کد خبر: ۸۲۲۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
تعداد بازدید: ۳۱۳
تازه‌ترین داده‌های رسمی نشان می‌دهد که مردم در خرداد ماه امسال از نظر مبلغی کمتر در کارتخوان‌های فروشگاهی کارت کشیدند.
مبلغ تراکنش‌های کارتی نزولی شدبه گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه ایران: تازه‌ترین داده‌های رسمی نشان می‌دهد که مردم در خرداد ماه امسال از نظر مبلغی کمتر در کارتخوان‌های فروشگاهی کارت کشیدند.

در خرداد ماه 1398 بالغ بر 2 میلیارد و 196 میلیون تراکنش با ارزش 239 هزار و 79 میلیارد تومان در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به اردیبهشت ماه رشد 2.48 درصدی در تعداد و منفی 13.37 درصدی در ارزش ریالی داشته است.

بازگشت به سال 97

مردم ایران در سال گذشته 21 میلیارد و 768 میلیون بار(تراکنش) به ارزش 2588 هزار و 700 میلیارد تومان کارت کشیدند. در سال‌های اخیر با رشد خدمات بانکداری الکترونیکی و توسعه ابزارهای الکترونیک، کارت‌های بانکی به تدریج جای اسکناس و سکه را در مبادلات مالی گرفته است. درحالی که در سال گذشته نسبت اسکناس و مسکوک در دست مردم 2.58 درصد کل نقدینگی کشور بوده این نسبت تنها برای تراکنش‌های کارتی (به غیراز خودپردازها) 11.24 درصد بوده است. ارزش تراکنش‌های کارتی درسال‌های اخیر به قدری افزایش یافته که سهم ارزشی آن به تولید ناخالص داخلی کشور 119 درصد شده است.

علاوه بر این، دلیلی برای توسعه بانکداری الکترونیک در سالیان اخیر، گشت و‌ گذاری در لابه لای اعداد و ارقام تراکنش‌های کارتی، دماسنج حال و هوای اقتصادی نیز محسوب می‌شود. میزان رشد یا افزایش تعداد و ارزش تراکنش‌ها و سهم ابزار مختلف شامل کارتخوان، ابزار موبایلی و اینترنتی نشانگر سمت و سوی اقتصاد خانوارهاست. همچنین سهم دهک‌های قیمتی در این تراکنش‌ها نیز گویای رفتار اقتصادی اقشار مختلف از کم درآمدها تا پردرآمدهاست.

افزایش گرایش به موبایل و اینترنت

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک)، درمجموع، تراکنش‌های کارتی کشور با استفاده از سه ابزار دستگاه‌های کارتخوان، موبایل و اینترنت انجام می‌شود. بررسی سهم بازار این ابزار در سال گذشته نشان می‌دهد که گرایش به استفاده از ابزارهای موبایلی و اینترنتی نسبت به دستگاه‌های کارتخوان یا همان پوز افزایش یافته است. دراین سال درحالی که سهم کارتخوان‌ها 4.43 درصد کاهش یافته ،سهم ابزار اینترنتی 1.18 درصد و ابزار موبایلی 3.25 درصد بیشتر شده است.

طبق این گزارش، در مجموع 9 میلیون و 639 هزار و 215 ابزار تراکنش در کشور وجود دارد که کارتخوان با بیش از 7.3 میلیون دستگاه 76 درصد از سهم بازار را دارد. پس از آن ابزارموبایلی با یک میلیون و 187 هزار دستگاه 12.3 درصد و ابزارهای اینترنتی با یک میلیون و 126 هزار دستگاه 11.6 درصد دراین بازار سهم دارند. از نظر تعداد تراکنش‌ها سهم کارتخوان‌ها 88.85 درصد، موبایل 6.06 درصد و اینترنت 5.08 درصد اعلام شده است.

اما از لحاظ مبلغی سهم کارتخوان‌ها به 90.71 درصد می‌رسد و از طریق اینترنتی و موبایلی به ترتیب سهمی معادل 8.95 و 0.34 درصد را دارا هستند. دراین سال 94.7 درصد از ارزش تراکنش‌ها مربوط به خرید کالا و خدمت و 5.2 درصد متعلق به پرداخت قبض و خرید شارژ بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: