کد خبر: ۸۲۲۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴
تعداد بازدید: ۳۴۷
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: مقایسه ذخایر درجای نفت و گاز ایران در سال ۹۷ با سال ۵۷ نشان می‌دهد با وجود برداشت و مصرف مستمر ذخایر، به واسطه اکتشاف‌ها و جایگزینی‌های انجام شده، میزان ذخایر نفت درجای کشور با میزان این ذخایر در ۴۰ سال قبل برابری می‌کند و ذخایر درجای کنونی گاز نیز هشت برابر میزان این ذخایر در سال ۵۷ است.
مصرف و برداشت ۴۰ ساله، ذخایر نفت و گاز ایران را کاهش داد؟به گزارش خبرداغ، صالح هندی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: مقایسه ذخایر درجای نفت و گاز ایران در سال ۹۷ با سال ۵۷ نشان می‌دهد با وجود برداشت و مصرف مستمر ذخایر، به واسطه اکتشاف‌ها و جایگزینی‌های انجام شده، میزان ذخایر نفت درجای کشور با میزان این ذخایر در ۴۰ سال قبل برابری می‌کند و ذخایر درجای کنونی گاز نیز هشت برابر میزان این ذخایر در سال ۵۷ است.

وی در تشریح جزئیات بیشتر افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی رایج بود که نفت و گاز مملکت ۲۰ سال دیگر تمام می‌شود، اما یک مقایسه ساده نشان می‌دهد ذخایر درجای نفت و گاز کشور نه تنها نسبت به ۴۰ سال پیش کاهش نیافته، بلکه حتی ذخایر گازی ما نسبت به آن زمان هشت برابر است.

هندی دستیابی به این میزان ذخایر را مرهون فعالیت‌های اکتشافی دانست و افزود: در طول ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی، در مجموع ۷۳ میدان نفت و گاز جدید مشتمل بر ۳۶ میدان نفتی و ۳۷ میدان گازی کشف شده است، همچنین ۳۶ لایه جدید در میدان‌های کشف‌شده پیشین شناسایی شده و با حفر چاه‌های تحدیدی حجم هشت لایه مخزنی نیز در این مدت افزایش یافته است.

وی افزود: نتایج حاصل از اکتشافات نفت و گاز نشان می‌دهد که ۲۵ درصد ذخایر نفتی در دوران پس از پیروزی انقلاب کشف شده و در بخش گاز، عمده اکتشاف‌ها (۷۵ درصد) مربوط به دوران پس از پیروزی انقلاب بوده است.

بر اساس اعلام مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، هم‌اکنون از مجموع ذخایر نفتی کشف شده، ۴۵ درصد توسعه نیافته است که این مقدار در بخش گاز به ۷۷ درصد می‌رسد.

در همین حال شرکت ملی نفت ایران نیز اعلام کرد: با توجه به برخورداری کشور از ذخیره قابل استحصال گاز به میزان حدود ۳۳ تریلیون مترمکعب و تولید تجمعی سالانه فعلی حدود ۰.۳ تریلیون مترمکعب، ذخایر گازی موجود برای تامین نیاز کشور تا بیش از ۵۰ سال آینده کافی خواهد بود. افزون بر این، ظرفیت‌های گازی اکتشافی که در آینده به میزان ذخایر گازی کشور افزوده خواهد شد نیز می‌تواند پاسخگوی روند تقاضای گاز باشد.

درهمین حال شرکت ملی نفت ایران یادآور شده است که دارا بودن این حجم عظیم از ذخایر و اولویت‌بخشی به تامین و عرضه گاز طبیعی با قیمت ارزان، نباید فرهنگ غلط مصرف‌گرایی و تلقی نادرست عرضه کافی برای هر مقدار از مصرف گاز را در جامعه ترویج کند. بر اساس اعلام این شرکت، هم‌اکنون میزان مصرف انرژی در کشور در بخش‌های مختلف اعم از خانگی، تجاری، صنعتی حدود ۴ برابر میانگین مصرف جهانی و میزان مصرف گاز حدود ۳ برابر میانگین مصرف جهانی است که به‌طور قطع موجب هدررفت منابع انرژی کشور در درازمدت خواهد شد.

منبع: واحد مرکزی خبر

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: