کد خبر: ۸۲۱۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
تعداد بازدید: ۴۲۴
بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین الملل:
علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین الملل درباره اینکه آیا این تحریم، باعث خواهد شد تا ظریف حتی نتواند در اجلاس پیش روی سازمان ملل شرکند یا خیر، گفت: هنوز میزان و حدود تحریم را کاملا مشخص نکرده اند و گفته اند که دارایی‌های آقای ظریف و وابستگان ایشان در آمریکا توقیف خواهد شد، ولی اینکه ایشان نتواند در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند، هنوز صحبتی درباره اش نشده و آمریکا این کار را هم نخواهد کرد. این کار عملی نخواهد شد، زیرا ما شاهد هستیم که وزیر خارجه کره شمالی و کوبا هم در این مجمع شرکت می‌کنند؛ در واقع مجمع سازمان ملل، مسئله خود آمریکا نیست.
تحریمی مانند تحریم ظریف در دیپلماسی نوین بسیار محدود است؛ از زمان هیتلر به بعد چنین چیزی دیده نشده / هنوز درمورد سفر ظریف برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل منعی ایجاد نشده؛ آمریکا چنین منعی ایجاد نخواهد کرد / تا انتخابات ۲۰۲۰ تحولی در روابط ایران و آمریکا رخ نخواهد داد / احتمال پیروزی مجدد ترامپ ۸۰ درصد است

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ۹ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، را مورد تحریم قرار داده است.

به گزارش خبرداغ ، علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار «انتخاب» درباره اینکه آیا این تحریم، باعث خواهد شد تا ظریف حتی نتواند در اجلاس پیش روی سازمان ملل شرکند یا خیر، گفت: هنوز میزان و حدود تحریم را کاملا مشخص نکرده اند و گفته اند که دارایی‌های آقای ظریف و وابستگان ایشان در آمریکا توقیف خواهد شد، ولی اینکه ایشان نتواند در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند، هنوز صحبتی درباره اش نشده و آمریکا این کار را هم نخواهد کرد. این کار عملی نخواهد شد، زیرا ما شاهد هستیم که وزیر خارجه کره شمالی و کوبا هم در این مجمع شرکت می‌کنند؛ در واقع مجمع سازمان ملل، مسئله خود آمریکا نیست.

هنوز برای سفر ظریف برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل منعی ایجاد نشده
او ادامه داد: البته آمریکا می‌تواند چنین کاری کند به خاطر اینکه سرزمین خود آنهاست و آن‌ها می‌توانند تشخیص دهند که این کار انجام شود یا نشود، ولی به نظر می‌رسد که در این خصوص هنوز تصمیم قاطع گرفته نشده و در بیانیه هم به این موضوع اشاره نشده است؛ بنابراین هنوز برای رفت و آمد آقای ظریف برای شرکت در مجمع عمومی منعی صادر نشده. البته ایشان نمی‌تواند به صورت معمولی به آمریکا برود، اما در مورد مجمع عمومی، چون یک رسم دیپلماتیک است و به سیاست‌های آمریکا ربطی ندارد، ولی با همه این احوال، طبق موازین حقوق بین الملل عمومی، حتی آمریکا می‌تواند از ورود ایشان به مجمع عمومی هم جلوگیری کند.

سابقه تحریمی مانند تحریم ظریف از زمان هیتلر به بعد دیده نشده
بیگدلی درباره پیش بینی خود از احتمال ایجاد مانع در سفر ظریف به اجلاس سازمان ملل گفت: قاعدتا نباید این کار را بکند و در بیانیه هم به آن اشاره نشده. ولی منافع ملی هر کشوری در صدر همه امور قرار دارد. البته قاعدتا این تحریم هم نباید عملی می‌شد، زیرا تنها منفذ دیپلماتیک وزیر امور خارجه است و به همین دلیل سابقه این کار در دیپلماسی نوین بسیار بسیار محدود است و به جز دوره محدودی که در زمان هیتلر این کار را می‌کردند، بعد از آن هیچ وقت چنین چیزی با این شکل و صورت و با این خشونت عملی نشده.

تحریمی مانند تحریم ظریف در دیپلماسی نوین بسیار محدود است؛ از زمان هیتلر به بعد چنین چیزی دیده نشده / هنوز برای سفر ظریف برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل منعی ایجاد نشده؛ آمریکا چنین منعی ایجاد نخواهد کرد / دو عامل تحریک آمریکا برای تحریم ظریف، عکس ظریف با رهبری و صحبت مستقیم ظریف با مردم آمریکا بود / تحریم ظریف در داخل ایران به نفع تفکری شد که از مذاکره با آمریکا خودداری می‌کردند / تا انتخابات ۲۰۲۰ تحولی در روابط ایران و آمریکا رخ نخواهد داد / احتمال پیروزی مجدد ترامپ ۸۰ درصد است / ترامپ به چین اعلام کرده که اگر منتظر انتخابات بعدی هستید، اشتباه می‌کنید؛ شاید این گوشه‌ای بود که به ایران هم زده

تحریم ظریف در داخل ایران به نفع تفکری شد که از مذاکره با آمریکا خودداری می‌کردند
بیگدلی ادامه داد: همه این حرف‌ها بی معنا بود و مبنای سیاسی نداشت. این تنوع گرایی و سرگردانی که در دیپلماسی آمریکا وجود دارد، مقداری شرایط را نه تنها برای ایران بلکه برای دنیا مبهم کرده. این تصمیم تصمیم بسیار نابجایی بود و آخرین روزنه دیپلماسی ما با آمریکا بسته شد و این چیزی بوده که خود آمریکا می‌خواست؛ بنابراین در داخل ایران فضا به نفع تفکری شد که از مذاکره با آمریکا خودداری می‌کردند. اشتباه آمریکا در این است که ایران را در حالت انقباضی قرار داد و کاملا به نفع تفکری شد که می‌گفتند راهی برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد.

تا انتخابات ۲۰۲۰ تحولی در روابط ایران و آمریکا رخ نخواهد داد / احتمال پیروزی مجدد ترامپ ۸۰ درصد است
او همچنین درباره پیش بینی خود از تاثیر این تحریم بر روابط ایران و آمریکا گفت: با این نظر که تا انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا تحولی در روابط ایران و آمریکا رخ نخواهد داد، موافقم. ولی آن سوی قضیه این است که همین حالا شاید بالای ۸۰ درصد زمینه‌های پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات فراهم است. به این دلیل که ترامپ در سیاست داخلی موفق بوده. امکانات اقتصادی، کاهش میزان بیکاری، بالا رفتن دستمزدها، کاهش مالیات برای صاحبان صنایع، همه این‌ها خیلی موفقیت آمیز بوده. ترامپ اجازه نداده که قیم بنزین که برای آمریکا از نان مهمتر است بالا برود.

۳۵ درصد جمعیت آمریکا سفیدپوستان نومحافظه کار هستند؛ این‌ها پابه جفت در کنار ترامپ ایستاده اند
او افزود: بنابراین وضعیت داخلی ترامپ وضعیت رضایت بخشی است. اگرچه این رضایت بخشی فقط در ۳۵ درصد جمعیت آمریکا طرفدار دارد که این ۳۵ درصد تقریبا همان سفیدپوستان نومحافظه کار آمریکایی هستند که پابه جفت در کنار ترامپ ایستاده اند. البته آمریکا به جز دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری خواه، یک حزب تقریبا لیبرالیستی دارد که این‌ها سرگردانند و خاستگاه معین اجتماعی ندارند و بنابراین به یکی از این دو حزب کشیده می‌شوند و هر دو حزب تلاش می‌کنند که جمعیت وابسته به حزب لیبرترین‌ها را به سمت خود بکشانند. ولی آن جمعیت ۳۵ درصدی همچنان در جرگه ترامپ باقی مانده اند.

ترامپ به چین اعلام کرده که اگر منتظر انتخابات بعدی هستید، اشتباه می‌کنید؛ شاید این گوشه‌ای بود که به ایران هم زده
بیگدلی همچنین گفت: ترامپ اخیرا به چین اعلام کرد که اگر منتظر انتخابات بعدی هستید، اشتباه می‌کنید و بیایید مذاکرات را همین حالا شروع کنیم که اگر در دور بعدی من انتخاب شوم، شرایط مذاکره برای شما سخت‌تر خواهد شد. شاید این گوشه‌ای بود که به ایران هم زده است؛ بنابراین اکنون نمی‌توانیم در دوره دوم ترامپ در صورت پیروزی، چه اتفاقی می‌افتد، اما ایران تصمیم دارد که تا انتخاب ۲۰۲۰ که یک سال و چند ماهی از آن باقی مانده، دست به مذاکره نزند، طبیعی است که در دوره دوم سخت گیری‌های بیشتری هم وجود داشته باشد؛ بنابراین هم برای ما و هم برای آمریکا شرایط ابهامی کامل در روابط ما و آمریکا وجود دارد که راه حلش بسیا بسیار نامشخص است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: