تهران، دروازه دولاب و میدان اعدام بود اما متأسفانه روی این قنات‌ها، ساخت و ساز کردند و همین موجب شد تا آب چاه‌ها با روان آب‌های سطحی مخلوط شده و آلوده شوند. اما همین آب آلوده هم اجازه ورود به مزارع را ندارد. احتمالاً بحثی که گفته می‌شود مزارع جنوب تهران آلوده است هم از همین موضوع نشأت می‌گیرد. سال گذشته آبی را که به مزارع صیفی و سبزی می‌رفت آزمایش کردیم و متوجه شدیم که آلوده نیست. حتی آبی که به مزارع محصولات صنعتی می‌رفت هم مشکل حادی نداشت.

وی درباره آب نهر فیروزآباد هم این‌طور توضیح می‌دهد: از آب این نهر برای مزارع غلات و ذرت استفاده می‌شود. حتی در زمین‌های زراعی اطراف اتوبان امام علی هم اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید در کنار آب فاضلابی که از وسط اتوبان می‌گذرد، آب سالمی هم عبور می‌کند که از آب قنات سرچشمه می‌گیرد. مزارع اطراف از این آب سالم آبیاری می‌شوند.

این عضو شورا با اشاره به بی‌توجهی مسئولان برای توسعه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب می‌گوید: در ری فقط یک تصفیه خانه فاضلاب وجود دارد که آب آن‌ هم به زمین‌های زراعی ورامین می‌رود. اما این آب بیش از سهم این شهر به کشاورزان اختصاص می‌یابد، این درحالی است که کشاورزان ری با مشکل تأمین آب سالم مواجهند. تصفیه‌خانه‌های غرب تهران هم از این آب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کنند و هیچ آبی به کشاورزان نمی‌فروشند. البته آب فاضلابی که به‌ سمت جنوب تهران می‌رود از نهر فیروزآباد، نهر سرخه حصار و نهر کن می‌گذرد که باید تصفیه خانه داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: