کد خبر: ۸۲۲۹۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
تعداد بازدید: ۳۸۹
گزارش روزنامه «دنیای‌اقتصاد» درباره راه بدون‌ هزینه اما پرفایده برای شارژ «شادی» در خانوارها را بخوانید.
پیامد مثبت دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته

به گزارش خبرداغ، گزارش روزنامه «دنیای‌اقتصاد» درباره راه بدون‌ هزینه اما پرفایده برای شارژ «شادی» در خانوارها را بخوانید.

در این گزارش آمده است:

دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته در قالب یک طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، در حالی‌که مقطع فعلی یک فوریت برای تنظیم تعطیلات در تقویم رسمی ایجاد کرده است. «تعطیلات دو روزه آخر هفته» موضوعی است که گره‌های ذهنی برای اقشار مختلف جامعه ایجاد کرده که یکی از آنها تصور زیاد بودن تعطیلات کشور ما نسبت به سایر کشورها است.

بر خلاف تصور آمارها نشان می‌دهد تعداد تعطیلات آخر هفته و مناسبتی در اکثر کشورهای جهان بین ۱۱۰ تا ۱۲۹ روز اما در ایران با احتساب ۲۶ روز تعطیلی رسمی و ۵۲ روز تعطیلی جمعه تعداد آن تنها به ۷۸ روز می‌رسد و حتی اگر پنج شنبه‌های نیمه‌تعطیل نیز به آن اضافه شود تعطیلات ایران ۱۰۴ روز می‌شود. بنابراین با دو روزه شدن تعطیلی آخر هفته در ایران کل تعطیلات به ۱۲۵ روز خواهد رسید که بازهم از تعطیلات عمده کشورها کمتر است.

نایب‌رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می گوید: دو روز تعطیلی می‌تواند جمعه و شنبه باشد، زیرا در کشورهای مسلمان هم عموما جمعه و شنبه تعطیلی رسمی آخر هفته تعیین شده است و هیچ‌کدام پنج شنبه تعطیل نیستند، برخی دیگر از کشورها شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و ما جهت ارتباط بین‌المللی بیشتر و در روند جهانی شدن باید تعطیلات آخر هفته خود را با آنها تا حد امکان مشترک و هم راستا کنیم.

اخیرا مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان «تعطیلی روز پنج‌شنبه کلیه مراکز اداری و آموزشی و قضایی در کلیه استان‌ها و شهرستان‌ها مانند تهران» را تدوین کرده که به موجب آن کلیه مراکز اداری و قضایی در استان‌ها و نیز شهرستان‌ها مانند تهران روزهای پنج‌شنبه از تاریخ تصویب این قانون تعطیل می‌شود.

دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته ۷ اثر مثبت دارد: در حال حاضر برای ایجاد نشاط، افزایش ارتقای بهره‌وری افراد در محیط کار و رونق بخشیدن به چرخه اقتصاد گردشگری داخلی باید تعطیلات آخر هفته را دو روزه کرد تا موجب فرصت زمانی منظم برای سفر، تفریح و گردشگری شود و از این طریق تعداد سفرهای هر خانوار را نیز افزایش دهد و با افزایش شادی و نشاط و تخلیه انرژی منفی ناشی از «فقط کار»، راندمان کاری افراد افزایش یابد.

سفر و گردشگری و تفریح موجب بالا رفتن روحیه افراد و کارکنان می‌شود. از طرفی تعطیلات دو روزه آخر هفته می‌تواند بازار شهرهای جذاب گردشگری داخلی پرتقاضا را ساماندهی کند، زیرا بازار گردشگری شهرهای جذاب به لحاظ حجم نقاضا گردشگری واقعی نیست که علت اصلی آن منظم نبودن و عدم پایداری متداول است.

با افزایش تقاضای گردشگر در شهرهای مختلف ناشی از دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گردشگری نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت. علاوه بر آن با دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته، مسافران از آزار کهنه «ترافیک» در تعطیلات مناسبی خلاص می‌شوند، زیرا تحت تاثیر این دو روزه شدن تعطیلات در آخر هفته حجم سفرها در طول سال تقسیم می‌شود، به‌طوری که اگر هر خانوار در سال مثلا ۴ بار فرصت سفر ناشی از تعداد محدود تعطیلات مناسبتی را داشته، در شرایط جدید (دو روزه شدن تعطیلات آخرهفته) تعداد فرصت‌های آنها برای سفر افزایش می‌یابد که با این روند علاوه بر زمان در مصرف بیش از حد سوخت نیز صرفه جویی خواهد شد.

فعالان اقتصادی موافق چرخش این طرح هستند و معتقدند تعیین کدام روزها برای تعطیلات آخر هفته گام دومی است که دولت باید درخصوص آن صحبت کند و در گام اول باید ابتدا دو روزه شدن تعطیلات را تصویب کند؛ زیرا تجربه نشان داده با پرداختن به تعیین روز و اختلاف نظرهای موجود برای آن نه تنها در حوزه تعیین روز به نتیجه نمی‌رسند، بلکه اصل ماجرا که تصویب تعطیلی دو روزه است نیز همچنان به تعویق می‌افتد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: