کد خبر: ۸۱۸۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
تعداد بازدید: ۲۴۳
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اروپایی‌ها همیشه از این که ما به غنی‌سازی ۲۰ درصد وحشت داشته و دارند و اصلا برای همین بود که پای میز مذاکره آمدند.
محمدجواد جمالی: اروپا از اینکه ما به غنی‌سازی ۲۰ درصد برسیم، وحشت دارد/ گام دوم مورد تایید همه گروه‌های سیاسی است/ هوشیار باشیم اروپایی‌ها روش‌های دیگری برای سرگرم کردن ما نداشته باشند

به گزارش خبرداغ، محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره تصمیم ایران مبنی بر ورود به گام دوم کاهش تعهدات برجام گفت: چند موضوع در اعلام اقدامات ایران در مرحله دوم قابل توجه است، ما علیرغم این‌که به همه تعهدات خود جامه عمل پوشانیدم و آن‌ها اجرایی کردیم اقدامی سازنده از سوی طرفین مقابل مشاهده نکردیم.

وی تاکید کرد: برجام به معنی «برنامه جامع اقدام مشترک است» اما شاهد بودیم هیچ اقدام مثبت مشترکی از سوی طرف مقابل صورت نگرفت. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امروز بیش از یک‌سال است که از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد و شاهد هستیم اروپایی هیچ اقدامی را در جهت تعهدات خود انجام نداده‌اند و ما را در حالت تعلیق نگه داشته‌اند.

وی با بیان اینکه طرفین برجام تصورشان این بود که خویشتن‌داری ما از موضع ضعف است و هنگامی که ایران بر اساس بندهای ۲۶ و ۳۶ گرفتیم فکر می‌کردند ما لاف سیاسی می‌زنیم، اظهار داشت: اقدامات جمهوری اسلامی مورد تاکید و تائید همه گروه‌های سیاسی، عقلای قوم، اجزای مختلف حاکمیت، قوای مقننه و مجریه است.

نماینده مردم فسا در دهمین مجلس شورای اسلامی با اشاره به تماس تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه با روحانی و اقداماتی مشابه گفت: تمام این رفت و آمدهایی که در این چند روزه گذشته اتفاق افتاد، دلیلش تنها یک چیز است و آن این بود که  اراده جمهوری اسلامی ایران را به چالش بکشند و تردید ایجاد کنند تا ما نتوانیم آن قولی را که داده‌ایم عملیاتی کنیم اما خوشبختانه اروپایی‌ها در این هم موفق نبودند.

وی افزود: بسیاری تصور می‌کردند ما با دست کشیدن از حقمان در چارچوب برجام از جمله محدود کردن غنی‌سازی، کاهش برخی از تعداد سانتریفیوژها و تبدیل برخی از سیستم‌های صعنتی به تحقیقاتی زمان زیادی را صرف خواهیم کرد تا به نقطه اولمان بازگردیم اما مشاهده کردید به محض این‌که ایران تصمیم به گام دوم گرفت چه اتفاقی افتاد و دانشمندان هسته‌ای چگونه سر وقت به تعهدات خودشان عمل کردند. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما از امروز این حق را برای خودمان قائل هستیم هر چقدر که نیاز باشد غنی‌سازی را انجام دهیم از ۳.۶۷ بالاتر برویم و حتی اگر نیاز بود به ۲۰ درصد برسیم.

به گفته جمالی نوبندگانی کم و زیاد و کردن درصد غنی‌سازی عاملی تعیین‌کننده برای جمهوری اسلامی است و می‌تواند در مقتضیات زمان به بازی کردن ایران در زمین حریف کمک کند.

وی تاکید کرد: اروپایی‌ها همیشه از اینکه ما به غنی‌سازی ۲۰ درصد برسیم وحشت داشته و دارند و اصلا برای همین بود که پای میز مذاکره آمدند.

این نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این نکات در کنار اراده محکم جمهوری اسلامی نشان داد تا ما اقدامی انجام ندهیم، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هیچ کاری انجام نخواهند داد.

وی تاکید کرد: ما باید هوشیار باشیم اروپایی‌ها روش‌های دیگری برای سرگرم کردن و به انحراف کشیدن ما نداشته باشند و نکته مهم‌تر این‌که حتما باید اقداماتشان راستی‌آزمایی شود.

جمالی نوبندگانی یادآور شد: همیشه ما اقدام می‌کردیم و منتظر اقدام طرف مقابل بودیم اما این‌بار فرق می‌کند طرف مقابل باید اقدامات لازم را انجام دهد ما دست به عمل بزنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسح به سوالی دیگر مبنی بر اینکه ایران برای اینکه اعلام کند گام دوم را برداشته است بسیار قاطع رفتار کرد، این امر چه تاثیری بر طرف‌های مانده در برجام خواهد گذاشت، گفت: برجام موضوعی است که در چاچوب معاهدات بین‌المللی امضاء و تمام شده است و صحبت امروز بر اجرایی شدن آن است.

وی تاکید کرد: صحبت‌هایی که بیان می‌شود بررسی کارشناسی فنی این تعهد است، این که چگونه اجرایی شود و طرفین هر کدام به آن‌چه قول داده‌اند، عمل کنند.

نماینده مردم فسا گفت: تمام خواسته ما این بود که طرف‌ها به قول‌های خود عمل کنند. ما صحبت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را که قبول نداریم و در بحث اجرایی هم به دلیل آن‌که از تعهدات خود خارج شدند نیازی نیست حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر اروپا اعلام می‌کند برجام برایش مهم است  باید هزینه‌های آن را بپردازد و نمی‌شود که با عبور از رودخانه پایتان خیس نشود که اروپایی‌ها هم باید پای‌شان خیس و هزینه شود.

نوبندگانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی از مذاکرات قبلی تجارب خوبی آموخته است و این بار همان گونه که گفتم ما نباید اقدام کنیم بلکه طرف‌ مقابل است که باید اقدام کند و ما بر اساس آن دست به اقدامی سنجیده و عملی بزنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: