کد خبر: ۸۱۸۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
تعداد بازدید: ۲۸۷
یک حقوقدان بین‌الملل گفت: مطابق آئین‌نامه شورای حکام، هر دولت عضو قادر است فراخوان تشکیل جلسه اضطراری بدهد تا در آنجا عمدتاً‌ موارد مربوط به آنچه نقض تعهدات پادمانی یک دولت دیگر می‌داند را به بحث و بررسی بگذارد. در واقع، تشکیل این جلسه صرفاً در راستای اجرای آئین‌نامه داخلی شورای حکام صورت می‌گیرد و حاوی هیچ پیام سیاسی‌ نیست.
آمریکا نتیجه‌ دلخواهی از نشست شورای حکام کسب نخواهد کرد/ ترامپ بیش از هر زمانی محتاج رسیدن به یک «معامله جدید» است/ رسانه ملی به حساسیت‌های شرایط «جنگ اقتصادی» پی ببرد

به گزارش خبرداغ ، رضا نصری در گفت‌وگو با  ایلنا در واکنش به موافقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تشکیل جلسه شورای حکام علیه ایران، در تحلیل هدف ایالات متحده برای درخواست این نشست گفت: تشکیل این جلسه هیچ معنی و پیام خاصی ندارد. مطابق آئین‌نامه شورای حکام، هر دولت عضو قادر است فراخوان تشکیل جلسه اضطراری بدهد تا در آنجا عمدتاً‌ موارد مربوط به آنچه نقض تعهدات پادمانی یک دولت دیگر می‌داند را به بحث و بررسی بگذارد. در واقع، تشکیل این جلسه صرفاً در راستای اجرای آئین‌نامه داخلی شورای حکام صورت می‌گیرد و حاوی هیچ پیام سیاسی‌ نیست. 

آمریکا نتیجه‌ دلخواه خود را از نشست شورای حکام کسب نخواهد کرد

وی ادامه داد: اما دلیل اینکه دولت آمریکا مشخصاً به این فوروم بین‌المللی خاص متوسل شده این است که این کشور دیگر امکان حضور در کمیسیون مشترک برجام که محل اصلی طرح شکایت از عدم پایبندی طرفین است را ندارد و ارزیابی‌اش این است که طرح موضوع در شورای امنیت سازمان ملل هم به شکست خواهد انجامید. 

نصری افزود: در نتیجه تنها مرجع قابل دسترس برای فضاسازی و تلاش برای ایجاد اجماع علیه ایران را شورای حکام آژانس می‌بیند. اما معتقدم دولت ترامپ در این مورد نیز - مانند سایر اقدامات نسنجیده و ناکام دیپلماتیک خود - با تشکیل این جلسه صرفاً به ایران مجال طرح مواضع به‌ حق خود را خواهد داد و نتیجه‌ دلخواه خود را از آن کسب نخواهد کرد.

پیش‌بینی نتیجه جلسه امروز شورای حکام

این حقوقدان درخصوص پیش‌بینی نتیجه این نشست هم گفت: احتمالاً در این جلسه ایران به تفصیل استدلال خواهد کرد که هیچ نقضی در اجرای پادمان‌های خود با آژانس و روند بازرسی‌ها صورت نگرفته و اقدامات اخیر تهران در کاهش تعهدات برجامی‌اش نیز در چارچوب سازوکارهای داخلی برجام و در راستای اجرای بند‌ ۳۶ این توافق‌نامه بوده است. 

وی ادامه داد: اکثر دولت‌های دیگر نیز حتماً به نقض برجام توسط آمریکا و کارشکنی آن با لغو معافیت‌های هسته‌ای اشاره خواهند کرد. دولت‌های همسوتر با ایران نیز به احتمال قوی در ریشه‌یابی معضل کنونی، انگشت اتهام را به سمت آمریکا خواهند گرفت. در پایان نشست نیز احیاناً دولت‌های عضو، ایران را به خویشتن‌داری و بازگشت به اجرای کامل تعهداتش فرا خواهند خواند و اعلام خواهند کرد منتظر گزارش مدیر آژانس می‌مانند. 

با آغاز فضای انتخاباتی در آمریکا، ترامپ نرمش بیشتری از خود نشان خواهد داد

نصری همچنین در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از نقش اخیر فرانسه در خصوص برجام؛ گفت‌وگوی تلفنی رییس‌جمهور با امانوئل مکرون و گمانه‌زنی در خصوص آغاز مجدد گفت‌گوهای برجامی با مدیریت فرانسه چیست، گفت: به نظر بنده ارزیابی آقای مکرون این است که با آغاز و تشدید فضای انتخاباتی در آمریکا، ترامپ نرمش بیشتری از خود نشان خواهد داد. 

وی ادامه داد: در واقع، مکرون احتمالاً بر این باور است که بعد از یکسال تلاش شکست‌خورده برای به زانو درآوردن ایران از طریق سیاست «فشار حداکثری»، اکنون ترامپ در آستانه قضاوت افکار عمومی و انتقادات رقبای انتخاباتی خود قرار گرفته و بیش از هر زمان آماده و محتاج رسیدن به یک «معامله جدید» است. 

وی افزود: مکرون تصور می‌کند اگر موفق شود با ایران بر سر برخی موارد غیراساسی - مانند تطویل بند‌های «سان‌ست» برجام - به توافق برسد، ترامپ نیز آن توافق را با حداقل مقاومت یا مقاومتی به مراتب کم‌تر از آنچه قبل از خروج از برجام از خود نشان می‌داد، تایید خواهد کرد.

ترامپ می‌خواهد به عنوان یک «نابغه در امر مذاکره» نزد افکار عمومی کشورش ظاهر شود

این کارشناس روابط بین‌الملل در خصوص اظهارنظر اخیر رئیس‌جمهور و معاون سیاسی وزیر امور خارجه مبنی بر بلامانع بودن حضور آمریکا در جلسات ۱+۴ درصورت برداشته شدن تحریم‌ها نیز گفت: اگر به برخی دیگر از معاهداتی که دولت ترامپ نقض و سپس مجدداً مذاکره کرده نگاه کنیم، درمی‌یابیم که شخص ترامپ بیش از اینکه بخواهد در آن معاهدات تغییرات بنیادینی صورت دهد؛ به دنبال این بوده که با بازنویسی برخی بندها و اِعمال برخی تغییرات جزئی و صوری در آن‌ها، اسم اسلاف خود را حذف و آن معاهدات را مجدداً با عناوین دیگر و زرورقی جدید به نام خود در تاریخ آمریکا به ثبت برساند.

وی ادامه داد: دست‌کم در مورد معاهده نفتا (NAFTA) یا برخی معاهدات دوجانبه تجاری دیگر، آقای ترامپ صرفاً‌ به اِعمال برخی «اصلاحات» کم‌تاثیر و صوری تن داده، ولی با تبلیغات و فضاسازی فراوان وانمود کرده به «معامله» فوق‌العاده‌ای دست یافته است. 

نصری افزود: در واقع، او نه دانش، نه توان، نه انگیزه و نه وقت ایجاد تغییرات اساسی در معاهدات بین‌المللی را دارد و صرفاً قصد دارد، پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، با توسل به جوسازی‌هایی که در آن استعداد و تبحر خاصی دارد، به عنوان یک «نابغه در امر مذاکره» نزد رای‌دهندگان و افکار عمومی کشورش ظاهر شود. اگر هم موفق شود به افکار عمومی نشان دهد که  برخلاف اوباما در برجام  او توانسته در معامله جدید، چه به صورت مستقیم چه از طریق واسطه‌گری اروپا، راه را برای فعالیت شرکت‌های آمریکایی در ایران باز کند نیز بسیار خوشحال خواهد شد.

وی تاکید کرد:  از این رو، به نظر می‌رسد شخص ترامپ به احیای چارچوب ۱+۵ متمایل باشد. اگر شرایط ایران برای گفت‌وگو را هم بپذیرد، به نظر می‌رسد دولت ایران نیز در استفاده از ظرفیت شخصیتی او کوتاهی نخواهد کرد.

مکاتبات محرمانه سفیر بریتانیا در آمریکا نشان داد دولت انگلیس گرایش چندانی به همراهی با تندروهای واشنگتن و ریاض ندارد

نصری در خصوص توقیف همزمان دو نفتکش متعلق به ایران و حامل نفت ایران در عربستان و جبل الطارق و در ارزیابی امکان شکل‌گیری نوعی ائتلاف میان حامیان ایالات متحده علیه ایران گفت: از آنجا که دولت انگلیس در توضیح چرایی توقیف نفتکش حامل نفت ایران توجیه حقوقی به شدت ضعیف، بی مبنا و سستی ارائه داد، می‌شود نتیجه گرفت که اقدام او با یک محرک سیاسی صورت گرفته است. منشأ این تحریک را هم بدون تردید می‌توان در دفتر پومپئو و بولتون در واشنگتن جست‌وجو کرد. 

وی ادامه داد: اما معتقد هستم نمی‌توان از هم‌اکنون و به این زودی نتیجه گرفت این اقدام انگلیس نشان‌‌دهنده نزدیکی راهبردی لندن به مواضع تندروهای ریاض و دولت‌های متخاصم منطقه است. دست‌کم مکاتباتی که اخیراً میان سفیر بریتانیا در آمریکا و نخست‌وزیر این کشور در مطبوعات درز کرده که موجب تیرگی شدید روابط میان ترامپ و ترزا می نیز شده نشان می‌دهد دولت انگلیس گرایش چندانی به همراهی با سیاست تندروهای واشنگتن و ریاض و شرکا در قبال ایران ندارد. 

رسانه ملی از اقداماتی که به حرمت دستگاه دیپلماسی لطمه می‌زند، خودداری کنند

نصری افزود: برای تحلیل موضوع این نفتکش‌، باید منتظر شواهد و مستندات بیشتری نشست که احتمالاً در پروسه طرح شکایت و اقدامات حقوقی ایران به زودی برملا خواهد شد.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل همچنین در خصوص واکنش سخنگوی دستگاه دیپلماسی به سریال «گاندو» گفت: به نظر بنده لازم است رسانه ملی و جناح‌های سیاسی در داخل کشور به حساسیت‌ها، ملزومات و ویژگی‌های شرایط «جنگ اقتصادی» به جد پی ببرند و از اقداماتی که مستعد است به اعتماد عمومی، حرمت دستگاه دیپلماسی و همدلی ملی لطمه بزند خودداری کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: