کد خبر: ۸۲۱۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
تعداد بازدید: ۵۰۰۹
اثار رواني مثبت اين اقدام در كوتاه مدت ، با شوك ناشي از سردرگمي مردم در محاسبه اين تغييرات و بررسي اثار ان در زندگي روزمره خود، خنثي مي شود!
یادداشت معاون سابق وزارت اقتصاد در پی حذف چهار صفر از پول ملیبه گزارش سرویس اقتصادی خبرداغ؛ بهروز علیشیری اقتصاددان و ریاست سابق سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک های فنی ایران در پی حذف چهار صفر از پول ملی یادداشتی را منتشر نمود که متن یادداشت فوق عیناً در ادامه می آید؛
هيات دولت امروز چهارشنبه ٩ مرداد ماه ٩٨ تصميم گرفت تا چهار صفر را از پول ملي حذف كند. 
با اين حساب قيمت كالا و خدمات اينگونه تغيير مي كند: 
يك دلار ؛ معادل ١٢تومان. 
منزل ده ميليارد ريالي ، يك ميليون تومان.
پرايد ٤٠٠ ميليون ريالي ؛ چهل هزار تومان.
اب معدني كوچك ٨٠٠٠ ريالي؛ ٨ دهم تومان.
حقوق كارمند ٣٠ ميليون ريالي ، ٣ هزار تومان.
حقوق كارگر ١٥ ميليون ريالي، ١٥٠٠ تومان...
تغيير قيمت كالاها نشان مي دهد كه ارزش پول ملي بالا رفته، و قدرت گرفته است ؛ اما توجه به درامدها نشان مي دهد، كه ارزش واقعي پول ثابت است! 
اثار رواني مثبت اين اقدام در كوتاه مدت ، با شوك ناشي از سردرگمي مردم در محاسبه اين تغييرات و بررسي اثار ان در زندگي روزمره خود، خنثي مي شود!
مي ماند اثار ميان مدت و بلند مدت . 
1. در حال حاضر قريب به ٢٠ ميليارد قطعه اسكناس و سكه در چرخه اقتصاد است ، كه بايد تعويض شوند. هزينه چاپ و ضرب پول جديد كم نيست.
2. تغيير واحد پولي و حذف صفرها در شرايط ثبات شاخص هاي كلان اقتصاد ، رونق اقتصادي و توليدي، رشد اقتصادي پس از عبور از چرخه ركودي، و اطمينان كافي از توانايي در كنترل متغيرهاي پولي و مالي، اثر بخش است . در غير اين صورت اثرات انتظاري كاهش تورم، و تقويت پول ملي، به سرعت رنگ خواهد باخت. 
3. احتمال كاهش صادرات غير نفتي و افزايش واردات وجود دارد، كه بايد به طور دايم رصد و تحت كنترل باشد.
4. به طور طبيعي اين احتمال مي رود كه كالاهاي زير قيمت يك تومان، احساس حقارت كنند! و براي عقده گشايي قيمت خود را افزايش دهند. 
5. اگرچه كار حسابداران، مديران مالي ، نرم افزارهاي پردازش مالي در محاسبه اعداد و ارقام ساده تر خواهد شد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
كوشا
United States
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
0
1
قرار است سرمان كلاه برود، يا بي كلاه بماند
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: